Gå til innhold

Sjokkert over leger!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått beskjed at et familiemedlem har kreft! Siden jeg er redd for å gå ut med private detaljer, vil jeg ikke beskrive det helt korrekt. Poenget er at denne personen har gått til fastlegen sin med en bekymring, flere ganger i over ett år - og jeg vil tro og mene at ALLE skjønner at et slikt problem krever mer enn penicillin.

Til slutt dro han til en klinikk - der han fikk sjokkmeldingen ganske straks! "DU er alvorlig syk. Du har langt fremskreden kreft og må fjerne dette vitale organet for å overleve"

Da familiemedlemmet fortalte om sin fastleges handlinger til klinikken, sa de at dette er en klar erstatningssak!

Fy faen! jeg er så sint! inkompetente lege! Tenk å måtte gjennom smertefull operasjon og behandling - mer enn nødvendig- på grunn av et annet menneske som du stoler på ikke gjør jobben sin! legen har jo nærmest drept en pasient.

har andre liknende historier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynte nesten å tro at vi kjente samme person. Men det er litt anderledes her. H*n og gikk til legen i over 1 år med plager. Og til slutt ble h*n kjempe sint å forlagtes å bli sendt videre. Det ble jo gjort å det viste seg å være kreft. Nå gikk jo alt "bra", men like vel syns jeg det er fælt.

Samme lege sendte og et barn med lungebetenelse hjem og sa det var en helt vanlig forkjølelse. (kjente foreldrene)

jeg bytta lege jeg da jeg hadde samme

Skrevet

Har dessverre hørt om lignende tilfeller. Et sted hvor jeg vet om, har de en lege som bare kalles "Vi ser det an", fordi det er nettopp det han forteller folk. Det sies at for noen har det fått dødelige følger....

Gjest StockDama
Skrevet

hvorfor sparker de ikke slike leger?!

greit det er menneskelig å gjøre feil, men å gjøre så brutale feil gang på gang på gang kan da umulig tilgis så lett?

og pencillinkur til en de visste hadde kreft... la meg slå legen!

Gjest =tentacle=
Skrevet

Å drepe noen er å avslutte livet deres. Å ikke greie å oppdage hvilken sykdom de har, er ikke å drepe dem. Hvis de mister livet, er det deres egen sykdom som gjør det.

Veldig trist med familiemedlemmet ditt. Når han har fått så klar beskjed om at fastlegen har opptrådt uforsvarlig, bør han sende inn klage til Fylkeslegen og Pasientskadeerstatningen og få saken sin belyst. Erstatning er èn side av saken, denne legen og andre leger kan lære av hva som har gått galt.

Jeg kjenner dessverre til flere som har fått forsinket diagnose. Noen ganger er det forståelig fordi sykdomsbildet er diffust og uspesifikt, mens andre har vært kvinner som ikke har blitt sendt videre for vevsprøve når de har funnet kul i brystet.

Skrevet

Det er trist, men noen ganger er det bare slik, uten at det betyr at legen er inkompetent. Vi opplevde noe lignende med svigermor, som gikk til legen med plager. Vanlige undersøkelser viste ingenting og hun fikk beskjed om å se det an, og det viste seg å være langt framskreden og uhelbredelig kreft. Vi ser ikke på legen som inkompetent. "Problemet" hennes var at hun hadde vage symptomer som kunne vært hva som helst, og det er ofte slik for mange (nå vet jeg jo ikke hvordan det var for ditt familiemedlem). Skal leger henvise pasienter til absolutt alle mulige undersøkelser i tilfelle det er noe det sannsynligvis ikke er? De fleste som har plager har ikke alvorlige eller dødelige sykdommer, og det er vel i grunnen litt overbruk av hardt trengte ressurser å skulle teste for alt mulig rart når det i de fleste tilfeller ikke var noe alvorlig. Det er selvfølgelig trist og grusomt for de få som ikke blir fanget opp, men jeg synes ikke man skal klage på inkompetanse hos leger av den grunn.

