Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hopp,

Siden jeg er i pollen-tåke, og generelt bare er utrolig dårlig i matte og den slags får jeg håpe noen kloke hoder her kan hjelpe litt :)

Saken er at jeg eier leilighet hvor nå samboer skal flytte inn permanent. Om det blir med en gang, etter noen mnd eller senere, så er planen at han kjøper halve leiligheten av meg.

Det jeg lurer på er om noen har noen lure ideer til hvordan vi ordner det frem til han eventuelt kjøper halvparten. Hva er rettferdig?

Går det f eks ann at det han betaler i husleie til meg, trekkes fra på det han betaler for leiligheten når han kjøper halve? I såfall, skal det trekkes fra alt han betaler i leie, eller bare den delen som går til nedbetaling av avdrag? hva med rentene? osv osv...

Dette er så forvirrende, at jeg klarer ikke tenke klart.... hjeeeelp :)

Videoannonse
Annonse
Gjest baby-E
Skrevet

Han kan jo være med å betale halve av lån/renter og halve husleien.

Så kan dere passe på å skrive ned alt han har betalt på lånet/renter, slik at dere kan trekke fra dette når han kjøper seg inn i leiligheten.

Skrevet

Er det så enkelt altså? :overrasket: Blir alt riktig da? Uff, får skylde på pollen.... hehe

Skrevet

Jeg vil si det slik:

a) dersom han kjøper seg inn med en gang: dere betaler halvparten hver.

b) hvis han velger å ikke kjøpe seg inn nå: han betaler husleie til deg (eks halvparten av alle andre kostnader enn lånet - forbundet med leiligheten (husleie etc). Når han kjøper seg inn tar du en takst (ville brukt meglertakst, for de er vanligvis gratis)- og han kjøper seg inn på bakgrunn av dette.

Skrevet
b) hvis han velger å ikke kjøpe seg inn nå: han betaler husleie til deg (eks halvparten av alle andre kostnader enn lånet - forbundet med leiligheten (husleie etc). Når han kjøper seg inn tar du en takst (ville brukt meglertakst, for de er vanligvis gratis)- og han kjøper seg inn på bakgrunn av dette.

Vi hadde ikke takst på leiligheten da jeg kjøpe meg inn i det som var min samboers leilighet. Vi gikk i banken og det lånet han allerede hadde ble satt på oss begge. I vårt tilfelle så hadde leiligheten til sambo økt nærmere 50% i verdi siden han kjøpte den noen å før. Skulle jeg ha kjøpt meg inn etter takst så måtte jeg ha tatt opp et lån på halvparten av verdien som leiligheten hadde på det tidspunktet jeg skulle kjøpe meg inn. Dvs. at min samboer da kunne ha fått løst ut store deler av det lånet han hadde og at vår økonomi ville blitt meget skjev fra da av.

Vi har i samboeravtale satt opp at han eier en viss del mer enn meg av leiligheten, ettersom han hadde nedbetalt på leiligheten et par år før jeg ble medansvarlig for lånet. Noen vi egentlig har bestemt oss for å forandre på ettersom vi nå har delt leilighet og økonomi i noen år og begge mener at vi eier 50/50.

Snakk med banken så får dere helt sikkert gode råd! Og husk samboeravtale - det kan også de i banken hjelpe med (ihvertfall var de veldig obs på dette i vår bank)

Skrevet (endret)

Takk for svar Lizzee... vi sliter litt med det der vi også, for vi har hatt meglertakst for en stund siden, og da var den ca 200 000 høyere enn det jeg ga for leilighet i sin tid. Så usikker på hvordan vi skulle gjøre det... Men ble vel enige om at han kjøper halvparten av hva den er verdt i dag, eller eventuelt å ha ulik eierandel, eller at jeg får overskuddet frem til verdi i dag, mens vi deler ut over det ( eks; leilighet er er kjøpt for 1 mil, verdt 1,2 mil i dag, han kjøper inn nå til 1,2, vi selger til 1,4. Jeg tar da hele fortjenesten opp til 1,2, mens vi deler de siste 200 000 fra 1,2 til 1,4).

Men så skal man jo uansett ha felles økonomi i fremtiden, så da blir kanskje slike ting litt tullete også.... Ikke så enkelt.

Regner med vi kan få en del gode råd fra banken også, men alltid greit å høre hvordan andre har ordnet seg :)

Endret av Camma
Skrevet

Man legger alltid planer utifra at alt skal være rosenrødt i fremtiden. Men det kan være greit å ha tenkt gjennom hvordan man vil løse det om man ikke bor sammen om 5-10 år fra nå.. Hvordan blir DA økonomien rettferdig i forhold til at du har eiet leiligheten mens den har hatt en bra verdistigning. Da gir du faktisk bort penger...

Tror det er fornuftig slik du har tenkt. Han kjøper seg inn på dagens verdi, med mindre du er så snill at du GIR han 100.000 kr. For det er det som da skjer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...