Gå til innhold

Jeg har ikke råd til å la barnet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det konfirmasjonstid og snart skal alle vennene til datteren min konfirmeres. Jeg har ikke råd til å la henne gjøre det. Datteren min virker trist og innesluttet, og hun vil nesten ikke snakke med meg. Vi har hatt mange krangler om dette.

Jeg syns det er totalt unødvendig å bruke penger jeg ikke har på en konfirmasjon. Jeg måtte evt. tatt opp et lån av foreldrene mine bare for det, for ja, det koster. I tillegg ville hun forventet gave på flere tusen. Jeg har 5 inkassosaker på meg, og snart kutter de strømmen hvis jeg ikke betaler regningen snart.

Faren syns jeg er urimelig, men han nekter jo å betale for det selv! (Han vil heller bruke alle pengene på "sin nye familie".)

Det er jo bare et familieselskap. Egentlig er det vel ingen som liker disse? Et alternativ hadde vært å ta opp lån av foreldrene mine (kan jo ikke få noe lån ellers..), hatt selskapet, og brukt pengene dattera mi hadde fått på regningene som må betales.

Er jeg virkelig så urimelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan godt forstå datteren din, samtidig som jeg skjønner det må være vondt for deg også. Det er bedre å holde et lite selskap enn å ikke markere det på noen måte. Hva med å kun be de nærmeste og høre om alle kan bidra med snitter og kaker? Så kan du høre f.eks med foreldrene dine om å ta opp lån kun til gave til datteren din? Evt, om du og foreldrene dine slår dere sammen om gave til henne, og du betaler din del av gaven når du har råd?

Håper det ordner seg. :klem:

Skrevet

Faren kan ikke nekte å betale hvis du holder konfirmasjon.

Hvis jeg var så så fattig at jeg hadde inkassosaker (har heldigvis aldri skjedd), ville jeg selvsagt ikke tatt opp lån for å holde konfirmasjon. Da måtte det utgått selv om ungen ble aldri så skuffet.

Kan ikke faren holde konfirmasjon for henne??

Skrevet

Huff jeg skjønner at dette ikke er lett :klem:

Men man må jo ikke ha et stort selskap selv om man blir konfirmert, det hadde vært nok å bare be inn den nærmeste familien til kaffe og kaker. Det koster ikke mye.

Skrevet
Faren kan ikke nekte å betale hvis du holder konfirmasjon.

Hvis jeg var så så fattig at jeg hadde inkassosaker (har heldigvis aldri skjedd), ville jeg selvsagt ikke tatt opp lån for å holde konfirmasjon. Da måtte det utgått selv om ungen ble aldri så skuffet.

Kan ikke faren holde konfirmasjon for henne??

Jeg kan jo ikke tvinge pengene ut av han. Han nekter å betale noen ting :(

Hun har jo heller ikke fulgt konfirmasjonsundervisningen...

Skrevet

Jeg forstår at dette er forferdelig vanskelig for deg. Men jeg forstår ikke at det ikke er mulig å lage en markering av dagen for henne?

Hvis foreldrene dine hadde hatt anledning til å gi deg et lån (og det skjøner jeg du ikke har lyst til) kunne ikke de laget et selskap hos seg da? Kunne ikke de invitert familien deres og laget kaker og sånn? Jeg synes slike selskap med leide lokaler og rådyr catering etc har tatt helt av. En litt oppstæsjet søndagsmiddag og noen kaker er kanskje litt lettere for besteforeldrene å bidra med enn rene penger?

Jeg regner med datteren din har fulgt en eller annen konfirmasjonsundervisning siden problemet kommer opp nå. Jeg vet ikke hvordan det er i din familie, men i min familie feirer vi bursdager og alt mulig, fordi vi liker hverandre og setter pris på å være sammen. Gavene trenger overhode ikke være dyre. Og jeg synes ikke du er urimelig som ikke følger strømmen av dyre selskaper, men jeg tror nok datteren din ville sette stor pris på en markering. Ville også tror at hun har forståelse av at økonomien ikke tillater noen dyr gave nå. Mange barn forstår mer enn man tror og nå er hun jo en liten voksen.

