LovelyLilly Skrevet 30. april 2007 #1 Skrevet 30. april 2007 Hei jenter, jeg har 8 veldig modne bananer som jeg er nødt til å få laget noe med i morgen ellers går de i søpla. Noen som har noen forslag til hva jeg kan lage? Tenkte banansplit til dessert, men da er det fortsatt 4 bananer igjen.. kom gjerne med forslag og oppskrifter hvis dere har!
Arkana Skrevet 30. april 2007 #2 Skrevet 30. april 2007 Banankake 4 egg 4 kopper sukker 4 bananer 2 kopper smeltet smør (ca 250 g) 1,5 dl melk 6 kopper hvetemel 4 ts bakepulver 4 ts vaniljesukker 2 ts natron Visp eggene med 2 kopper sukker. Mos bananene med 2 kopper sukker. Det tørre has i vekselvis med melk og smør. Stekes i stor langpanne ved 200 grader i 30-40 minutter. Dryss melis over når kaken er lunken.
Gjest =tentacle= Skrevet 30. april 2007 #3 Skrevet 30. april 2007 De kan skjæres i tykke skiver og fryses til bruk i smoothies senere, direkte fra frossen tilstand.
Susannah Skrevet 30. april 2007 #4 Skrevet 30. april 2007 Bananer i tortillas er veldig godt! Du legger en halv banan inni en tortilla, strør sukker og kanel over og hiver det inn i ovnen på rundt 180 grader i noen minutter. Serveres med is.
LovelyLilly Skrevet 30. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 30. april 2007 tusen takk for svar dere! Det var tre lure ting, har faktisk aldri tenkt på at jeg kunne frosse banan til smoothie.. så lurt! Valgte å gjøre dette siden det er greit å ha liggende hvis det kommer noen barn på besøk f.eks. Kaken og banan tortillas må definitivt prøves ut, takk for oppskrifter.
Hobgoblin Skrevet 2. mai 2007 #6 Skrevet 2. mai 2007 Lag et snitt i bananene (ikke skrell!) og fyll med sjokolade. Pakk inn i aluminiumsfolie, og grill dem.
Arkana Skrevet 2. mai 2007 #7 Skrevet 2. mai 2007 Lag et snitt i bananene (ikke skrell!) og fyll med sjokolade. Pakk inn i aluminiumsfolie, og grill dem. ← Det minner meg om en annen banandessert vi synes er kjempegod. Del bananer i to på langs og pakk to og to halvdeler sammen i aluminiumsfolie, med sukker, kanel og noen smørklatter på. Bakes i ovn eller på grill til de er myke og smøret er smeltet. Server varme med iskrem.
Hobgoblin Skrevet 2. mai 2007 #8 Skrevet 2. mai 2007 Det minner meg om en annen banandessert vi synes er kjempegod. Del bananer i to på langs og pakk to og to halvdeler sammen i aluminiumsfolie, med sukker, kanel og noen smørklatter på. Bakes i ovn eller på grill til de er myke og smøret er smeltet. Server varme med iskrem. ← Dette skal prøves!
Mischa Skrevet 2. mai 2007 #9 Skrevet 2. mai 2007 Bananbrød 3 modne bananer 2 egg 2 ss melk 5 dl hvetemel 1 1/2 dl sukker 1 ts salt 1 ts natron/bikarbonat 1 dl hakkede valnøtter * varm ovnen til 175 grader, smør en brødform. * mos bananer med egg og melk i en stor bolle og rør godt. bland hvetemel, sykker, salt og bikarbonat i en annen bolle. Bland så alt sammen og vend inn nøttene. Hell røren i formen * Stek bananbrødet i ca 1 time. Ta det ut av form og avkjøl på rist. Synes den er kjempegod!
Ginen Skrevet 4. mai 2007 #10 Skrevet 4. mai 2007 (endret) Litt seint ute, men har et glimrende forslag på en oppskrift der det virkelig gikk med noen bananer... Sitat fra Din tabbe på kjøkkenet... Haha, tror jeg ler meg ihjel av disse innleggene! Trengte det i dag. Kan jo fortelle om en av mine (utrolig mange) kjøkkenbrølere. Noe får jeg til, men gjærbakst ligger ikke for meg. Hadde fått Jamie Olivers kokebok til hus, og skulle prøve å bake honning- og bananrundstykker. Tenkte vi skulle bruke opp et spann(!) med honning vi hadde fått i gave... Tanken var god den.. I denne boka finnes det først en steg-for-steg-guide til gjærbakst generelt. Etter punkt 5 var det mulig å tilsette resten av ingrediensene til oppskriftene som fantes på de neste sidene. Så jeg begynte. Lagde en flott deig av vann og det vanlige. Satte til heving og lurte litt på når jeg skulle tilsette honning- og banan-blandingen (på nesten 7 desiliter...) som jeg hadde lagd i forkant. :klø: Slo opp på riktig side, der det klart og tydelig stod at blandingen skulle brukes i stedet for vann til å begynne med. Jaja. Det er fremdeles håp, tenkte jeg. Helte blandingen over den flotte deigen, og begynte å kna. Det ble jo klart et sant griseri, og jeg valgte å tilsette mer mel. Det måtte så mye mel til at jeg gikk tom, og gikk det store steg til å bruke rugmel. Til slutt var deigen ferdig. Den var så stor at jeg måtte dele deigen i to og elte i hver sin form. Det delikate oppskriften forklarte at de 10-12 rundstykkene skulle stå i ovnen i ca. 20-25 min. Jeg lagde 15 rundstykker, store som julebrød (det var jo omtrent det antall som skulle være i følge oppskriften!), men det kunne likegodt vært nærmere 30. De stod i ovnen i 2 og en halv time, og var rå inni når jeg tok de ut. Spiste en på trass, men det var så kompakt at jeg hadde vondt i magen i nesten 2 dager. Er det mulig............. ← Endret 4. mai 2007 av Ginen
reiseglad Skrevet 5. mai 2007 #11 Skrevet 5. mai 2007 Skrell bananene og frys dem ned til du skal bruke dem i bakst. Det går kjempebra, og lunken banankake med is er kjempgodt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå