Gå til innhold

Noen som har peiling på digitalkamera???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt meg nytt digitalkamera, men sliter med å overføre bildene til pc'en. Vet ikke om jeg har installert programmet feil eller hva, det står i bruksanvisningen at når jeg kobler kameraet til pc'en og slår det på, så skal det komme opp et nytt ikon i Min Datamaskin, men det gjør det ikke.

Når jeg trykker på Transfer på kameraet, kommer det først opp Preparing to Transfer på skjermen. Etter en liten stung kommer det opp Communications Error.

Har prøvd å finne noe svar i bruksanvisningen, men det står ingenting om det!

Noen som kan hjelpe???

(jeg har forresten et Nikon Coolpix 775, hvis det har noe å si...)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Prøv å av-innstallere og innstallere på nytt. Det er nok eneste råd jeg har. Kjenner til både kamera og program og det skal være så enkelt som du beskriver, i alle fall hos min far....

Så prøv å gjøre dette og fungerer det ikke så ta kontakt med en forhandler av kameraet. De bør i allefall vite svar.

Lykke til! :briller:

Skrevet

Nå prøvde jeg å av-installere og installere på nytt, men jeg får det fremdeles ikke til! (Er det jeg som er helt dum eller??? :oops: )

Det står at etter du har installert programmet, så skal det åpnes automatisk når du kobler til og slår på kameraet. Deretter skal du følge anvisningene på skjermen for å registrere kameraet (første gang du bruker det). Ingenting av dette skjer hos meg!

Jeg skjønner ingenting (er helt amøbe når det gjelder data... :roll: )

Gjest Hvitveis
Skrevet

Har du sett under programmenyen at det programmet du skal ha innstallert ligger der?

Hvordan overfører du mellom kamera og disken? Via USB eller kortleser eller ... ? Kan du ha satt inn ledningen i feil inngang? Du har ikke noe Mac eller annet som gjør det litt spesielt?

Skrevet

Har du re-startet maskinen etter at du installerte programmet?

Ofte må dette til for at prg skal virke.

Hvis du har gjort dette og det fremdeles ikke er mulig å åpne programmet som beskrevet i bruksanvisningen, ville jeg kontaktet butikken der produktet var kjøpt -det er ofte mye billigere enn å kontakte diverse "help-desk'er"

Håper det ordner seg for deg!

Ada

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har sjekket at programmet er installert, det ligger der det skal, det går an å åpne. Men jeg finner bare ikke ut hvordan jeg skal registrere kameraet på maskinen! I bruksanvisningen står det bare at jeg skal følge anvisningene på skjermen, men det kommer jo ingen anvisninger, og jeg vet ikke hvordan jeg skal finne de!

Begynner å bli ganske frustrert nå, skal på ferie om to dager, hadde vært litt greit med et tomt minnekort da... :cry:

Jeg overfører forresten via USB kabel, jeg har sjekket utallige ganger at alt er som det skal.

Skrevet

Tror ikke det er så farlig med den registreringen. Sånt pleier aldri vi å gjøre.. Hvis du går inn på Min Datamaskin nå mens du har kameraet plugget inn og på, så bør du få opp kameraet som en egen stasjon. Da kan du gå inn der og kopiere ut bildene til en ny mappe på maskinen.

Etterpå kan du slette bildene fra kameraet. Sånn gjør vi alltid. Synes det går mye tregere å bruke programmet som følger med kameraet.

Lykke til. :)

Gjest Dabbadubb
Skrevet

Unskyld meg, men dere er ganske håpløse :roll:

Først, gi meg navnet på kameraet- og hva du har gjort- du sier du har installert programvar- i henhold til installasjonsveiledningen da antar jeg?

Veldig viktig, først og fremst: hva heter kameraet- canon ixus v2 er et eksempel.

- dabbadubb

Gjest Hvitveis
Skrevet
Unskyld meg, men dere er ganske håpløse :roll:

Veldig viktig, først og fremst: hva heter kameraet- canon ixus v2 er et eksempel.

