Gå til innhold

Sånn smart greie i kjøkkenskapet

Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen

Jeg har sett noen har en sånn hylle til kjøkkenmaskinen som kan "svinges" ut og opp - så slipper man å løfte ut kjøkkenmaskinen av skapet når man skal bruke den.

Har så lyst på sånn jeg! Men vi skal ha IKEA-kjøkken, og jeg kan ikke se av nettsidene deres at de har noe sånt.

Går det an å kjøpe sånt separat og sette det inn selv?

Noen som vet???

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke svar på det du spør om, men vi skal ha sjalusiskap i stedet (jeg synes den svingmekanismen er så upraktisk (vokst opp med et sånt skap) - det beslaglegger et helt skap). Har kontakt inni sjalusiskapet og kjøkkenmaskin, vannkoker, brødrister osv. skal stå inne i sjalusiskapet (oppå benkeplaten) - da er det bare å åpne sjalusien og skli ønsket apparat ut på benkeplaten ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Ikke svar på det du spør om, men vi skal ha sjalusiskap i stedet (jeg synes den svingmekanismen er så upraktisk (vokst opp med et sånt skap) - det beslaglegger et helt skap). Har kontakt inni sjalusiskapet og kjøkkenmaskin, vannkoker, brødrister osv. skal stå inne i sjalusiskapet (oppå benkeplaten) - da er det bare å åpne sjalusien og skli ønsket apparat ut på benkeplaten ved behov.

Et helt skap, sier du...det er drøyt, da.

Sjalusiskap er kanskje ikke så dumt, men jeg tror ikke det passer til stilen vi skal ha. Jeg får prøve å skise litt kreativitet ut av hjernebarken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med de fleste sånne "smarte" løsninger for å ha kjøkkenmaskinen på er at de ikke er stabile nok. Så når man heiser opp kjøkkenmaskinen og kjører en brødeig så rister det så mye at maskinen omtrent ramler i gulvet. Ikke så praktisks om det kan virke altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Veronal og Fakse.

Jeg hadde en slik løsning på mitt forrige kjøkken, ville ikke valgt det igjen. Ville heller hatt slike "sjalusi-skap" som nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt miksmasterskap i over 12 år, og min mor i over 35 år. Aldri har gjærdeigen ristet av hyllen med min store Kenwood.

Jeg syns det er utrolig praktisk. Det er lett å vippe opp maskinen, det er kontakt inne i skapet, og makinen er derfor alltid koblet i. I tillegg kan en med letthet lukke døren dersom en ikke vil ha den høye lyden. I alle fall dersom en bruker lokk på maskinen...

Jeg vil si at det skapet er noe av det beste jeg har på kjøkkenet....

Vi har Norema kjøkken, og jeg vil tro at de kan skaffe hylle separat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Istedenfor sjalusidør går det jo an å ha en vippedør som går oppover (ala garasjedør) og at denne er i samme stil som resten av kjøkkenet?

Den heisehyllen har jeg også sett i praksis - det er vanvittig mye plass den tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med skap helt ned til benken stjeler jo en del benkeplass da, så da spørs det hva du vil prioritere.

Problemet med de fleste sånne "smarte" løsninger for å ha kjøkkenmaskinen på er at de ikke er stabile nok. Så når man heiser opp kjøkkenmaskinen og kjører en brødeig så rister det så mye at maskinen omtrent ramler i gulvet. Ikke så praktisks om det kan virke altså.

Jeg er vokst opp med sånn "lift" i skapet til kjøkkenmaskinen, og det var helt topp! Så jeg har det i tegningen min på kjøkken som snart sendes til bestilling!! Vi skal kjøpe hos sigdal kjøkken, der er det sikkert også mulig å kjøpe separat vil jeg tro :)

Lykke til med planlegging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, både typen kjøkkenmaskin (de rister jo med ulik styrke og på forskjellig måte vil jeg tro) og utførelsen av liften fra kjøkkenprodusent til kjøkkenprodusent varierer vel, så det er sikkert mulig å få til en kombinasjon som er stabil nok. Men man bør i alle fall være obs på at det på veldig mange sånne lifter er et problem med at de ikke er stabile nok, sånn at man forsikrer seg om at man får en som holder mål om man ønsker å integrere det i et nytt kjøkken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha :) Smart. Hmm, vurdere sånn skap i stedet

Sjalusidører er et helvete å vaske

*vokst opp med*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalusidører er et helvete å vaske

*vokst opp med*

Ikeas sjalusiskap er null problem å vaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også IKEA kjøkken, og har brukt et utrekksskap til "mixeskap".

Der har Assistenten, Kenwooden, håndmixeren, foodprocessoren og alt utstyr til mixerne fått plass. Må selvfølgelig løfte alt på benken når det skal brukes, men synes det er greitt å ha alt av mixere/utstyr i et skap.

Har forresten også et utrekkskap til "vaskeskap", det er så greitt, for da har man oversikt.

Har sett at mange synes det er greitt med dype skuffer, og det er det sikkert til mange ting, men jeg er glad jeg valgte mange vanlige skuffer + sokkelskuffer. F.eks. har jeg da en skuff til plastposer, folie, bakepapir,ja, alt som hører naturlig til dette. Og skuffeavdeler til en skuff med ting jeg har mange av, sånn som sleiver, visper o.l. Synes det er mye enklere å finne ting nå enn da alt slikt (bruker 2 skuffer) lå i en skuff i et evig sammensurrium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Har sett at mange synes det er greitt med dype skuffer, og det er det sikkert til mange ting, men jeg er glad jeg valgte mange vanlige skuffer + sokkelskuffer. F.eks. har jeg da en skuff til plastposer, folie, bakepapir,ja, alt som hører naturlig til dette.  Og skuffeavdeler til en skuff med ting jeg har mange av, sånn som sleiver, visper o.l.  Synes det er mye enklere å finne ting nå enn da alt slikt (bruker 2 skuffer) lå i en skuff i et evig sammensurrium.

Vi har 4 kolonialskufferekker, på hver av de så er det smale skuffer helt øverst slik at det er plass til slike ting som ikke trenger noe dybde (bestikk, folier, håndkler, sleiver etc). I tillegg så får vi plass til alt av bakeutstyr, kjeler, tørrvarer, kjøkkenmaskin osv i de dype skuffene, jeg er i hvertfall kjempefornøyd med denne løsningen og synes vi har fått kjempegod plassutnyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rekke "vanlige" skuffer, tre rekker kolonialskuffer, og under alt dette sokkelskuffer. Utrolig kjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...