Gå til innhold

Hvilken alder er den travleste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 16 mnd, er hjemme med henne og hun er så aktiv at jeg forstår knapt at det er mulig.. :)Hun er rundt i alle rom, i skuffer og skap hele dagen..

Vil dette roe seg etterhvert, eller blir det bare travlere og travlere å ha barn?

Var jo bare en lek når hun var baby i forhold ;)

Er mitt første barn, så litt vanskelig å se for seg henne som 2-åring, 3-åring, 4-åring osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns de blir enklere å ha med å gjøre etter de blir rundt 4 år. Da går det ant å prate litt fornuft til dem (selv om de fortsatt må gjetes).

Skrevet

Fram til de begynner på skolen kanskje..men så blir de tennåringer, så er det helt andre problem ;)

Skrevet

Mine var også veldig aktive i den alderen. Fikling og klåing gir seg etter hvert. For å lette hverdagen for oss selv, monterte vi barnesikring på alle skapdører og skuffer og satte vekk ting vi var redde for. Da behøvde vi ikke å passe så veldig på hele tida.

Ellers har vel hver alder sin type travelhet....

Skrevet

1-3 var slitsomst, men jeg synes det var slitsomt fram til 6-7-årsalderen. Min gutt var veldig aktiv og vi måtte finne på ting å gjøre hele tiden for at vi ikke skulle fly på veggen hjemme. Nå er han 16 og veldig rolig og grei, så tenårene har ikke vært slitsomme i det hele tatt (bortsett fra når han skal lese til prøver).

Skrevet

Synes 1-3 år var den travleste ... når de begynner å komme seg rundt på egenhånd og man ikke kan snu hodet bort fra dem. I tillegg sover de såvidt litt på dagen da .. så man får liksom ikke tid for seg selv slik man får når barnet er under 1 år.

Skrevet

1-2 1/2 år var mest slitsomt. Av samme grunn som mange andre har skrevet. Nå er min ti, og sånn sett er ting mye enklere. Noe som begynner å bli litt slitsomt nå er at det blir stadig mindre igjen av kvelden min. Men det er vel en naturlig utvikling, det.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg syntes spesielt 10-18 måneder var en slitsom periode, fordi de trengte hjelp og måtte sees etter hele tiden. Etter to-års alderen ble de litt mer selvhjulpne, men det var nokså travelt helt frem til tre-års alderen.

Hver alder har sin sjarm og sine utfordringer. Nå er den yngste tre år og jeg har hverken vogn eller bleier lenger - og synes det er langt mindre travelt nå enn det var for noen år siden, da jeg hadde to bleiebarn av gangen.

Skrevet

Det kommer litt an på kjønne og personlighet. Men når de er rundt 2 år syns jeg det er mye som forandrer seg. Da forstår de følgene av ting, og det gjør oppdragelsen mye lettere.

Skrevet

Syntes det ble bedre når de runda 3 år jeg.. Det er nok avhengig av personlighet, men nå klarer de seg faktisk over en periode på et par timer - uten at jeg må overvåke og uten at de maser.. (da har jeg en på 5 og en på 3 da..).

Skrevet
Har en datter på 16 mnd, er hjemme med henne og hun er så aktiv at jeg forstår knapt at det er mulig.. :)Hun er rundt i alle rom, i skuffer og skap hele dagen..

Vil dette roe seg etterhvert, eller blir det bare travlere og travlere å ha barn?

Var jo bare en lek når hun var baby i forhold ;)

Er mitt første barn, så litt vanskelig å se for seg henne som 2-åring, 3-åring, 4-åring osv..

Mine er 5 og 8, og det er fortsatt travelt. Men ting er allikevel bedre nå, for de kan snakkes til og samarbeide. Men det er mange nye bekymring omkring skole, venner, fritidsaktiviteter, konflikter, lekser etc.

Synes det gikk seg til etter 4 årsalderen, da øker deres evne til å samarbeide. Men hver alder sin sjarm!

Gjest Hilde K S
Skrevet (endret)

1-2 år. Ja, muligens fram til tre år også.

Nå er mine 13, 11 og 6. Savner den tiden da de hadde mer tid til å kose med meg. :ler:

Endret av Hilde K S
Skrevet

Jeg synes også, som de fleste her, at perioden ett år - to og et halvt år (tre) er den mest slitsomme. Synes jeg merket stor forandring på min eldste da han rundet tre. Nå er han vel fire, mens den minste er 1 1/2... Det går rimelig i ett ;)

Skrevet

Enig med 1-3 år her. Min fikk en skikkelig trasse-periode fra han var to, som varte et halvt års tid. Han ble veldig fort sint for småting og nektet å høre på noe som lignet bestemmelse over han. Må sies at han er nesten like sta som meg :)

Nå er han 4 og jeg synes det er mye lettere nå, særlig med oppdragelse, for han skjønner bedre at ting har konsekvenser, og er veldig empatisk og snill. Selv om det blir noen krangler, så er de lettere å håndtere nå.

Gjest Faith
Skrevet

Jeg synes også det ble mye enklere etter at eldste ble tre år. Nå er han fire, og ting er enda enklere. :) Han forstår det meste, snakker veldig bra, går på toalettet selv, kler på og av seg selv, smører brødskivene sine selv og i det hele tatt. Det er kjempeherlig å se ham utvikle seg til et mer selvstendig menneske.

Lillebroren hans er sju måneder gammel, og jeg ser egentlig veldig fram til småbarnstiden her i huset er over... :sjenert: Klart det er kos med babyer/småbarn, men jeg liker selvstendigheten de får rundt 3-4 år, og jeg liker å kunne snakke med barna.

Skrevet (endret)

Nå er mine 10 år, 8 1/2 år og 5 1/2 år. Synes det er travelt nå. Til høsten når minsten og skal spille fotball blir det enda mer travelt. Trening, kamper og stå i kjosk/kjøre til kamper. Så svømmer vi, men det er koslig avsluttning på uken. Så skjer det ting på skolen og en må stille opp der.

De to eldste var rolige som små. Lekte fint sammen. Minsten var mer urolig, men lekte fint.

Endret av meta2
Skrevet

De minste er nå 1,5 og 2,5 år og jeg synes det begynner å bli lettere. Det er ikke så lenge siden minstemann våknet hver natt. Det er det heldigvis slutt på. Helt fantastisk å få en hel natts søvn :)

De leker fint ilag og har stor glede av hverandre.

Jeg gleder meg til begge er over bleiestadiet. Men somsagt: det er bra nå også!

Skrevet

Syntes det var mest slitsomt i alderen 1-3 år.

Da var han overalt, og veldig uberegnelig. Nå er det mye roligere (han er snart seks) :)

(så kommer jo disse tenårene etterhvert da... ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...