En annen sak er at det finnes mye inkompetanse hos leger, og jeg er selv i gang med en klage til Helsetilsynet angående mangelfull behandling på et sykehus. Det er en helt annen sak og ikke sammenlignbar med den du nevner, men det finnes i allefall en god del dårlige leger og man skal ikke la feil bare forsvinne i det stille. Hvis dere mener at det har blitt gjort feil her, så klag! Det verste som kan skje er at Helsetilsynet ikke er enig. I beste fall blir rutiner skjerpet og framtidige pasienter får bedre behandling.

Gjest beekeeper
Skrevet

En lege jeg kjenner til (og som jeg har blitt behandlet av selv) sendte hjem en jeg kjenner med brukket nese og sa at han var "forkjølet". Han kjørte selv på sykehuset dagen etterpå der han fikk riktig behandling. Den samme legen hadde vakt på julaften da en liten unge ble brent over deler av kroppen. Da han kom dit, stinket han alkohol og ba dem om å bare tømme litt vann på han :overrasket:

Har mange lignende historier om samme lege. Han jobber heldigvis ikke lenger.

Skrevet

Broren min ble veldig stiv i nakke og skulder en sommer, og legen påsto at han hadde kasta stein ol. Noe han ikke hadde gjort. Etter 3 turer hos legen våknet han opp lam i halve ansiktet.

Kanskje ikke verdens letteste tilfelle, men når hele familien er enige om at gutten ikke har gjort noe som kunne forårsaket denne stivheten, så burde legen kanskje sendt han videre til andre.

Tror mange leger generelt kunne blitt flinkere til å henvise til spesialister.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Broren min ble veldig stiv i nakke og skulder en sommer, og legen påsto at han hadde kasta stein ol. Noe han ikke hadde gjort. Etter 3 turer hos legen våknet han opp lam i halve ansiktet.

Kanskje ikke verdens letteste tilfelle, men når hele familien er enige om at gutten ikke har gjort noe som kunne forårsaket denne stivheten, så burde legen kanskje sendt han videre til andre.

Tror mange leger generelt kunne blitt flinkere til å henvise til spesialister.

Stivhet i nakke og skulder er fryktelig vanlig, og er det ikke noe spesielt som tyder på at det er noe annet enn muskulære plager, f.eks borrelia eller prolaps som ligger bak, kan man ikke sende videre alle.

Skrevet
borrelia

Det han hadde.. eller har blir det vel..

Gjest =tentacle=
Skrevet
Det han hadde.. eller har blir det vel..

Stiv nakke og skulder skyldes sjelden den infeksjonen, først når ansiktslammelsen viser seg er det kjapt å tenke borrelia.

Skrevet
Stiv nakke og skulder skyldes sjelden den infeksjonen, først når ansiktslammelsen viser seg er det kjapt å tenke borrelia.

Aha.

Skrevet

Ja, det er greit at det er menneskelig å gjøre feil... Men disse plagene han kom til legen med (og jeg vil ikke si det her på nettet) tyder på at noe annet er galt enn feks en ordinør urinveisinfeksjon...

Selv har jeg opplevd å ikke bli tatt seriøst av leger, og det er utrolig vond opplevelse!

Skrevet

Jeg har hatt leger som har tatt meg veldig seriøst, og jeg har hatt leger som ikke har gjort det. Har nettopp byttet fastlege fordi han jeg hadde sist ikke sykemeldte meg da jeg hadde dobbeltsidig lungebetennelse og bronkitt, for "jeg jobbet jo bare på kontor", og nektet å henvise meg til øre/nese/halsspesialist for ny tilpassing av medisiner (10 år siden sist, og jeg har ikke vært så mye syk på 15 år).

