Gå til innhold

Sjokkert over leger!

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

føler man seg ikke hørt eller tatt vare på så bytter man lege.

Gjest Emeldina
Skrevet

Det virker som om det finnes en del leger som ikke burde praktisere... En god venn av faren min var syk i to år, og legen mente det var bronkitt og lungebetennelse. Det er jo ingen som har disse sykdommene sammenhengende i to år?! Mannen ble tynnere og så dårligere ut ettersom tiden gikk, og til slutt klarte man å overtale han til å oppsøke en annen lege. Fastlegen hans hadde bare tatt røngten på han, mens den andre legen sendte han til CT med én gang.

Det viste seg at denne mannen hadde kreft, og han døde dessverre kort tid etterpå.

En annen kvinne jeg kjente, var også syk over lang tid, før hun gikk til en annen lege og fikk konstantert kreft. Hun klarte seg i mange år, men døde nylig.

Det er nok en del leger som har liv på samvittigheten, ja..

Skrevet
Det er nok en del leger som har liv på samvittigheten, ja..

Mener du virkelig at de legene som hadde overnevnte som pasienter har livene deres på samvittigheten? :overrasket:

Jeg forstår at man blir sint og lei seg om sykdom ikke blir oppdaget eller blir feildiagonisert, både når det gjelder en selv og når det gjelder noen andre. Men så lenge ikke legen det er snakk om er et horribelt tilfelle (de finnes ja, men det er vel ikke så fryktelig mange av dem som man ofte skal ha det til) så kan man vel ikke legge all skyld på legen? Man har et ansvar selv (som f.eks å bytte lege om man ikke er fornøyd, få flere meninger om sitt tilfelle), i tillegg til at det er mange tilfeldigheter og feil faktisk kan skje, i og med at vi alle er mennesker.

Ufattelig trist og urettferdig ja, det er det ingen som sier imot.

Skrevet
Mener du virkelig at de legene som hadde overnevnte som pasienter har livene deres på samvittigheten?  :overrasket:

Jeg forstår at man blir sint og lei seg om sykdom ikke blir oppdaget eller blir feildiagonisert, både når det gjelder en selv og når det gjelder noen andre. Men så lenge ikke legen det er snakk om er et horribelt tilfelle (de finnes ja, men det er vel ikke så fryktelig mange av dem som man ofte skal ha det til) så kan man vel ikke legge all skyld på legen? Man har et ansvar selv (som f.eks å bytte lege om man ikke er fornøyd, få flere meninger om sitt tilfelle), i tillegg til at det er mange tilfeldigheter og feil faktisk kan skje, i og med at vi alle er mennesker.

:Nikke: Veldig enig med du!

Skrevet

Men det er nettopp det - blir man ikke tatt p åalvor, så må man gjøre noe med det. Ikke bare klage til familien. Man må bytte lege, dra på legevakta, stå på litt selv. Og å skifte fastlege er i dag mindre arbeid enn å ringe og bestille seg legetime, så så veldig mye bryderi er det i hvertfall ikke.

Enig i dette. Det er viktig å ikke legge alt i hendene på en mulig inkompetent lege; tviler man på avgjørelsene hans/hennes, bør man gå til en annen lege, eller bytte fastlege. Har selv vært borti at legen ikke tar symptomer alvorlig (ikke meg, men familie), og er motvillig til å gå videre med (helt vanlige) tester. Det er for dårlig, synes jeg, særlig når det dreier seg om pasienter som ikke akkurat er kjent for å renne ned døra til legekontoret. Da bør man stå på kravene, man har rett til utreding og tester, men jeg skjønner jo at det er vanskelig. Legen HAR ofte mye autoritet, og vi er redd autoriteter...

Hører også av og til historier som tyder på at endel leger synes det er slitsomt med pasienter, og endel føler nok ofte at pasienten "maser" for å få forklaringer og hjelp. Pasienten føler på sin side at han er hjelpesløs og ikke forstår tilbakemeldingene. Jeg har en lege i familien som er i en posisjon hvor h*n møter endel av de pasientene som klager etter at de er sendt videre i systemet - og h*n sier at problemene oftest dreier seg om dårlig kommunikasjon; at legen forvansker, ikke tar pasientens symptomer alvorlig, eller er uklar/ikke forklarer ordentlig hva man har funnet ut, blant annet. Legen har et ansvar her for å ta pasienten sin alvorlig - ikke som et irritasjonsmoment. Men heldigvis er det mange ok leger rundt omkring også.

Gjest synseren
Skrevet

En lege jeg leste om stjal dameklær for mange hundretusen.... :hoho:

Gjest Emeldina
Skrevet
Mener du virkelig at de legene som hadde overnevnte som pasienter har livene deres på samvittigheten?  :overrasket:

Det er mulig det er litt ufint å si at det finnes leger som har liv på samvittigheten, men de finnes. Selvsagt skjer det feildiagnoseringer, alle kan gjøre feil.

Uansett, en av de legene jeg siktet til er svært beryktet her jeg bor, og det har blitt knyttet mange tragiske historier til hans praksis i årenes løp. Det er mulig at han har fått forbud mot å praktisere, har hørt snakk om det..

Antageligvis finnes slike leger i mindretall, men det er ille uansett.

Skrevet
Det er mulig det er litt ufint å si at det finnes leger som har liv på samvittigheten, men de finnes. Selvsagt skjer det feildiagnoseringer, alle kan gjøre feil.

Uansett, en av de legene jeg siktet til er svært beryktet her jeg bor, og det har blitt knyttet mange tragiske historier til hans praksis i årenes løp. Det er mulig at han har fått forbud mot å praktisere, har hørt snakk om det..

Antageligvis finnes slike leger i mindretall, men det er ille uansett.

Eller en fjær kan ha blitt 10 høns... Rykter på små steder er ikke til å stole på.

Dessuten er det veldig strengt med rett til å praktisere i Norge.

Skrevet
Eller en fjær kan ha blitt 10 høns... Rykter på små steder er ikke til å stole på.

Dessuten er det veldig strengt med rett til å praktisere i Norge.

:Nikke:

Skrevet

OK, vi går til legen for å bli frisk, men man har da et ansvar selv også. Føler man at man ikke får riktig behandling, er det ikke verre enn å gå til en annen lege, eventuelt skifte fastlege om man er konstant missfornøyd.

Jeg har selv vært borti en lege som ikke er av de beste, det løste jeg med å skaffe meg ny fastlege.

Synes selvfølgelig det er synd med slike historier som er beskrevet her, for all del! Men man har jo et ansvar selv også. Dessuten er leger stort sett bare mennesker de også, så alle kan gjøre feil. Og jeg mener ikke at leger har liv på samvittigheten, fordi de ikke så de riktige tegnene. Jeg tror det er en brøkdel av leger som faktisk ikke bryr seg, og derfor gir feil diagnoser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...