Aurela Skrevet 2. mai 2007 #1 Skrevet 2. mai 2007 Heihei alle Jobber med å ta førerkortet nå og lurer på noen ting. Betalte dere selv? Det er jo skit dyrt og jeg jobber som søren for å få lappen rundt bursdagen min.. Er så mange venner som bare får alt av foreldre. Hva gjorde dere, eller hva er planen med deres barn, om noen har kommet så langt.. Hvor mye brukte du når du tok lappen? Hvor ofte tok du kjøretimer og hvor mange tror du du bruke..? Snart er det min tur til å ! Bestilte oppkjøring i dag..! Er bare nyskjerring på hva andre brukte og hvordan dere finansierte det..
Gjest Piper Skrevet 2. mai 2007 #2 Skrevet 2. mai 2007 Betalte det selv, og det regner jeg med at mine barn må også. De har ikke vondt av å måtte betale det selv. Jeg hadde alt det obligatoriske + 11 kjøretimer, så mitt sertifikat kom på ca 11000.
Aurela Skrevet 2. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. mai 2007 Jeg hadde alt det obligatoriske + 11 kjøretimer, så mitt sertifikat kom på ca 11000. ← Wow, altså når var det? Alt det obligatoriske koster jo alene 10 000 nå !!
Liskat Skrevet 2. mai 2007 #4 Skrevet 2. mai 2007 Siden jeg måtte betalt det selv så valgte jeg å ikke ta lappen, siden jeg uansett ikke ville fått brukt den til noe. Og nå er det gått fem år siden jeg kunne tatt lappen og jeg har bodd såpass langt borte fra familien i fire av disse og ikke hatt noen mulighet til å låne bil, så hvorfor i alle dager skulle jeg bruke så mye penger på lappen? Og siden jeg er byjente og dermed ikke trenger bil, så trenger jeg heller ikke lappen. Planen er å heller ta den når jeg har råd og/eller trenger bil. Tror ikke det skjer med det aller første, akkurat.
Rosalie Skrevet 2. mai 2007 #5 Skrevet 2. mai 2007 Jeg er fra "landet" helt uten kollektivtilbud, utenom skolebussen morgen og ettermiddag, så jeg fikk lappen på 18 års dagen. Men da var noe av avtalen at jeg skullekjøre opp så nærme 18årsdagen som mulig (Kjørte opp 10 dager etter! ) Jeg er veldig glad for dette nå, for jeg hadde aldri fått råd til å kjøre opp på egen hånd. Og nå er jeg avhengig av bil for å komme meg til og fra jobb, selv om jeg bor i Oslo.
Gjest DyneTryne Skrevet 2. mai 2007 #6 Skrevet 2. mai 2007 Jeg sa jeg kan betale den selv, men foreldrene mine har sagt det kan jeg bare glemme, siden begge storebrødrene mine fikk den spandert av dem. Jeg har ikke vokst opp med å få alt dettende ned i hendene, så jeg tar ikke så lett på det. Den er svinedyr, og vi har ikke verdens beste økonomi, men de insisterte og sa det ville være en stor glede. Så derfor har jeg begynt på den nå, og skalgjøre alt jeg kan for å ikke stryke på teoriprøve/oppkjøring slik at ikke det blir noe ekstrautgifter iallfall. Mamma og pappa er verdens snilleste!
Gjest Mirina Skrevet 2. mai 2007 #7 Skrevet 2. mai 2007 Foreldrene mine betalte alt. Noe jeg er veldig glad for, ellers hadde jeg nok ikke hatt råd til å ta førerkortet på mange år enda.
Kykkelikokos Skrevet 2. mai 2007 #8 Skrevet 2. mai 2007 Jeg betaler alt selv. Jeg blir 22 i år, så jeg er litt sent ute. Det angrer jeg litt på nå, siden jeg har måttet holde ut 4 timer med trafikalt grunnkurs sammen med en haug med hormonfylte 15åringer. Det koster forøvrig 1750kr for å sitte og høre om hvorfor man bør bruke bilbelte og ikke kjøre for fort.. Regner med at lappen kommer på rundt 20 000kr til sammen. Jeg har nesten ikke øvelselskjørt i heletatt. Kun tatt i gang og kjørt litt frem og tilbake på en avsidesliggende vei. Kommer til å kjøre litt med mannen om det går bra, underveis mens jeg kjører med lærer. Spørs om læreren mener det er noe god idé da, jeg har hørt at det ikke skal være det pga det blir to forskjellige biler å lære seg.
Amanlis Skrevet 2. mai 2007 #9 Skrevet 2. mai 2007 Jeg betalte ca halvparten selv. Jeg brukte pengene jeg hadde tjent på en sommerjobb. Jeg syntes det var og er helt ok. Det er en grei måte å lære at ting koster på.
