Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest1_*
Skrevet

hei

jeg lurer på en ting..

jeg er ute på markedet igjen og håper på å møte en flott kar en dag..

Men sett at man møter en man ikke kjenner, eller kjenner. Det spiller forsåvidt ingen rolle.

Det er jo veldig greit å vite at den andre personen ikke har noen kjønnssykdommer som du kan få..

hvordan ville du ha gjort det?

er det vanlig å be om at den andre personen sjekker seg?

takker for svar

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Kanskje ikke det først man ber om, men det er din helse det er snakk om, så å be om det før dere evnt har sex uten kondom er helt greit. Bruk kondom mens forholdet fortsatt er nytt, og når det er mer sikkert, så fortell at du ønsker å være på den sikre siden for begge,og at dere begge tar en helsesjekk. Det gjorde jeg og min nåværende samboer, ikke noe galt i det:-)

Skrevet

Her er det krav om sikker bruk av kondom (ikke noe slurv i få den på her!), og så fort det er mer eller mindre fast så kreves det test av sykdommer.

Aller helst vil jeg ha det testet før det blir snakk om sex i det hele tatt (jeg har ikke ons), siden kondomer kan sprekke og mange slurver litt når de skal på, eller man er så kåte at man glemmer den, etc... Men det er ikke et 100% krav, bare en fordel *s*

Skrevet
Kanskje ikke det først man ber om, men det er din helse det er snakk om, så å be om det før dere evnt har sex uten kondom er helt greit. Bruk kondom mens forholdet fortsatt er nytt, og når det er mer sikkert, så fortell at du ønsker å være på den sikre siden for begge,og at dere begge tar en helsesjekk. Det gjorde jeg og min nåværende samboer, ikke noe galt i det:-)

Fornuftig!!

Gjest Gjest
Skrevet

Det er en selvfølge for meg at vi tester oss for kjønnssykdommer! Det dummeste jeg hører er folk som sier " vi droppet kondomen etter at vi ble bedre kjent", akkurat som DET hjelper hvis man ikke tester seg :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gjorde vel det på et vis.

Visste at han kun hadde hatt sex med en kvinne før, og han var hennes første. Siden de var sammen kort tid og jeg av ulike årsaker stoler på at hun ikke var utro den perioden så tok jeg sjansen på at alt var i orden. Hadde jeg hatt den minste mistanke om at han hadde vært utsatt for smitte håper jeg at jeg hadde forlangt test.

Kommer jeg ut på markedet igjen så blir det sannsynligvis test (tviler på jeg finner en til som har vært i liknende livssituasjon) og HPV vaksinering av meg selv før sex.

Skrevet

Helseattest følger med søknaden og må fylles ut før godkjenning.

Om man ikke registrerer seg på nett, da.

Gjest Frøken Titt
Skrevet
Det er en selvfølge for meg at vi tester oss for kjønnssykdommer! Det dummeste jeg hører er folk som sier " vi droppet kondomen etter at vi ble bedre kjent", akkurat som DET hjelper hvis man ikke tester seg :ler:

Så sant.

Nei jeg krever da for søren meg ikke en helseattest. Stoler på at den jeg har sex med er frisk.

Gjest Blondie65
Skrevet

I tillegg til helsesertifikat krever jeg vandelsattest, vaksinasjonsbevis og erklæring fra eks'en om at forholdet virkelig er over, samt årsak. Man kan jo aldri bli for sikker i sin sak her i verden.

:ironi::ironi::ironi::ironi::ironi::ironi:

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg krever at partneren bruker kondom. Jeg sørger for at jeg vet om min egen tilstand. Og det er det.

Gjest -eline-
Skrevet
Kommer jeg ut på markedet igjen så blir det sannsynligvis test (tviler på jeg finner en til som har vært i liknende livssituasjon) og HPV vaksinering av meg selv før sex.

HPV vaksine skal gis før seksuell debut, kun unntaksvis vil det gis vaksinasjon etter seksuell debut hos kvinner i aldersgruppen 16-26 år.

Les mer på Kreftregisteret

Skrevet

Jeg krever kondom så lenge forholdet er ferskt, og når vi har opparbeidet en viss tillitt dropper vi det. Synes det blir i overkant å kreve å se en ny test, det holder at han sier at han har testet seg/ikke har hatt ubeskyttet sex siden sist han testet ol. Man bør kunne stole såpass på hverandre når man er i ett forhold, og alle jeg har vært sammen med har vært veldig opptatt av å unngå sykdommer/graviditet, og har derfor vært flinke til å beskytte seg.

Gjest Gjest
Skrevet
HPV vaksine skal gis før seksuell debut, kun unntaksvis vil det gis vaksinasjon etter seksuell debut hos kvinner i aldersgruppen 16-26 år.

Les mer på Kreftregisteret

Jeg vet, og jeg forstår ikke helt hvorfor. Får håpe jeg finner en lege med litt mer mellom ørene, eller at regelverket endrer seg, spesielt med tanke på alder. Men nå er det ikke aktuelt uansett, bortsett fra at det kunne vært greit å ha i tilfelle voldtekt.

Gjest Gjest
Skrevet
I tillegg til helsesertifikat krever jeg vandelsattest, vaksinasjonsbevis og erklæring fra eks'en om at forholdet virkelig er over, samt årsak. Man kan jo aldri bli for sikker i sin sak her i verden.

Ikke så dumt det da :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Uromantisk, men jeg vil definitivt kreve det om helseattest (kan ikke ha noe blodsmitte i yrke mitt og kjønnssykdommer gidder jeg ikke).

Gjest vimselot
Skrevet

Nei jeg har aldri gjort det, selv om jeg kanskje burde. Kondomer har jeg også glemt selv om jeg har de liggende. Håper ingen følger mine dumme uvaner, men som regel kjenner jeg den personen jeg blir sammen med og så langt har jeg ikke blitt smittet. Han er som regel like uvitende om mine tidligere erfaringer, og jeg tester meg jevnlig. Når jeg vet (jeg vet jo ikke, men) at han ikke ligger rundt, og vi er åpne om temaet og når vi testet oss sist, blir saken litt enklere.

Mange blir smittet av sin faste partner også, så det finnes ingen garantier. Men ingen bør være like dum som jeg...

Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)
Når det er mer sikkert, så fortell at du ønsker å være på den sikre siden for begge,og at dere begge tar en helsesjekk. Det gjorde jeg og min nåværende samboer, ikke noe galt i det:-)

Enig, det går fint å be om det fra hverandre!

Endret av Gjest 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...