Ehh ... hadde det ikke vært lurt å lese gjennom tidligere innlegg før du begynner å karakteriser folk?

Gjest Dabbadubb
Skrevet

Oysann.. :oops: :oops: :oops:

Legger meg flat. Unskyld, var ikke meningen å kritisere uten grunn.

Nåh ... når du kobler til usb kabelen fra kameraet og inn i PC'en, skal PCen gjenkjenne kameraet som en "portable USB storing device", derfor står det i manualen at det skal poppe opp et nytt ikon under "Min Datamaskin."

Den mest sannsynlige grunnen til at dette ikke skjer er at:

a. Det er ikke kobling mellom kameraet og pc'en - det kan jo være noe gale med kabelen, men lite sannsynlig.

b. Mest sannsynlig er det noe galt med USB driveren.

Bruker du andre USB enheter (webkamera, USB mus, tastatur el.l)?

Hvilken versjon av Windows bruker du (eller annet operativsystem) (eksempler er Windows 98, Windows XP, Windows 2000 ... hvis du trykker på start knappen, står versjonen til venstre, vertikalt på menyen som kommer opp...)

Prøv å gjøre følgende:

For Windows 98/95

1. Start -> Innstillinger/Settings -> Kontroll Panel/Control Panel

2. Dobbelklikk på "Enhetsbehandling" (eller Device Manager hvis engelsk)

For Windows 2000/XP

1. Start -> Innstillinger/Settings -> Kontroll Panel/Control Panel

2. Dobbelklikk på System (muligens "Datamaskinbehandling" på norsk ...)

3. Gå til Maskinvare/Hardware

4. Klikk på Enhetsbehandling/Device Manager

For alle Windows versjoner:

Se om du finner noen ikoner i listen som er et stort gult spørsmålstegn. Spesielt interessant er det hvis noen av disse heter noe med USB

Også interessant hvis du ikke finner noen ikoner som har tekst med "USB" i (det er en egen kategori der som heter Universal Serial Bus controllers/kontrollere)

Funnet ut noe mer?

Hvis du blir skikkelig desp etter å finne en løsning, tar du med deg kamera, kabler og drivere til en annen sin PC. Funker det her er du redda for ferien, samt at du vet hvor feilen ligger.

- Dabbadubb

Skrevet

Jeg plagdes selv med akkurat det samme med mitt canon ixus v.... spurte i butikken der jeg hadde kjøpt kameraet, og dem ba meg ringe til canon helpdesk for hjelp - ELLER - kjøpe meg en kortleser!!

Og kortleser kjøpte jeg, og det var lurt :wink: ....fordi;

1. ....det går (så vidt jeg har forstått av andre...) raskere og overføre

bildene til pc med kortleser enn med kameraet.

2. ...du sparer batteriet på kameraet ved ikke å bruke det til annet

enn fotografering!

Kortleser får du tak i fra rundt 200 kr og opp til godt over 1000 kr, men det er ikke nødvendig med det dyreste. Min kostet rundt 800 kr for halvannet år sidens, men nå får du tilsvarende til halve prisen.

Du kan se på sidene til www.mpx.no www.xd.no - dem har flere typer kortlesere. De fleste kan lese forskjellige kort-typer også!

Valget er ditt... :briller:

Skrevet

Jeg hadde problemer med softwaren til mitt kamera også.

Men fikk det da til etter hvert.

Etter forrige recovery gadd jeg ikke å installere programmet på nytt og klipper nå ut fra minnekortet og limer inn i "bilde-mappa". Synes at jeg har bedre kontroll da.

Vurderer sterkt å bytte ut diskettstasjonen min med en kortleser etterhvert. (hater disketter). Du får kjøpt stasjoner som leser alle typer minnekort.

Hvis du klipper og limer, så kan du kanskje åpne og lagre bildene i programmet likevel? Jeg har en mappe der jeg leser inn bildene. Etterpå sorterer jeg dem i andre mapper med kategori (hund, sydentur, sommerferie osv.) Når jeg er sikker på at jeg ikke vil ha de bildene som ligger igjen i innlesningsmappa, så sletter jeg dem bare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...