Gjest Frk Åberg Skrevet 30. april 2007 #1 Skrevet 30. april 2007 Det har vært debatter her tidligere om røykende mødre. Jeg lurer da på; hvis dere hadde sett en høygravid dame som sto og røykte - ville dere gått bort og fortalt at det ikke var særlig lurt? Det er såvidt jeg vet rimelig sikkert at det er skadelig for barnet om mor røyker. Det er også enighet om at barn ikke har godt av å bli slått f.eks. Hvis jeg hadde sett en mor slå barnet sitt, ville jeg ha sagt noe. Men hvis jeg hadde sett en gravid dame som røykte, ville jeg fort følt at jeg blandet meg. Tenker dere generelt at en kvinne egentlig kan gjøre det meste med barnet så lenge det er inni magen, men at barnet først får egne rettigheter sekundet etter at det er ute i frisk luft? Eller er det det at det å slå barn er mer alvorlig enn å påføre dem tobakk? Hva hvis dere så en mor som var beruset av alkohol?
Gjest Blondie65 Skrevet 30. april 2007 #2 Skrevet 30. april 2007 Vanskelig det der. Jeg ville nok ikke sagt noe til en røyker, det har med at jeg har røykt selv. Det er ikke det at man ikke vet at det er skadelig, det er det at man synes det er viktigere å røyke samt at man ikke helt tror på det med skadene. En jeg kjenner som er jordmor sa at det at enkelte ikke greier å slutte når de er gravid en gang viser hvor vanskelig det kan være - graviditet burde jo være den høyeste motivasjonen i verden. Hadde jeg sett noen rave rundt høygravid, åpenbart ruset og ute av stand til å ta vare på seg selv hadde jeg ringt politiet.
Gjest =tentacle= Skrevet 30. april 2007 #3 Skrevet 30. april 2007 (endret) Det er lovlig å mishandle fosteret ved å tilføre det nikotin. At man ikke liker det, er en annen sak. Å gå bort til et fremmed menneske og lekse opp om hva jeg mener om hennes røyking, er ikke aktuelt. Det er hennes valg, ikke mitt. Et annet aspekt: Mors kropp og livsstil er ikke fosterets eiendom. Noen handlinger er definert som ulovlige av hensyn til fosteret, andre ikke. Røyking er lovlig. Endret 30. april 2007 av =tentacle=
Isobel Skrevet 30. april 2007 #4 Skrevet 30. april 2007 Ingen kan nekte en gravid å røyke. Jeg hadde nok ikke sagt noe, hun vet det nok selv at det ikke er bra. Det er desverre deres valg. Men er det narkotika eller alkohol som mishandles, kan man gripe inn. Narkomane f.eks følges godt opp og må jevnlig levere inn urinprøver.
Gjest Elastica Skrevet 30. april 2007 #5 Skrevet 30. april 2007 Jeg ville nok ikke påpekt overfor en røykende mor at det er skadelig det hun driver med, selv om jeg tenker at det er synd man ikke klarer å slutte. Men jeg har også opplevd at en mor slo barnet sitt på kinnet da jeg var i åpen barnehage, og det var heller ikke lett å si fra da. Dette er vanskelige ting, for vi reagerer åpenbart på det selv om vi ikke er komfortable med å si fra.
Kayli Skrevet 30. april 2007 #6 Skrevet 30. april 2007 Jeg er rimelig sikker på at dersom en høygravid kvinne røyker, så er det fordi hun ikke greier å slutte. Det er sikkert tungt nok for henne om ikke jeg skulle ha gått bort og lekset opp for henne om noe hun etter all sannsynlighet vet selv.
Gjest Eir Skrevet 1. mai 2007 #7 Skrevet 1. mai 2007 Jeg vil ikke definere fosteret som eiendom, men jeg mener jo at så lenge det er en del av morens kropp, så er det hennes ansvar hvordan hun ønsker å påvirke fosteret, enten det gjelder kosthold eller rusmidler. Så å gå bort til noen å kjefte på dem er ikke aktuelt, enten de røyker eller spiser upasteuriserte oster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå