Gå til innhold

Katt som stikker "hjem igjen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg flyttet for godt over 8 mnd siden. Med seg på flyttelasset hadde hun selvfølgelig med seg katten sin. De flyttet ikke så langt, men det er snakk om noen km fra det forrige hjemmet. De holdt katten inne i mange uker, og den virket klar for å bli sluppet ut. Med en gang det skjedde løp den tilbake til der de bodde før.

Den ble hentet, de holdt den inne lenge igjen, faktisk et par mnd, men da de til slutt slapp den ut løp den tilbake igjen.

Etter å ha holdt den inne igjen virket det som at det gikk greit. Den var ute, kom inn igjen osv.

Men nå har den løpt tilbake igjen. 8 mnd etter at de flyttet. Det har vist seg at det er en familie som slipper inn katten og mater den på det gamle stedet. Venninnen min vet ikke lenger hva hun skal gjøre og har spurt om de som slipper den inn vil ta over katten, men det kan de ikke, fordi en i familien er allergisk (.........)

Hun har nå bestemt seg for at hun kanskje må avlive katten. Noe jeg synes er helt jævlig - og lurer på om det er noen som kan ha noen tips, råd, et eller annet? Hun har ringt dyrlegen for råd, men h*n ante ikke hva de kunne gjøre. Omplassering er vel heller ikke lett vil jeg tro.

De har mer eller mindre gitt opp å holde katten inne lenge nå, for den liker ikke å gå på kasse inne, i tillegg til at den ødelegger møbler, plager den andre katten de har og lignende når den bare blit holdt inne. I tillegg har venninnen min en nyfødt baby hun er redd for at katten skal plage om den blir holdt inne over lengre tid igjen.

Hva kan man gjøre? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva om hun ber den andre familien om ikke mate den, kose med den eller gi den noen form for kontakt eller kos? Da finner den kanskje ut at det ikke er så stas lenger på gamlestedet.

Skrevet

Takk for svar. Ja, hun har gjort det, men familien syntes så synd på den at de hadde tatt den inn igjen etter en stund. (Og hvis ikke de gjør det, gjør vel noen andre det.) I tillegg føler venninnen min at katten sjenerer nabolaget hvis den skal vandre rundt, mjaue osv.

Det er så vanskelig. :(

Gjest Silmarill
Skrevet

Så leit å høre da!

Dette er ikke uvanlig, men det vet du jo.

Din venninne bør være med katten ute i et begrenset område før hun slipper den løs på egenhånd! Altså i en periode.

Det er veldig dumt av dem som katten rømmer til at de gir den mat o.l. Det er mye bedre å ringe eieren med en gang å få dem til å hente den!

(selvsagt ikke alltid like enkelt)

Katten blir der den er vant med å være (gamle territoriumet) og så lenge den får mat og kos trives den jo der.

Håper dere finner en løsning, men lag en avtale med dem som katten rømmer til - hvis det lar seg gjøre da!

Lykke til med pusen til din venninne :)

Skrevet
Takk for svar. Ja, hun har gjort det, men familien syntes så synd på den at de hadde tatt den inn igjen etter en stund. (Og hvis ikke de gjør det, gjør vel noen andre det.) I tillegg føler venninnen min at katten sjenerer nabolaget hvis den skal vandre rundt, mjaue osv.

Det er så vanskelig. :(

Hvis familien ser katten bør de ta den inn, og ringe hun som eier den, så hun kan hente den med en gang. Uten å gi den hverken mat eller kos. Også bør den holdes inne 4 uker etterpå. Da vil den tilslutt gi seg, men så lenge de driver og mater den osv, så kommer den aldri til å slå seg til ro på nytt sted.

Gjest vimselot
Skrevet

Få til en avtale om at dine gamle naboer (trenger ikke være de som mater katten, hvis du kjenner flere) ringer deg straks katten viser seg der.

Når de nekter å overta katten pga. allergi, kan du fortelle de at når de tar katten inn kan allergien bli verre (skal bare et støvkorn til fra en katt for noen, som i utgangpunktet var allergiker men ikke så alvorlig, før de blir helt satt ut. En venninne av meg opplevde det. Hun var litt allergisk, og passet en katt par mnd mens eieren var på ferie.)

Nå reagerer hun bare f.eks jeg har vært i samme hus som en katt og har dratt med meg par kattehår på klærne. Jeg er selv allergisk mot katter, dessverre, men ikke så sterkt som henne.

Hvis det bare er noen kilometer unna, kommer ikke katten tilbake igjen av seg selv eller hvor lang tid kan den være borte? De må slutte å mate katten, hvis de ikke kan tilby den et hjem. Høres slitsomt ut å måtte hente katta hele tiden, men slutter de å mate den, vil den kanskje finne ut at den ikke har så mye å hente der den bodde før.

En jeg kjenner sier at (hun har fire katter) den ene katten blir borte hele sommeren, hvert år og hun har ikke flyttet siden hun fikk kattene.

Katten finner nok tilbake av seg selv, hvis de ikke slutter å mate den.

Kanskje hun bare skal gi den kylling og biff, slik at den får best mat hjemme (først hver dag, så minske på det men ikke unngå det helt)?

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Din venninne bør være med katten ute i et begrenset område før hun slipper den løs på egenhånd! Altså i en periode.

Dette forsøkte de bl a ved å ha katten i bånd en periode (etter at den hadde stukket av og kommet tilbake mange ganger). De gikk da turer med den i nærmiljøet. (Katten hatet dette selvfølgelig.)

Det er veldig dumt av dem som katten rømmer til at de gir den mat o.l. Det er mye bedre å ringe eieren med en gang å få dem til å hente den!

