Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset består salatene stort sett av isbergsalat, mais, tomat, agurk og rødløk :sjenert: ...akk så kjedelig! Jeg er ikke vant med å bruke annet enn isbergsalat og trenger nå tips fra dere om en ok blanding av salattyper som passer som tilbehør til gryterretter, grilling etc....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine favoritter (vet jo ikke om du er enig, da...):

Rød ekeblad

"Vanlig" hodesalat

Ruccola

Batavia

Hjertesalat

Babyspinat

Feldsalat

De fleste typer babysalat

Romano

Lollo rosso (forsåvidt også grønn lollo), radicchio og rapidsalat er jeg ikke like glad i.

Skrevet

I tillegg til de som er nevnt: Red rhubarb og frisée.

Batavia er jeg ikke så begeistret for, rapidsalat og crispysalat velges vekk (smaker ingenting), og lollo er best om sommeren, når den er dyrket på friland og har litt egenmotstand.

Liker å ha tre ulike typer i en grønn salat, og som regel kjøper jeg de som ser friskest ut i butikken (abonnerer også på økologiske grønnsaker, og da bruker jeg selvsagt det jeg får).

Ellers anbefaler jeg salatspinner og ziplock-poser for å holde salaten frisk lenge! :)

Skrevet

Ruccola, alltid ruccola. Den er ikke bare en salat, men nesten som et krydder!

Skrevet

Bruker endel mørke og litt bitre salater, synes det gir god smak + at dise salaten visstnok inneholder mer vitaminer etc enn lyse og mindre smakfulle salattyper.

Skrevet

Hva med dressing til disse?

Har dere i noe mer enn salat? ...tomat, agurk....osv

Skrevet

Jeg lager en god oljedressing med balsamico, olivenolje, litt valnøttolje, revet frisk hvitløk, sennep, salt og pepper. Rister ingrdiensene sammen i et glass med lokk. Har gjerne et par ss med knuste valnøtter over en enkelt grønn salat også.

Grønn salat lager jeg helst uten andre grønnsaker (men av og til med gode tomater og rødløk), men blander gjerne i grovt revede friske urter som persille, basilikum etc.

Gjest vimselot
Skrevet

Rucolla, oliven, fetaost, pinjekjerner og resten kan du tilsette etter hva du liker. Tomat, agurk, rødløk osv. Er nesten ett eget måltid.

Som dressing bruker jeg olivenolje, blandet med litt salt og pepper og kanskje litt sitron.

En veldig god salat som er annerledes, er å strimle opp hodekål, 1-2 gulrøtter, syltet rødbeter, og en god del fersk hvitløk sammen med litt olivenolje.

Gjest piaf
Skrevet
Hva med dressing til disse?

Har dere i noe mer enn salat? ...tomat, agurk....osv

Jeg gjør det som regel superenkelt med dressing: Presset sitron, olivenolje, salt og pepper. Noen ganger med dijonsennep i tillegg. Varierer i blant med balsamico eller rødvinseddik også, avhengig av hva salaten er tilbehør til.

Og salater som tilbehør inneholder som regel bare ulike salatblader hos meg, evt tomat. Unntak er feks gresk salat til moussaka, og grønn salat med avokado og valnøtter til kylling.

Skrevet (endret)

det er også godt med litt ost i salaten, f eks fetaost eller nøfrisk, spesielt på feldsalat eller ruccola.

bringebær passer også godt til den slags salat

som dressing har jeg vanligvis vinaigrette, av og til oppusser jeg den med sennep og honning.

kidneybønner liker jeg også i salaten. eller mozarellaost.

dessuten er det godt med solskikkekjerner eller pinekjerner

Endret av one-of-7
Skrevet

tidligere hadde jeg ofte paprika og fetaost som salat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...