Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i råmarsipan, og før jul kjøpte jeg en helt vannvittig god marsipan på Helios som visstnok bestod av 60% mandler og x-antall % honning. Jo grovere marsipanen er, jo bedre synes jeg, og denne var skikkelig grov. Tror ikke mandlene var skoldet heller.

Er det noen som har prøvd å lage marsipan med mer mandel enn melis og eventuelt med honning? Noen forslag til framgangsmåte? Og er det noen som ikke bruker å skolde mandlene?

Tenkte å prøve meg litt fram, men lurer litt på hvor mye av melisen jeg tør å erstatte med honning... Bør jeg kanskje ha mindre eggehvite i enn vanlig pga klissete konsistens på honningen? Eller kan jeg kanskje droppe eggehviten helt?

Skal nevnes at jeg aldri har laget marsipan før, så alle tips mottas med takk! :)

Skrevet

Et tilleggsspørsmål: Hvor lenge holder marsipan seg? (i en luftett boks i kjøleskapet f.eks.) Og kan man fryse marsipan?

Skrevet

Hmm...via doktor online fant jeg en oppskrift der de opererer med kun 500g mandler og 250 gram honning - intet mer (jo, mandelessens, men det orker jeg ikke...) Noen som har troen på denne oppskriften?

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg har laget sånn marsipan flere ganger, helt på slump da.

Har mandler oppi kjøkkenmaskinen og tilsetter honning, til smak og konsistens er passe fin. Trenger ikke noe annet. Det bli veldig godt. :)

Skrevet
Et tilleggsspørsmål: Hvor lenge holder marsipan seg? (i en luftett boks i kjøleskapet f.eks.) Og kan man fryse marsipan?

Min erfaring er at marispan holder seg lenge (ett år) om den lagres rimelig lufttett. Har ikke lagret hjemmelaget marspian så lenge. Jeg bruker alltid 50/50 forhold når jeg lager selv. Eggehvite har vel bare som hensikt å binde ingrediensene sammen. Bruker man honning, og det skal jeg jammen prøve selv, bør det naturlig nok være mer mandler enn melis da honning jo er *noe* søtere enn eggehvite.

Sjekket en lilla odense marsipanpakke(50% mandler). Denne inneholder bare vann og glukosesirup. Ikke eggehvite.

Bare å prøve seg frem. Mal 100g mandler og prøv (skriv opp, det gjør jeg) Koster lite å feile annet enn at man har blitt litt klokere. Siden honning kan være ganske tyktflytende er det mulig det er en fordel å kna deigen litt sammen og så ta resten mens deigen varmes opp i e ntykkbunnet gryte. Samme fremgangsmåte og temp som man bruker når man lager marsipan til en kranskekake.

Skrevet

En annen "alternativ" marsipan er å blande malte mandler med finfinfinhakkede tørkede aprikoser. Den får både en fin gylden farge og de to smakene passer veldig godt sammen. Er en stund siden jeg har laget det nå men mener at aprikosene var såpass fuktige at jeg droppet alt eller mesteparten av eggehviten. Husker ikke om jeg søtet med ekstra melis... Var nydelig, og særlig sammen med portvin :sikle:

Skrevet
En annen "alternativ" marsipan er å blande malte mandler med finfinfinhakkede tørkede aprikoser. Den får både en fin gylden farge og de to smakene passer veldig godt sammen. Er en stund siden jeg har laget det nå men mener at aprikosene var såpass fuktige at jeg droppet alt eller mesteparten av eggehviten. Husker ikke om jeg søtet med ekstra melis... Var nydelig, og særlig sammen med portvin  :sikle:

Hmmm....veldig godt forslag! Minner sikkert om noen sånne sunne "bars" med mandler og aprikos (og rosiner) som jeg har kjøpt på Helios noen ganger.

Tror jammen jeg skal prøve med både aprikoser og litt honning??

Mmm....har mange velsmakende prosjekter foran meg nå! :klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...