Skrevet
Jeg kan godt forstå datteren din, samtidig som jeg skjønner det må være vondt for deg også. Det er bedre å holde et lite selskap enn å ikke markere det på noen måte. Hva med å kun be de nærmeste og høre om alle kan bidra med snitter og kaker? Så kan du høre f.eks med foreldrene dine om å ta opp lån kun til gave til datteren din? Evt, om du og foreldrene dine slår dere sammen om gave til henne, og du betaler din del av gaven når du har råd?

Håper det ordner seg.  :klem:

Godt forslag. Det trenger jo ikke være svær feiring med mange gjester.

Skrevet

Oki, ser nå hun ikke har fulgt noen undervisning. Men likevel er det jo nå man liksom blir voksen - så en markering - om enn bare en liten med den nærmeste familie blir nok satt pris på.

Skrevet

Hva med å holde en liten spleisefest hjemme? Be gjestene om hver i sær å ta med litt godt til matbordet og kaffen, så datteren din får en god dag for det om hun ikke får mange, dyre gaver.

Skrevet
Jeg kan jo ikke tvinge pengene ut av han. Han nekter å betale noen ting :(

Hun har jo heller ikke fulgt konfirmasjonsundervisningen...

Det går an å søke om dette gjennom trygdekontoret. Du leverer inn kvittering på alt av utgifter, så må faren betale halvparten av det. Tror jeg. Mine unger er ikke så store, så jeg har ikke hatt den problemstillingen enda.

Skrevet

Ser nå at hun ikke har fulgt noen undervisning. Hva med å holde en liten nonfirmasjonsfest i stedet?

Skrevet

Hun er litt sånn typisk jente som mener at alt skal være "best", og jeg tror ikke helt hun skjønner hvor dårlig råd vi har (jeg vil helst la være å fortelle henne de "harde realitetene"). Noen av inkassosakene kommer faktisk pga henne (den ene er mobilregning på flere tusen, fordi hun bare ringte og ringte). Tror ikke det er markeringen hun vil ha, men pengene/gavene, hun maser om at hun skal kjøpe seg scooter (som hun kan ha når hun blir 16), og ny TV til rommet.

Skrevet (endret)
Er jeg virkelig så urimelig?

Hvorfor spør du om råd? Du har jo allerede bestemt deg for at datteren din ikke får konfirmere seg, og nå er det vel sent å ombestemme seg.

Endret av vimse
Skrevet
Hun er litt sånn typisk jente som mener at alt skal være "best", og jeg tror ikke helt hun skjønner hvor dårlig råd vi har (jeg vil helst la være å fortelle henne de "harde realitetene"). Noen av inkassosakene kommer faktisk pga henne (den ene er mobilregning på flere tusen, fordi hun bare ringte og ringte). Tror ikke det er markeringen hun vil ha, men pengene/gavene, hun maser om at hun skal kjøpe seg scooter (som hun kan ha når hun blir 16), og ny TV til rommet.

Da tror jeg du faktisk må fortelle. Man skal skjerme barn fra voksensaker - sånn generelt - og la barn være barn, men det spørs om hun ikke brått må lære seg konsekvenser av det hun gjør nå. Og jeg håper hun har kontantkort nå og ikke eget abo.

Skrevet

Kanskje du bør ta en alvorlig prat med henne? Hun er jo nesten voksen og bør lære seg at ting koster penger. Man kan ikke få alt man har lyst på.

Håper du har avsluttet mobiltlfabonnementet hennes?! La hun få kontantkort.

Skrevet

Feiringen som vi skal ha nå når min datter konfirmeres blir slettes ikke dyr. Vi skal ha den hjemme, vi blir rundt 30 stk med stort og smått.

Vi skal ha koldtbord og gryte, maten kjøper jeg inn så skal ei som driver med å lage mat til stor selskaper lage det gratis for meg fordi mannen snekkerer litt for henne.

