Gå til innhold

Legge opp dressbukse? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt et par fine dressbukser som dessverre er altfor lange. Jeg vet hvordan man syr opp dressbukser så lenge man ikke behøver å klippe av noe. Nå er imidlertid disse buksene ca 15 centimer for lange, noe som innebærer at jeg må klippe av det nederste stoffet.

Hvordan gjør jeg dette på penest mulig måte? Hvordan får jeg klipt av rett? Skal jeg sy en ekstra søm etter at jeg har klipt av, før jeg syr buksebeinet opp?

Uff, det er skummelt å begynne å klippe i disse nye, fine dressbuksene. Håper noen kan gi meg gode råd :klem:

(Eventuelt lurer jeg på om det er noen gode, rimelige skreddere i Oslo sentrum som jeg kan stikke innom :ler: )

Videoannonse
Annonse
Gjest Camma
Skrevet

Er dessverre ikke så kyndig på sy-delen at jeg tørr å gi deg råd der, hehe, men vet iallfall at det finnes skreddere rett utenfor Oslo sentrum som tar ca 150 for å legge opp bukse, så det kan jo være et alternativ.

Jeg har forsøkt å legge opp bukser noen ganger, og det blir stort sett helt ok (selv med mine ferdigheter). Men en dressbukse er jo gjerne ganske vid nederst, så innbiller meg at det kan være litt vanskelig.... :roll:

Angående den delen med hvordan du skal få det rett, så er det vel bare å sette noen streker på vrangsiden... legg buksen f eks "dobbelt", og mål opp hvor mange cm du skal legg opp og sett to merker på hver side av buksen (vanskelig å forklare gitt)... Da skulle du iallfall få det rett... :overrasket:

Skrevet

Det er ikke så vanskelig. Ofte har dressbukser litt annen form enn bare "rett av", kanskje litt kortere foran? Prinsippet er bare å legge opp 15 cm rundt hele uten å endre form. Vreng buksen, sett nåler tett der hvor den nye bretten blir, evt bruk skredderkritt. Klipp av ca 4 ca nedenfor med god saks. Sikk-sakk. Legg opp for hånd og press godt.

Skrevet

Takk for svar! Etter å ha tenkt nøye gjennom egne syferdigheter har jeg funnet ut at jeg ikke tør allikevel :ler:

Så da er neste stopp skredderen!

Skrevet

Maddemor da!

Øvelse gjør mester! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...