Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter endt utdanning (avslutter utdanningen i midten av juni): når begynner rentene å løpe på studielånet? Begynner rentene å påløpe fra 1. juni, 1. juli eller fra 1. august? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for svar. Jeg har lest på sidene til lånekassen, men det eneste det fokusere på der er muligheten til å få betalingsutsettelse osv. Jeg derimot tenkte å betale ned litt med en gang (dvs rentene) for å unngå rentesrente. Jeg kan jo betale en tusenlapp første juli bare for å være sikker. :)

Skrevet

Fra sidene til lånekassen:

Når du er ferdig med utdanningen, har sluttet eller ikke lenger får stipend eller lån, blir det regnet renter fra første månedsskifte. Du kan selv velge om du vil ha fast eller flytende rente. Du får flytende rente hvis du ikke aktivt velger fast.

Altså 1. juli.

Skrevet

Det går an å begynne nedbetalingen tidligere enn lånekassen legger opp til. Vanligvis er vel første avdrag 7 mnd (?) etter endt utdanning, men det er bare å ta kontakt med lånekassen på forhånd, så sender de deg første giro i juli

Skrevet
Det går an å begynne nedbetalingen tidligere enn lånekassen legger opp til. Vanligvis er vel første avdrag 7 mnd (?) etter endt utdanning, men det er bare å ta kontakt med lånekassen på forhånd, så sender de deg første giro i juli

Ja, det er nettopp dette jeg har tenkt til å gjøre. Man trenger forøvrig ikke giro, det er bare å bruke kundenr som kidnr i nettbanken. Meningsløst å la rentene løpe når jeg har pengetåe n illave rnte ;)

Skrevet

Du kan både finne KID-nummer og bestille giro gjennom Lånekassens "Dine sider".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...