Kaker skal flere familiemedlemmer ha med seg for vi pleier å dele på bakingen når vi har store lag. Noen kaker lager jeg selv.

Det er så fint med vennetjenester for da får man mye hjelp den dagen man trenger det :)

Så det går ann å få dette ganske rimelig, vi har bare ikke råd til å ha en dyr fest.

Konfirmasjonsgaven må vente, den får hun når mannen får feriepenger og det er helt greit for henne.

Skrevet

Har avsluttet abonnementet ja, og hun har bare kontantkort nå.

Jeg må vel fortelle henne det, ja :( Huff. Vil liksom ikke at hun skal vite hvor ille det egentlig står til. Det er på en måte "mitt problem".

Skrevet (endret)
Hvorfor spør du om råd? Du har jo allerede bestemt deg for at datteren din ikke får konfirmere seg, og nå er det vel sent å ombestemme seg.

Det samme slo meg...

Feiringen som vi skal ha nå når min datter konfirmeres blir slettes ikke dyr. Vi skal ha den hjemme, vi blir rundt 30 stk med stort og smått.

Vi skal ha koldtbord og gryte,  maten kjøper jeg inn så skal ei som driver med å lage mat til stor selskaper lage det gratis for meg fordi mannen snekkerer litt for henne.

Kaker skal flere familiemedlemmer ha med seg for vi pleier å dele på bakingen når vi har store lag. Noen kaker lager jeg selv.

Det er så fint med vennetjenester for da får man mye hjelp den dagen man trenger det  :)

Så det går ann å få dette ganske rimelig,  vi har bare ikke råd til å ha en dyr fest.

Konfirmasjonsgaven må vente, den får hun når mannen får feriepenger og det er helt greit for henne.

Det går an å få det enda rimeligere enn dette også - hvis dere bare inviterer til kaffe og kaker. Og hvis datteren din ikke synes det er "fint nok", får du fortelle henne at dere ikke har råd til mer. Det får hun bare finne seg i! Jeg kan imidlertid ikke tro annet enn at hun foretrekker et enkelt selskap fremfor intet selskap. I mine øyne handler konfirmasjonsselskap om å gjøre stas på konfirmanten, og det kan man gjøre like godt med et rimelig selskap som et dyrt et.

Endret av bada
Skrevet
Har avsluttet abonnementet ja, og hun har bare kontantkort nå.

Jeg må vel fortelle henne det, ja :( Huff. Vil liksom ikke at hun skal vite hvor ille det egentlig står til. Det er på en måte "mitt problem".

Det er faktisk ikke bare ditt problem, nåe den ene inkasso saken er pga hennes bruk av mobil. Jeg hadde selv en periode som jeg hadde utrolig dårlig råd, og jeg var ganske åpen med datteren min om problemet. Dermed så forsto /forstår hun bedre at jeg ikke kan la henne være med på alt, eller at selv om den buksa er kjempefin så har ikke jeg råd til å kjøpe den til henne. Og det har faktisk lettet hverdagen vår ganske mye, da vi før dette hele tiden kranglet om at jeg var så kjip, og streng og hun fikk aldri noen ting. Nå har hun blitt veldig flink med penger selv, og handler konsekvent klær på salg osv.

Så mitt råd til deg er å være litt mer åpen rundt situasjonen du/dere er i.

Når det gjelder konfirmasjonen så er jeg enig med de andre her, at det hadde gått ann å ha en liten markering med bare nærmeste familie, der de kanskje bidro til matbordet med litt hver.

Appropos dette at faren hennes ikke vil være med å betale på dette.....jeg mener at det står klart og tydelig i bidragspapirene at slike ting som konfirmasjon, tannregulering o.l skal deles mellom begge foreldrene.

Skrevet

God råd eller dårlig råd; om barnet mitt ikke hadde fulgt undervisningen tror jeg ikke jeg hadde holdt noen konfirmasjon uansett.

Om man likevel vil ha selskap (som en del faktisk setter pris på selv om det er med familien...), så kan man ha spleiselag, for eksempel med tapas, så blir det litt "kult".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...