(selvsagt ikke alltid like enkelt)

Hvis familien ser katten bør de ta den inn, og ringe hun som eier den, så hun kan hente den med en gang. Uten å gi den hverken mat eller kos. Også bør den holdes inne 4 uker etterpå. Da vil den tilslutt gi seg, men så lenge de driver og mater den osv, så kommer den aldri til å slå seg til ro på nytt sted.

Dette er på en måte prøvd ut, men antakeligvis ikke godt nok. Venninnen min har ikke bil, så det tar ofte litt tid før hun får hentet den - i tillegg til at de som katten rømmer til gir den mat osv.

Problemet er, sånn jeg ser det nå, at venninnen min mer eller mindre har gitt opp. Hun sa til meg at hun ikke kom til å holde den inne lenge igjen nå, siden det ikke hadde fungert så langt - og det virket på meg som at hun var lei hele katten. Katten er hos de som slipper den inn, hun har ikke en gang hentet den. :icon_frown: Åh, jeg skjønner ikke hvordan noen kan gi opp katten sin! ( :frustrert: )

Hvis det bare er noen kilometer unna, kommer ikke katten tilbake igjen av seg selv eller hvor lang tid kan den være borte? De må slutte å mate katten, hvis de ikke kan tilby den et hjem. Høres slitsomt ut å måtte hente katta hele tiden, men slutter de å mate den, vil den kanskje finne ut at den ikke har så mye å hente der den bodde før.

Katten kommer ikke tilbake av seg selv. Det har den ikke gjort så langt. Den trives vel rett og slett ikke på det nye stedet. Og den har antakeligvis territoriumet sitt på det gamle stedet fortsatt. De skulle nok ikke begynt å mate den, de på det gamle stedet, men det er jo for sent å gjøre noe med nå.

En jeg kjenner sier at (hun har fire katter) den ene katten blir borte hele sommeren, hvert år og hun har ikke flyttet siden hun fikk kattene.

Katten finner nok tilbake av seg selv, hvis de ikke slutter å mate den.

Kanskje hun bare skal gi den kylling og biff, slik at den får best mat hjemme (først hver dag, så minske på det men ikke unngå det helt)?

:ler: Ja. Kanskje smisking hadde hjulpet. Det at venninnen din sin katt drar på ferie er ikke helt unormalt. Det gjorde alltid en av mine tidligere. Den var borte halve sommeren - antakeligvis hos noen feriegjester i et hytteområde ikke langt unna. Men den kom traskende tilbake år etter år, mett og fornøyd.

Neei, dette er en kinkig situasjon. :tristbla: Har prøvd å snakke med venninnen min om at hun ikke kan gi opp så raskt, men hun mener at 8 mnd er lang tid, og at katten antakeligvis aldri kommer til å vende seg til det nye stedet.

Skrevet

er det egentlig ett så stort problem?jeg skjønner at venninden din har gitt opp siden de andre fortsetter og mate og kose han.hadde jeg vært hu hadde jeg latt den være der.den dagen de slutter og mate han kommer han nok tilbake.det viktigste er at katten har det bra.

Skrevet

Tja. Jeg synes i hvert fall at det er et ganske stort problem når de (= både de som mater den og venninnen min) har vurdert å avlive katten pga dette. :vetikke:

Skrevet

ja det skjønner jeg...det høres helt på trynet ut og avlive en frisk katt pga noe som det her!omplasser den heller til noen som kan ha den som en innekatt.

Gjest Vilja :-)
Skrevet

Det er kanskje noen andre i det tidligere nabolaget til venninnen din som kunne tenke seg å overta katten? En barnefamilie f.eks.? Hvis venninnen din setter inn litt ressurser på å forhøre seg hos tidligere naboer, er det kanskje noen som sier seg villig til å hjelpe ved å overta katten.

Jeg tror imidlertid at katten på sikt vil lære seg at den ikke lenger bor i det gamle nabolaget, dersom de som mater den nå slutter med dette. Jeg tror også det hadde vært en idè at disse folka faktisk jager bort katten, gir den et lite støkk ved å rope til den eller løpe etter den og gi tydelige signaler om at den ikke er ønsket. Det virker helt høl i hue at de fortsetter å mate katten fordi de "synes synd på den". De vet jo at katten har et hjem, og at de setter eieren i et dilemma om å tom. avlive katten fordi de ikke klarer å vise respekt for at katten har andre eiere.

Det å avlive katten synes jeg blir en lettvint, og uansvarlig, løsning. Jeg forstår at venninnen din blir frustrert, men hun bør forsøke å finne et bedre alternativ slik at katten ikke bøter med livet fordi den trekkes mot sitt gamle nabolag. :)

Skrevet

Helt enig med deg, Vilja.

Snakket med venninnen min for et par dager siden, og hun sier at hun ikke kommer til å avlive katten. (HELDIGVIS!)

Tror muligens hun kan ha fått katten hjem til seg igjen, men det er jeg ikke helt sikker på i skrivende stund. Jeg tror hun nesten har bestemt seg for å gi bort katten, fordi hun føler at den ikke trives noe særlig på det nye stedet. :forvirret: Men hun ville ikke gi den bort til hvem som helst heller (og hva er garantien for at den ikke løper tilbake derfra også?)

Men jeg synes fortsatt at det er litt leit at hun på en måte gir opp å få katten til å bli boende, selv om hun har strevd masse med det så langt.

Det beste hadde nok vært å funnet en familie i det gamle nabolaget, men det er sikkert enklere sagt enn gjort. Skal nevne det med at hun må si bestemt til de på det gamle stedet at de ikke skal slippe den inn mer - og at hun selv må hente katten så raskt det lar seg gjøre om den skulle rømme igjen. Hun vet dette gooodt fra før, men..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...