Aurela Skrevet 2. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 2. mai 2007 Kommer til å kjøre litt med mannen om det går bra, underveis mens jeg kjører med lærer. Spørs om læreren mener det er noe god idé da, jeg har hørt at det ikke skal være det pga det blir to forskjellige biler å lære seg. ← Det er en fordel å kjøre hjemme, jeg har hvertfall spart MANGE timer allerde nå fordi jeg får øvelse hjemme og mer kontinuerlig.. Ja, blier er forskjellige, men det er ikke så stor forskjell.. (Ikke med de to jeg kjørere hvertfall) Det som kan være negativt med hjemmekjøring er jo det at de som lærer bort ikke alltid gjør ting riktig, eller ikke tenker over hva de gjør, ergo lærer deg feil. Jeg har lært noe feil, men det er rettet på av lærer allerde
Gjest itla Skrevet 2. mai 2007 #11 Skrevet 2. mai 2007 Jeg hadde oppkjøring i april, og har betalt alt selv. Jeg hadde nesten bare kjøretimer, ettersom vi ikke har hatt bil tilgjengelig under opplæringsperioden, og har brukt ca 30 000 til sammen. Jeg kjenner også veldig mange som fikk alt betalt av foreldrene til 18-årsdagen, tror faktisk jeg var den eneste i klassen på VGS som ikke fikk lappen av foreldre - og det at jeg ikke fikk det har gjort at jeg altså ventet fem år med å ta lappen. For det er vanvittig dyrt, ingen tvil om det. Jeg prøver å rasjonalisere med at det er noe du har i årevis, da... Forhåpentligvis! Lykke til på oppkjøringen!
liv Skrevet 2. mai 2007 #12 Skrevet 2. mai 2007 Jeg hadde jobb så jeg betalte selv. Jeg fikk selve oppkjøringen i bursdagsgave, men alt det oligatoriske betalte jeg selv. Jeg fikk et år på folkehøgskole med 1000kr i mnd i lommepenger og søstern fikk sertifikatet for hun ønsket ikke å gå folkehøgskole. Grei deal for meg, beste året jeg har hatt!
Amalie_85 Skrevet 2. mai 2007 #13 Skrevet 2. mai 2007 Jeg ønsket meg penger til førerkort fra da jeg var 17, så jeg fikk penger til jul og bursdag, 2 ganger, så jeg måtte vel betale litt over halvparten selv. Jeg batale jo ikke så mye fordi der jeg tok lappen hadde de 1åra jubileum så alle kjøretimer var til halv pris altså 250kr, og teori-kurset var halv pris. husker ikke hvor mye det var. Jeg hadde ca 4 timer mer enn jeg trengte fordi jeg ikke følte meg klar. men kjørelæreren min jeg var. så jeg brukte vel rundt rundt 15 000kr. For jeg fikk ikke mørkekjøring og alle sånne ting for halv pris.
Gjest uri Skrevet 2. mai 2007 #14 Skrevet 2. mai 2007 Svigers driver kjøreskole, så det ble billig for min del :-D Men litt betalte jeg selv, en tusen lapp var det vel, og så et par tusen, sirka, av mine foreldre..
Grønt blad Skrevet 2. mai 2007 #15 Skrevet 2. mai 2007 Jeg kommer opprinnelig fra et lite sted, og mamma og pappa har alltid sagt og ment at de synes det er viktig å ha lappen. Derfor øvelseskjørte jeg masse og fikk lappen i 18-årsgave. Føler meg kjempeheldig, for det er utrolig dyrt (spesielt nå etter nye regler...). Snille mamma og pappa
Orthia Skrevet 2. mai 2007 #16 Skrevet 2. mai 2007 Betalte alt selv, og tok dermed ikke lappen før jeg var 25. Kommer fra Oslo, og kjenner mange herfra på 30+ som fremdeles ikke har førerkort.
Orthia Skrevet 2. mai 2007 #17 Skrevet 2. mai 2007 Jeg håper forresten vi har anledning til å spandere på våre to barn når den tid kommer.
Belissima Skrevet 2. mai 2007 #18 Skrevet 2. mai 2007 Jeg betalte lappen selv, hadde 12 kjøretimer utenom det obligatoriske + at jeg tok teorikurs, så det kom på 13000 for min del.. Konfirmasjonspengene.. Så dro jeg rett til Oslo for å hente bil Har ikke bodd hjemme siden jeg var 16, så jeg hadde ingen å øvelsesskjøre med, men jeg greide meg jo forholdsvis fint lell, og like få/færre kjøretimer enn de som kjørte masse med foreldrene sine, så av og til er ikke mye øvelse til det bedre. Man lærer ikke å kjøre bil før det ikke sitter noen i passasjersetet og følger med. Jeg lærte mer på min første kjøretur alene enn på de timene jeg hadde med kjørelæreren, og det var han klar på.. Er dumt at det har blitt så dyrt, sambo angrer på at ikke han tok lappen da han var 18. Nå kommer vi ikke til å ha råd på mange mange år hvis vi skal kjøpe leilighet.. Det er ganske dumt, for vi har heller ikke råd til å ha en bil som bare en kan bruke..
Gjest Piper Skrevet 2. mai 2007 #19 Skrevet 2. mai 2007 Wow, altså når var det? Alt det obligatoriske koster jo alene 10 000 nå !! ← Jeg tok sertifikatet i 2000, så det er ikke så veldig mange år siden. Men regner du ca 20 000, så vil du nok klare deg bra. Men forsøk å kjøre masse privat, for da sparer du en del kjøretimer.
Gjest DyneTryne Skrevet 2. mai 2007 #20 Skrevet 2. mai 2007 Jeg sparer masse biler ved å ikke kjøre privat
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå