Knøttet Skrevet 1. mai 2007 #1 Skrevet 1. mai 2007 Altså, nøtter er jo sunt- i små doser, eller? Så jeg lurer på om disse posene med Småsulten er sunne eller usunne ... eller en mellomting. Synes de er supre som mellommåltid, når jeg er litt sulten og trenger noe å spise for å ikke bli svimmel og uvel. Er det noe jeg kan unne meg iblant, eller lurer jeg bare meg selv?
Gjest -eline- Skrevet 1. mai 2007 #2 Skrevet 1. mai 2007 Nøtter inneholder sunt fett som man absolutt trenger, men tørket frukt inneholder en god del fruktsukker så kjempesunt er det vel ikke. En gang i blant er de helt greie, og absolutt mye sunnere enn en plate sjokolade (selv om de mindre sjokoladene gjerne inneholder mindre kalorier: den blå polly-posen har 330 kcal og den orange 357 kcal mot en smashbar på 208 kcal eller en troika på 288 kcal osv...)
skrue Skrevet 1. mai 2007 #3 Skrevet 1. mai 2007 Pleier aldri å kjøpe noe som ligger nær kassen, men skulle jeg har gjort det så hadde jeg nok heller valgt disse posene med små gulrøtter. Har føelsen av at det fort kan bli litt for mye av det gode med nøtter. Iallefall for meg selv så jeg begrenser bruken til en bestandel i matretter.
Gjest itla Skrevet 2. mai 2007 #4 Skrevet 2. mai 2007 Jeg foretrekker Den lille nøttefabrikkens variasjon over samme tema (husker ikke hva den heter, men den jeg liker best er grønn og hvit) fremfor Småsulten, da nøttefabrikkens nøtter så vidt jeg har skjønt er tørristet, samt at de ikke er saltet. Synes det smaker bedre uten salt, rett og slett. Jeg vil vel si at disse posene er en mellomting på sunnhetsskalaen. Sunt, i den forstand at nøttene inneholder sunt fett og mye mer næringsstoffer enn godteri, men inneholder jo en del kalorier. De er supre som fra-jobb-til-trening-mellommat, da. Så jeg spiser dem.
honey21 Skrevet 2. mai 2007 #5 Skrevet 2. mai 2007 Jeg tror det er litt for mye salt i det til at man bør spise det ofte...?
minienthe Skrevet 2. mai 2007 #6 Skrevet 2. mai 2007 fatter ikke hvorfor de alltid må putte denne frukttingen i sånne poser
Yme Skrevet 3. mai 2007 #7 Skrevet 3. mai 2007 De er ganske bra, selvom noen her tydeligvis hater fruktsukker. Man skal ha i seg en blanding av proteiner og karbohydrater, for at kroppen skal ta det opp så godt som mulig. Karbohydrater lader opp bateriet ditt, så du skal ha det... Mange tror at de er usunne, men karbohydrater er veldig viktige. Jeg har ikke lest på innholdet eller smakt dem før, men utifra hva jeg ser at er oppi, så er jeg ganske sikker på at det er et ganske greit mellommåltid.
Gjest Deception Skrevet 3. mai 2007 #8 Skrevet 3. mai 2007 De er ganske bra, selvom noen her tydeligvis hater fruktsukker. Man skal ha i seg en blanding av proteiner og karbohydrater, for at kroppen skal ta det opp så godt som mulig. Karbohydrater lader opp bateriet ditt, så du skal ha det... Mange tror at de er usunne, men karbohydrater er veldig viktige. Jeg har ikke lest på innholdet eller smakt dem før, men utifra hva jeg ser at er oppi, så er jeg ganske sikker på at det er et ganske greit mellommåltid. ← Husk nå bare KG-mantraet: Sunt=kalorifattig. Selv er jeg (altfor) glad i tørket frukt, men det gjør meg veldig oppblåst, så bortsett fra rosiner til 4-korn og grøt forsøker jeg å holde meg unna.
Yme Skrevet 3. mai 2007 #9 Skrevet 3. mai 2007 Nøtter inneholder sunt fett som man absolutt trenger, men tørket frukt inneholder en god del fruktsukker så kjempesunt er det vel ikke. En gang i blant er de helt greie, og absolutt mye sunnere enn en plate sjokolade (selv om de mindre sjokoladene gjerne inneholder mindre kalorier: den blå polly-posen har 330 kcal og den orange 357 kcal mot en smashbar på 208 kcal eller en troika på 288 kcal osv...) ← Du burde virkelig lese litt mer om kosthold. Kalorihysteri, ass... Det er ikke kaloriene fra nøtter og andre gode matvarer du skal begrense deg på. Virker som det er mange som kutter ned på de sunne tingene med kalorier i, for at de skal få lov til å spise sjokolade og is. Det er ganske teit, for da risikerer man å ikke få i seg nok av alle de bra tingene som er i skikkelig mat. Nøtter og frukt er bra greier, å man burde heller drite i å spise is den dagen, å heller spise mer orntlig mat.
Yme Skrevet 3. mai 2007 #10 Skrevet 3. mai 2007 (endret) Husk nå bare KG-mantraet: Sunt=kalorifattig. Selv er jeg (altfor) glad i tørket frukt, men det gjør meg veldig oppblåst, så bortsett fra rosiner til 4-korn og grøt forsøker jeg å holde meg unna. ← Huff, ja... Jeg syns det er skikkelig dumt at folk har den oppfatninga der. Sunt = bra fett, bra karbohydrater, proteiner, fiber osv... Slanking = Oooh, se på meg! Kroppen min rister, fordi jeg ikke har nok næring i kroppen, men se her! Knoklene mine tyter ut på alle kanter, så jeg er sunn og frisk. Kosthold og helse burde vært et eget fag på grunnskolen. Endret 3. mai 2007 av Yme
Gjest Catwoman Skrevet 3. mai 2007 #11 Skrevet 3. mai 2007 Såvidt jeg mener å huske så er ikke nøttene i disse posene saltet - eller noe salt er det sikkert, men det er langt fra så mye som i de vanlige posene med polly peanøtter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå