Gjest senora Skrevet 1. mai 2007 #1 Skrevet 1. mai 2007 Var på hotell i helga og spiste en kjempegod kake. Nå lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med oppskrift om jeg forklarer litt Bunnen lignet på marengs med malte mandler/nøttter. Går det an? Den var ikke så tung som en vanlig nøttebunn. Oppå bunnen var det et tykt lag med vaniljekrem (tror jeg...syns den var ekstra god..) Så på toppen var det bær av ulike sorter. Det jeg da lurer mest på er selvsagt bunnen, men også om det er noe spesielt med kremen Har sagt ja til å bake til en konfirmasjon, og hadde lyst til å prøve noe nytt. Håper noen kan hjelpe!
gladidag Skrevet 2. mai 2007 #3 Skrevet 2. mai 2007 Hei. Prøv å piske en stiv marengs av 4eggehviter og 200 g melis og en ts eddik el sitronsaft, vend forsiktig inn ca 150g malte nøtter/ mandler. Stek v 160 grader i ca 40min. Tror kanskje dette kan gi deg omtrent det du er ute etter...prøv. vaniljekrem kan du lage av 5dl melk, 125 g sukker, 3 eggeplommer,2 hele egg,45 g maizena,en vaniljestang, 3 dlfløte . Skrap frøene ut av vaniljestangen og ha alt i kjele sammen 4 dl melk, kok opp. jevn m maizena rørt ut i 1dl melk og la koke opp igjen. Eggene har du vispet sammen med sukker, hell den kokende melkeblanding over eggene mens du pisker..ha tilbake i kjelen og kok opp under omrøring. ta ut vaniljestangen og avkjøl kremen( hvis du strør litt sukker over unngår du snerk) Når kremen er helt kald rører du den glatt og vender inn pisket fløte.
*Emma* Skrevet 6. mai 2007 #4 Skrevet 6. mai 2007 (endret) Kanskje du kan finne noe her: www.detsoteliv.no Endret 6. mai 2007 av *Emma*
Nemesis Skrevet 7. mai 2007 #5 Skrevet 7. mai 2007 Lurer på om det kan være den kaken jeg smakte på for noen helger siden?!? Den vi hadde hadde vanlig marengsbunn, kremen blir laget av vaniljekrem(piano, tine) pluss krem som blandes og legges oppå bunnen. Så strør en på med det av bær en vil ha på. Vi hadde kiwi, jordbær og skogsbærblanding (sånn en finner i frysedisken)
Rosalie Skrevet 7. mai 2007 #6 Skrevet 7. mai 2007 Hørtes ut som bunnen og kremen på Kvæfjordskake, men i stedet for lokket har man brukt bær..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå