Pludre Skrevet 30. april 2007 #1 Skrevet 30. april 2007 Hei Eldstegutten på snart 6 har pådratt seg lungebetennelse og i den forbindelse ble vi utstyrt med apocillinmikstur fra sykehuset. Skulle gi ham 15 ml som avtalt da vi kom hjem, men det gikk ikke særlig bra. Han slo seg helt vrang, og det endte med at han kastet opp igjen alt, men det resultat at jeg satt med sukkerklissete pencillin over hele meg og hele gulvet En annen ting er at han har hatt diare så lenge at han er på grensen til å bli dehydrert, og vi fikk klar beskjed av legen på sykehuset at vi skulle KUN gi ham GEM Collett, som skal få saltnivåene i kroppen tilbake til normalt. Saken er den at han nekter å drikke dette også, vi fikk tips om å blande i litt saft, men allikavel er gutten helt umulig. Snakket med legen idag, og har fått skrevet ut Erymax i stedet, som visstnok skal smake bedre, kirsebær eller no, men jeg er skeptisk til om gutten vil ta dette i det hele tatt. Jeg trenger derfor gode råd om hvordan få i gutten medisinen, for han må ha medisin skal han bli kvitt lungebetennelsen Har dere noen gode råd ??? Hadde det vært enklere å få i ham tabletter ?? Har ingen som helst erfaring med å gi tabletter til barn. Håper på mange gode svar !! Hilsen fortvilet mamma
Gjest baby-E Skrevet 30. april 2007 #2 Skrevet 30. april 2007 Har dere noen gode råd ??? Hadde det vært enklere å få i ham tabletter ?? Har ingen som helst erfaring med å gi tabletter til barn. Håper på mange gode svar !! Hilsen fortvilet mamma ← tabletter til barn har jeg blandet erfaring med. Har han tatt tabletter tidligere? Noen barn svelger tabletter som om de aldri har gjort noe annet, mens andre barn slår seg helt vrange. Hva med å prøve med belønning? Jeg jobbet på en barnavdeling på et sykehus før, og der fikk de barna som var flinke og tok medisinene sine belønning, ala klistremerker, is, osv. Du kan jo prøve det.
Helen Skrevet 30. april 2007 #3 Skrevet 30. april 2007 Ungene mine har også vært skikkelig vanskelige å få i flytende medisiner fordi det smaker vondt. Vi har da begynt med tabletter ganske tidlig og det går helt greit. Yngstemann har vært veldig mye syk fra han var liten og det har vært en kamp å få i han medisiner, men så prøvde vi med tabletter da han var rundt 3 år å det gikk helt greit. Siden da har vi kun fått tabletter når han har hatt pencilin, ingen problemer å få i han det. Når ungene er 6 år er de hverfall store nok til å bruke tabletter i stedet for flytende som smaker vondt.
Tiit Skrevet 30. april 2007 #4 Skrevet 30. april 2007 Føler med deg, for vi har slitt skikkelig med dette. Etter min erfaring går det lettere med tabletter når barnet er så stort som 6 år. Har de lært seg den svelge-teknikken går alt som på skinner. Men flytende...... niks. Nytter ikke uansett belønning eller noe. De har aldri fått ned den medisinen.
Gjest Jytte Skrevet 30. april 2007 #5 Skrevet 30. april 2007 Tabletter er mye lettere. Knus dem i litt syltetøy - så går det ned på høykant.
Laban75 Skrevet 30. april 2007 #6 Skrevet 30. april 2007 Har akkurat hatt samme problem med min 3-åring. Hun kastet opp - fordi hun nektet å ta medisinen. En stund etterpå inngikk vi en avtale: hun skulle få en stk smågodt hvis hun tok medisinen. Det var greit - og det var heller ikke noe problem når hun tok medisinen. Neste gang hun skulle ha medisinen, sa jeg at det gikk fint sist - og at det bare var første gang man får premie. Det var også greit - overraskende nok.. Prøv belønning. Trenger ikke være snop, kan jo være saker han trenger til skolestart (siden du skrev han var 6 år) - hvis han ikke allerede har startet da.. Lykke til!
Gjest Jytte Skrevet 30. april 2007 #7 Skrevet 30. april 2007 Pencilin smaker pyton uansett ... legen sa til meg at de klarer ikke å skjule smaken selvom de tilsetter aldri så mange godsaker .. Men min erfaring er ihvertfall at det er mye lettere med tabletter enn flytende medisin. Til og med hunden min nekter å ta antibiotika. Han går på kur nå og jeg pakker fint inn en halv tablett om gangen i litt servelat .. Og på en eller annen merkelig måte så klarer han å få i seg servelaten og spytte ut tabletten
gompen Skrevet 1. mai 2007 #8 Skrevet 1. mai 2007 Sønnen min fikk leddgikt, og måtte da begynne å ta medisiner. De ga meg tips om å knuse de og ha de på en skje med youghurt, og det gikk greit etter litt prøving. Var noen ganger jeg regelrett måtte tvinge ham til å ta de, rett og slett fordi det var nødvendig. Forklarte han nøye hvorfor det var viktig å ta medisinene også, og det hjalp etterhvert. Han fikk også i flytende form, og et godt tips er å bruke en sprøyte isteden for skje, daer det ikke så lett å dytte den vekk så det søler. Ha også noe som han liker å drikke ved siden av, så han kan skylle bort den vonde smaken etterpå. Min fikk et ark med ruter for hver dag og tidspunkt, som han fikk sette klistremerker på. Når arket var fullt, fikk han premie som han kunne velge selv. (innenfor rimelighetens grenser. f.eks et lite leketøy, en sjokolade o.l) Husk at pencillin ofte fører til mer diare. Vi gav barna Biola med blåbær, det regulerer magen godt.
Grooo Skrevet 1. mai 2007 #9 Skrevet 1. mai 2007 Vi dro på legevakta en lørdag og fikk resept på dråper i steden for mixtur vi, for det var helt umulig å få mixturen i en på 8 mnd som ikke ville og som bare spydde av det. Prøvde med sprøyte, men hun brukte lukkemekanismen i halsen og det hjalp ikke selv om vi holdt for nese og munn til hun mistet pusten og svelget for da spydde hun rett etterpå... Med dråpene gikk det greit.
ToveM Skrevet 1. mai 2007 #10 Skrevet 1. mai 2007 jeg ville tro at en 6 åring fint kan bruke tabeletter, har aldri vært problem med mine i alle hvis ikke tabelettene er altfor store
ashera Skrevet 2. mai 2007 #11 Skrevet 2. mai 2007 (endret) Seksåringen min svelget store antibiotikatabletter da han hadde streptokokker i vinter. Ellers funker det fint med belønning her i gården. Han fikk femti kroner ved avsluttet kur. Endret 2. mai 2007 av hera
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå