Gå til innhold

Hund, sofa og analkjertler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 3 år gammel hund som har fått lov til å gå opp i sofaen fra den var valp. men etter at hun ble stor angret jeg mye på det, spesielt etter at hun begynte å lekke fra analkjertlene. I vinter byttet jeg ut sofaen min, den var blitt så utrolig stygg etter 2 år med hunden min oppi der. og da tenkte jeg hvorfor ikke benytte sjansen å prøve å innføre at det ikke er lov til å gå opp i DENNE sofaen nå som det kommer en ny sofa? lettere da tenkte jeg... Den nye sofaen er helt lys, nesten hvit. den vil nok kjapt bli stygg hvis hun går oppi der. så jeg begynte fra dag 1. ingen kjefting så klart!! hun visste jo ikke at det ikke var lov å gå i sofaen plutselig. men jeg satt senga hennes i stua, og roste henne når hun var på gulvet, satt litt på gulvet med henne og sa vennlig nei hvis hun prøvde seg opp i sofaen, roste når hun var på gulvet. Sånn har jeg holdt på i 3 mnd nå. eneste er at jeg sier litt mer autoritær "nei!" når hun prøver seg opp i sofaen. resultatet er: hun går aldri i sofaen når jeg er til stede, men er i sofaen når hun er alene hjemme og på natta. Hvordan få henne til å slutte med det? jeg er klar over at jeg fremstår som en lite konsekvent leder nå, og har bekymra meg for at det jeg gjør er feil... Når hun har vandra rundt og slitt med å få lagt seg til så har jeg tenkt æsj skal jeg ikke bare la henne gå oppi... men så har jeg valgt å prøve å være konsekvent denne gangen. Nå har det jo vært forbudt i 3 mnd, så nå må det fortsette sånn.

Det setter seg en utrolig ekkel lukt i sofaen hvis hun lekker fra analkjertlene når hun ligger oppi der. ikke helt ønskelig for å si det sånn. Har vært hos dyrlegen mange ganger. de sier at det ikke er noe særlig å tømme, at hun bare lekker litt, jeg kan evt operere de bort... Kjipt problem å ha da, så jeg vurderer faktisk å ta den operasjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke legge henne på et annet rom på natten og når du ikke er hjemme da?

Skrevet
Du kan ikke legge henne på et annet rom på natten og når du ikke er hjemme da?

Joooa... men har bare 43 m2 med åpen kjøkkenløsning stakkar :o

Skrevet

Legg noe oppi sofaen så hun ikke kommer opp. Salongbordet opp ned f.eks, eller kjøkkenstoler på kryss og tvers. Pes, men etter en stund vil hun nok ta poenget. Evt. finnes det jo sprayer med lukt som hunden ikke liker...

Skrevet

De fleste hunder har ikke noe i mot å være i litt små rom. De føler seg tryggere når det ikke er store landskap de må holde oversikt over. Det er nok ikke så lett å få hunden til å la være å hoppe opp i sofaen om natten, siden du ikke har oversikt over det da. Du kan kanskje prøve å holde oppsyn med henne et par netter, slik at hun tror at du har oversikt selv om du ikke har det?

Skrevet

Jeg for min del tror jeg hadde vært så bløthjertet at jeg hadde hatt et håndkle eller noe i sofaen som bare kan taes av og vaskes når det trengs, og fremdeles latt bikkja få kose seg i sofaen :sjenert:

Skrevet
Joooa... men har bare 43 m2 med åpen kjøkkenløsning stakkar :o

Hehe omtrent like bortskjemt som dyret her hjemme skjønner jeg :ler:

De fleste hunder har ikke noe i mot å være i litt små rom. De føler seg tryggere når det ikke er store landskap de må holde oversikt over.

Akkurat det er nok litt avhengig av hva de er vant til.

Skrevet
Legg noe oppi sofaen så hun ikke kommer opp. Salongbordet opp ned f.eks, eller kjøkkenstoler på kryss og tvers. Pes, men etter en stund vil hun nok ta poenget. Evt. finnes det jo sprayer med lukt som hunden ikke liker...

Vi har hatt samme situasjon med vår hund - når samboer bodde med henne alene i en stooor leilighet med flere sofaer o.l fikk hun lov å ligge hvor hun ville. Her har vi bare en sofa, som også er ganske lys. Hunden har en tilhørende puff med teppet sitt på som hun kan ligge på (i tillegg til kurv).

Vi gjorde som TS med vennlige "nei" når hun gikk i sofaen, og hun visste hun ikke fikk lov ganske kjapt. Uansett, poenget er at hun også snek seg til å sove i sofaen med en gang vi var borte eller gikk og la oss. Vi gjorde noe så enkelt som å legge bøker/aviser i sofaen. Når det lå noe annet i veien, så ville ikke hun ligge oppå det. Og nå har hun slutta helt med å sove der. Dette var altså en litt enklere versjon av forslaget til Hu i Svingen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...