Men det er nettopp det - blir man ikke tatt p åalvor, så må man gjøre noe med det. Ikke bare klage til familien. Man må bytte lege, dra på legevakta, stå på litt selv. Og å skifte fastlege er i dag mindre arbeid enn å ringe og bestille seg legetime, så så veldig mye bryderi er det i hvertfall ikke.

Tidligere oppe i tråden ble det nevnt at en lege som var på vakt julaften stinket alkohol. Jaha. Gjorde de som oppdaget dette noe med det, da? Eller bare satte de ut ryktet? Det er helt uakseptabelt at en lege er beruset på jobb, men de som som oppdager det har også et ansvar for å gjøre mest mulig for å hindre at det skjer igjen. I dette tilfellet, ville en telefon til politiet vært på sin plass, slik at man hadde fått beordret blodprøver av legen.

Skrevet

Når jeg var yngre så hadde jeg astma uten at legen klarte å stille riktig diagnose. han bare skrev ut hostesaft og slikt. Foreldrene mine skjønte ingen ting pga jeg ble jo aldri frisk. En gang så ble jeg så dårlig at de kjørte rett til et privat legesenter og han sa at jeg måtte på sykehuset med en gang. Jeg klarte ikke å gå selv en gang da. På sykehuset ble jeg liggende i 3 dager. Når jeg dro hjem så fikk jeg med meg en maskin som jeg måtte puste i noen ganger for dagen. Heldigvis har jeg vokst av meg driten, så nå er jeg helt frisk.

Skrevet

Jeg har en mengde historier vdrørende leger som har stilt feil diagnose. Minst ett kunne medført døden innen 24 timer om jeg ikke hadde sett bort fra legens mening.

Det er med andre ord viktig at vi setter spørsmålstegn ved fagfolks meninger, inkl. leger. De gjør feil som alle andre innen helse- og sosial vesenet (og som håndverkere og kontorpersinell). Desverre er det mange som har FOR stor respekt for leger og andre. Delvis fordi de sitter med kompetanse vi ikke forstår, men også fordi det sjeldent gis forklaring på hva som har skjedd.

IKKE akseptere en leges, eller andre "fagfolks", mening om du er uenig. De tar nemlig feil like ofte som du og jeg.

Skrevet

Som en sa tidligere. det er viktig å faktisk si ifra, ikke sette ut rykter om legen, eller bare bytte fastlege. hvis legen gjør noe feil gang på gang uten å se det, så burde noen ta seg bryet med å fortelle han det.

...men noen ganger er det for sent! noen ganger kan en feil, apati, arroganse- føre til noens død!! og det er IKKE greit synes jeg!!

Skrevet

Trist å høre slike historier, med er tross alt menneskelig å feile. Ingenting er hundre %, og å belaste legen for andres død synes jeg er i groveste laget.

Dersom man ikke føler man får god nok hjelp eller stiller spørsmål ved behandlingen så må man selv ta ansvar for å få en "second opinion".

Noe jeg derimot finner helt hårreisende og fullstendig uforsvarlig er legens arbeidstid, det vil bli gjort helt unødvendige feil når man jobber så mye.

LES her

Skrevet
Dersom man ikke føler man får god nok hjelp eller stiller spørsmål ved behandlingen så må man selv ta ansvar for å få en "second opinion".

Noen ganger skjer feilen i situasjoner hvor man ikke kan få en "second opinion" eller hvor man kanskje er så syk at man ikke kan protestere, eller ikke forstår at det ble gjort feil før i ettertid, f.eks. når man er innlagt på sykehus.

Skrevet (endret)

Ikke rart det skjer en del feilvurderinger, da, når man har leger som er på jobb døgn i strekk, utkommandert av arbeidsgiver...

http://www.aftenposten.no/helse/article1765619.ece

Leger på vakt i flere døgn

Flere sykehus har vaktordninger for leger som innebærer at de er på jobb mer enn et døgn i strekk. Mange har eneansvaret for sitt fagfelt gjennom hele vakten.

Endret av Wadjet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...