Gjest Pet Skrevet 29. april 2007 #1 Skrevet 29. april 2007 Jeg får rett og slett ikke til å klippe klørne på katta mi, hun gjør så stor motstand så jeg ikke får holdt henne fast. Nå er de blitt skikkelig lange og hun hekter seg fast i alt. Noen som har et godt knep, eller nå jeg ta henne med til veterinæren?
jolie Skrevet 29. april 2007 #2 Skrevet 29. april 2007 Jeg satte pusen vår på fanget som et lite barn. Altså på rompa og med alle fire beina forover. Da fikk jeg et godt tak i selve pusen, samtidig som jeg fikk klemt ut klørne.
Tabris Skrevet 30. april 2007 #3 Skrevet 30. april 2007 Katter pleie jo å kvesse klørne sine når de er ute. Evt. kan du kjøpe et klorebrett og strø litt kattemynte på for å oppmuntre henne til å kvesse klørne selv.
Brunhilde Skrevet 30. april 2007 #4 Skrevet 30. april 2007 Du må ikke klippe klørne på katten din hvis det er en utekatt, da fratar du den all mulighet til å forsvare seg mot angrep fra andre dyr!
Gjest Pet Skrevet 30. april 2007 #5 Skrevet 30. april 2007 Du må ikke klippe klørne på katten din hvis det er en utekatt, da fratar du den all mulighet til å forsvare seg mot angrep fra andre dyr! ← Nei, den er innekatt. Det er vel som regel ikke nødvendig å klippe klørne på utekatter.
Gjest Silmarill Skrevet 30. april 2007 #6 Skrevet 30. april 2007 (endret) Nei, den er innekatt. Det er vel som regel ikke nødvendig å klippe klørne på utekatter. ← Helt riktig Pet 1)Dersom katten din trenger kloklipp (de fleste innekatter trenger det), bør du venne den til klipping fra den er liten. 2)Bruk spesielle kloklippere, ikke saks eller avbitertang. Få klipperen slipt (eller bytt blad) når det er nødvendig. 3)Dersom katten din ikke liker å få klippet klørne, kan du få noen til å holde den for deg. I ekstreme tilfeller kan du få veterinæren til å "dope" ned dyret før klørne klippes 4)SLIK KLIPPER DU: Hvis klørne er hvite er det lett å se hvor langt ut i kloen nerver og blodkar går. Bruk kraftig lys, og du kan se nerver og kar som en rosa strek inne i kloen. Ikke klipp helt ned til dette rosa området, da slik klipping er smertefull og får katten til å sette igjen blodige fotspor i halve huset. Det er ikke nødvendig å klippe bakklørne så ofte som forklørne. Husk å klippe ulveklørne som befinner seg på baksiden (medialsiden) av forbeina. Sier som de andre at det også er nødvendig med klorebrett, men dette vet du jo sikkert selv Endret 30. april 2007 av Silmarill
Gjest Pet Skrevet 30. april 2007 #7 Skrevet 30. april 2007 Helt riktig Pet 1)Dersom katten din trenger kloklipp (de fleste innekatter trenger det), bør du venne den til klipping fra den er liten. 2)Bruk spesielle kloklippere, ikke saks eller avbitertang. Få klipperen slipt (eller bytt blad) når det er nødvendig. 3)Dersom katten din ikke liker å få klippet klørne, kan du få noen til å holde den for deg. I ekstreme tilfeller kan du få veterinæren til å dope ned dyret før klørne klipp 4)SLIK KLIPPER DU: Hvis klørne er hvite er det lett å se hvor langt ut i kloen nerver og blodkar går. Bruk kraftig lys, og du kan se nerver og kar som en rosa strek inne i kloen. Ikke klipp helt ned til dette rosa området, da slik klipping er smertefull og får katten til å sette igjen blodige fotspor i halve huset. Det er ikke nødvendig å klippe bakklørne så ofte som forklørne. Husk å klippe ulveklørne som befinner seg på baksiden (medialsiden) av forbeina. es. Sier som de andre at det også er nødvendig med klorebrett! ← Hun er ett år og tabben min er vel at jeg ikke har vent henne til dette fra hun var liten. Hun har klatrestativ som er laget av "kloremateriale" som hun bruker mye, men det er tydeligvis ikke nok, for nå er klørne veldig lange. Får prøve å få med meg en kattevant venninne til å holde eller klippe (har klosaks), går ikke det blir det nok dop på pusa. Uff. Takk for tips.
tingeling Skrevet 30. april 2007 #8 Skrevet 30. april 2007 Vår ene katt kan vi klippe klørne på når han sover på fanget :rødme: Pusefrøken derimot skjønner at det er noe på gang med en gang vi begynner å vurdere å hente tanga/saksen og da løper hun. Så med henne blir det først jakt, siden pakkes hun inn i håndkle av samboeren min som holder henne bestemt inntil seg mens jeg klipper. Siden er hun bitter i 10 min tingeling
Gjest Silmarill Skrevet 30. april 2007 #9 Skrevet 30. april 2007 Vår ene katt kan vi klippe klørne på når han sover på fanget :rødme: Pusefrøken derimot skjønner at det er noe på gang med en gang vi begynner å vurdere å hente tanga/saksen og da løper hun. Så med henne blir det først jakt, siden pakkes hun inn i håndkle av samboeren min som holder henne bestemt inntil seg mens jeg klipper. Siden er hun bitter i 10 min tingeling ← Det er kjempelurt! Det å pakke inn katter inn i håndkle brukes også av veterinærer når katten er "vill" når den skal få sprøyte! Altså jeg har en del knep med å få katten til å bli helt "tafatt" men er redd for å forklare det her - da den metoden kan gjøres feil!
Brunhilde Skrevet 30. april 2007 #10 Skrevet 30. april 2007 Nei, den er innekatt. Det er vel som regel ikke nødvendig å klippe klørne på utekatter. ← Helt riktig Pet ← Men det er dessverre veldig mange som gjør det allikevel!
minienthe Skrevet 30. april 2007 #11 Skrevet 30. april 2007 Men det er dessverre veldig mange som gjør det allikevel! ← jeg klipper på min utekatt, rett og slett fordi han ikke klarer å slipe de ned selv. hvorfor han ikke klarer det vet jeg ikke men sånn er det nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå