Fakse Skrevet 30. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. april 2007 Den jeg har på i dag er mest bommull og litt elastan. Foret er av polyester, så det kan jo sevfølgelig være der problemet ligger...
Tiger Skrevet 30. april 2007 #4 Skrevet 30. april 2007 Har opplevd det samme, og da er det gjerne fordi foret er laget av et stoff som ikke puster. Er det dyre jakker ville jeg byttet foret.
Fakse Skrevet 30. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 30. april 2007 Har opplevd det samme, og da er det gjerne fordi foret er laget av et stoff som ikke puster. Er det dyre jakker ville jeg byttet foret. ← Nei, det er billige HM-jakker, så det er nok ikke verd det, selv om jeg bruker en liten formue på rensing. Synes bare det er så vanskelig å finne litt tøffe jakker på de dyrere butikkene (som da gjerne fører bedre kvalitet), liker at de er litt røffe, så jeg kan se velkledd og ikke for satt ut på en gang.
Gjest Bodillen Skrevet 30. april 2007 #6 Skrevet 30. april 2007 (endret) Siden det ikke er dyre jakker, ville jeg tatt sjansen på å vaske dem... Svigerinnen min jobber i renseri, og hun sier at veldig mye av klærne som er merket med "kun rens" likevel kan vaskes. Jeg tok sjansen med noen klær av det ikke altfor dyre slaget, og det gikk helt fint, det. 30 grader, ullvask, med Milo! Endret 30. april 2007 av Bodillen
Gjest Camma Skrevet 30. april 2007 #7 Skrevet 30. april 2007 Du kan jo prøve å bruke noe med litt arm under, slik at du ikke svetter rett inn i jakken, da holder den lenger før den må renses. Eller så kan du prøve aluminiumsklorid, så svetter du ikke i det hele tatt, og da skal det jo ikke bli lukt heller!
fil Skrevet 30. april 2007 #8 Skrevet 30. april 2007 Tidligere i vinter kjøpte jeg et par nydelige jakker som viste seg å være i akryl. Etter et par gangers bruk ble en forferdelig svettlukt i dem. Etter gode tips her på KG fikk jeg bort lukta ved å legge plaggene i edikkvann. Jeg har funnet ut at dersom jeg bruker såkalt langtidsvirkende deodorant (selges av bla "Cosmica" på apotek) unngår jeg at den ekle lukta kommer.
Gjest Jytte Skrevet 30. april 2007 #9 Skrevet 30. april 2007 Helt enig - vask dem i vaskemaskinen. Det gjør jeg med dressjakker som ikke er av det dyreste slaget. Min erfaring er at svært mye tøy faktisk tåler vask selvom det står rens på lappen.
Fakse Skrevet 30. april 2007 Forfatter #10 Skrevet 30. april 2007 Ja, kanskje jeg faktisk skal prøve meg på å vaske jakkene i maskin. Eneste jeg er bekymret for er at de har tynne skulderputer, og de har jeg erfart at lett kan miste fasongen etter maskinvask. Men det er jo bedre å prøve enn å ikke kunne bruke jakkene i det hele tatt. Har vasket mye annet som skal renses, enten på forsiktige programmer i maskin eller for hånd, men har altså vært litt forsiktig med jakker for at de ikke skulle miste fasongen. Ren aluminiumsklorid er jeg litt skeptisk til, det kan ikke være helt bra å bruke det hver dag inbiller jeg meg. Har lurt på om det finnes noe som kan sprayes på jakken på strategiske steder etter bruk. Man får jo kjøpt spray til i bruke i sko, men finnes det noe tilsvarende for klær?
Gjest Camma Skrevet 30. april 2007 #11 Skrevet 30. april 2007 Ren aluminiumsklorid er jeg litt skeptisk til, det kan ikke være helt bra å bruke det hver dag inbiller jeg meg. ← Enig med deg i at det virker litt sterkt å ha på huden. Men det skal jo bare has på 1-2 ganger i uken, og etter en liten periode trenger man visst ikke brukes det så ofte heller...
Gjest KATTAstrofe Skrevet 1. mai 2007 #12 Skrevet 1. mai 2007 Ikke akkurat et svar angående jakkene, men aluminiumsklorid og langtidsvirkende deodoranter holder jeg meg langt unna. Greit nok at en ikke svetter overhodet, men jeg syns det utvikler seg en emmen og ekkel lukt når produkter med mye aluminiumsklorid reagerer med huden. Dessuten klør det grusomt. Forøvrig så har jeg flere ganger vasket billigjakker i maskinen, de blir helt fine
LilleMy Skrevet 4. mai 2007 #13 Skrevet 4. mai 2007 Enig med deg i at det virker litt sterkt å ha på huden. Men det skal jo bare has på 1-2 ganger i uken, og etter en liten periode trenger man visst ikke brukes det så ofte heller... ← YERKA er en annen, gammel variant av deodorant man påfører huden med en bomullsdott ett par ganger i uken, funker utmerket. Fåes kjøpt i de fleste parfymerier.
Dizzy Skrevet 6. mai 2007 #14 Skrevet 6. mai 2007 Som flere andre her har jeg også vasket billige dressjakker i vaskemaskinen og det har gått helt fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå