Kveita Skrevet 29. april 2007 #1 Skrevet 29. april 2007 Jeg vurderer ha Turbo hjemme etter at Skatten er ca 2-3 mnd. Hva med dere?
Chiquita Skrevet 29. april 2007 #2 Skrevet 29. april 2007 Når jeg får denne nå, så skal de to andre i barnehagen. Det blir nok "for mye" å ha 3 små hjemme hver dag, vil jeg tro. Blir mye slit da, tror jeg. Da er de to "store" 2,5 og 1 år... Da jeg fikk nr 2 hadde jeg nr 1 hjemme sammen med meg i permisjonen. Nr 1 var da 1,5 år. Jeg hadde nok gjort det samme igjen dersom jeg bare hadde hatt en "stor"....
LilleBille Skrevet 29. april 2007 #3 Skrevet 29. april 2007 Nå er det riktignok en stund siden jeg hadde små barn - men jeg så ingen grunn til å ta ut eldstemann fra barnehagen - hvor han hadde masse sosial omgang med jevnaldrende - mange utfordinger og leker og ting han trivdes med - for å gå hjemme sammen med meg og babybror. Nå hadde vi barnehage i gangavstand - så vi hadde litt roligere morgener - og han hadde relativt korte dager - og var det noe spesielt var han hjemme - men skulle han vært hjemme på full tid - uten en eneste lekekamerat i nærhekten tror jeg det hadde blitt skrekkelig kjedelig for ham.
Chiquita Skrevet 29. april 2007 #4 Skrevet 29. april 2007 Nå er det riktignok en stund siden jeg hadde små barn - men jeg så ingen grunn til å ta ut eldstemann fra barnehagen - hvor han hadde masse sosial omgang med jevnaldrende - mange utfordinger og leker og ting han trivdes med - for å gå hjemme sammen med meg og babybror. ← Denne må jeg si meg enig med. Dersom barnet går i bhg nå, og så blir tatt ut når mor går ut i permisjon, så synes jeg ikke at det blir "riktig". Da tror jeg at det lett kan bli kjedelig for barnet å være hjemme, og at det vil savne barnehagen og de andre barna i barnehagen... Da er det bedre med redusert tid hver dag, eller reduserte dager (altså 2-3 dager i uka i stedet for 5)
Furstina Skrevet 29. april 2007 #5 Skrevet 29. april 2007 (endret) Vi har Storebror i barnehage när vi är hemma med Lillasyster. Här får vi dock bara ha honom 20 timmar i veckan fördelat på 4 eller 5 dagar till reducerad avgift. Han går tisdag-fredag 9-14 Varför vi har honom i barnehagen: För HANS skull. För att HAN ska få leka med sina kamrater. För att han ska få gå på teater med jämnåriga, för att HAN ska få samsas i kön till matsalen, för att de ska kämpa om bilar och tågbana, för att han ska få gå till skogen, för att han ska få vara ute och åka pulka på vintern när mamma sitter inne och ammar en baby. Jag tror inte att jag och Lillasyster skulle kunna ge Storebror den aktiviteten fyra dagar i veckan. Jag VET att jag inte hade varit ute med henne lika mycket i vintras som han har varit med barnehagen. Jag hade inte kunnat få en timmes extra sömn mitt på dagen när Lillasyster sov för att orka kvällen. Lillasyster får ofta bara hänga med. Till lekparken. Till butiken. Till mammas möte. Med mamma och Lillebror på lekland och så vidare. Några timmar på dagen kan Lillasyster och jag/pappan få umgås bara med henne. Få amma/mata utan avbrott med "polisljud", tjat om det ena eller bolllek mitt i "maten". Eller måla när babyn ska skötas. Ha händerna fulla med lera och färg när babyn ska ammas. Storebror går glatt till dagis/barnehage. Springer in till sina kompisar för att leka - han vet att tiden är dyrbar. Först ville han inte gå hem så tidigt som kl två men det vande han sig med efter en månad. Nu är han glad och redo när jag kommer (men skulle gärna stanna en extra timme om han fick). Endret 29. april 2007 av Furstina
Gjest Alyx Skrevet 29. april 2007 #6 Skrevet 29. april 2007 Jeg lurte fælt på hvorfor noen har barna sine i behåen
Gjest Peppa Skrevet 29. april 2007 #7 Skrevet 29. april 2007 Jenta liker seg godt i barnehagen, så jeg har henne der 4 dager i uken mens jeg er hjemme i permisjon. Det er der alle vennene hennes er, tror det hadde blitt kjedelig å være hjemme mens mamma er opptatt med lillbror, pupping, soving. De dagene jenta er i BH, og når gutten sover, så benytter jeg anledningen til husarbeid. Så vi slipper noe sånt de dagene hun er hjemme. Føler også at jeg kan bare konsentrere meg om lillegutt også når jenta er i barnehagen. Litt godt for han at han kan ha mamma helt for seg selv innimellom. Men jeg spør jenta ofte om hun vil på barnehagen eller være hjemme hos mamma og hun sier alltid barnehagen.
Gjest *Just-Me* Skrevet 29. april 2007 #8 Skrevet 29. april 2007 visst jeg får nr 2 mens snuppa mi ennda er under 6år, vil jeg noj ha henne i barmehagen. Men heller la henne være hjemme en dag innimellom, hente henne litt tidligere og slike ting. Jeg tror at barna harde t bedre i barnehagen enn hjemme hos mor og baby. For en baby trenger mye tid og amming atr sin tid og da har man ikke sin fulle oppmerksomhet til barn nr 2 som antageligvis heller vil være å øeke med de andre i bhg.
Gjest bada Skrevet 29. april 2007 #9 Skrevet 29. april 2007 Jeg lurte fælt på hvorfor noen har barna sine i behåen ← Jeg også!
Rannva Skrevet 29. april 2007 #10 Skrevet 29. april 2007 (endret) Nå er det riktignok en stund siden jeg hadde små barn - men jeg så ingen grunn til å ta ut eldstemann fra barnehagen - hvor han hadde masse sosial omgang med jevnaldrende - mange utfordinger og leker og ting han trivdes med - for å gå hjemme sammen med meg og babybror. Nå hadde vi barnehage i gangavstand - så vi hadde litt roligere morgener - og han hadde relativt korte dager - og var det noe spesielt var han hjemme - men skulle han vært hjemme på full tid - uten en eneste lekekamerat i nærhekten tror jeg det hadde blitt skrekkelig kjedelig for ham. ← Signerer denne. Eneste forskjell er at vår største er jente. Endret 29. april 2007 av Rannva
Gjest Pet Skrevet 29. april 2007 #11 Skrevet 29. april 2007 Jeg lurte fælt på hvorfor noen har barna sine i behåen ← Jeg syntes det sto "Har din 16-åring BH hjemme?"
Gjest Elastica Skrevet 30. april 2007 #12 Skrevet 30. april 2007 Da jeg fikk nr. to hadde ikke eldstemann begynt i barnehagen ennå, så det var ikke naturlig å la han starte da (på grunn av tiden på året). Da jeg fikk nr. tre hadde jeg den eldste noen dager i barnehagen, men den mellomste hadde ikke begynt. Når jeg ser tilbake på denne tiden, forstår jeg at det var i overkant slitsomt å være hjemme med en nyfødt og en særs aktiv to-åring hver dag, og noen dager i uka fire-åringen i tillegg. Men jeg visste ikke om annet, og det gikk greit. Idag kunne jeg ønske at jeg hadde hatt tid til å kose meg mer med den minste, det var utrolig travelt, og jeg følte vel aldri at jeg var uthvilt. Da den yngste i tillegg hadde ekstra vanskelig for å sove og vondt i magen, synes jeg ofte det var tunge dager. Derfor er mitt råd til de som har eldstebarnet i barnehage når babyen kommer, å fortsette med barnehage - og heller kutte ned på oppholdstiden. Det er viktig å ikke glemme den eldste - men det er viktig å ikke slite seg helt ut. Det følte jeg av og til at jeg gjorde.
brumma* Skrevet 30. april 2007 #13 Skrevet 30. april 2007 Nå har ikke jeg barn selv, men har jobbet i barnehage. Et lite tips til dere som skal ha størstemann i barnehagen mens dere er i permisjon, er å la h*n være hjemme et par dager i begynnelsen (da er jo ofte papapen hjemme også) og ellers spørre om h*n vil være hjemme litt innimellom. Vi merkert stor forskjell på de barna som fikk lov til dette. De visste hva som foregikk hjemme, følte de hadde fått vært en del av den nye familiehverdagen, og det store sjalusiproblemet ble stort sett unngått. Jeg er enige med de andre om at det er lurt å beholde barnehageplassen. Jeg tror det blir kjedelig for størstemann hjemme hver dag (er jo ikke mange andre barn hjemme midt på dagen) og slitsomt for mammaen. Ikke noe særlig å forsvinne fra venner og fellesskapet i barnenhagen et helt år heller tror jeg. Kortere dager og en fridag i ny og ne er bra!
Tvilling76 Skrevet 30. april 2007 #14 Skrevet 30. april 2007 (endret) Nå er jeg så glad over å ha vært så heldig å få barnehageplass til storebror der vi bor, så det blir uaktuelt å ta han ut og risikere å miste plassen for 1 år. Da er det ikke sikkert at jeg får plass til han igjen neste høst. Dessuten ved å ha han i barnehage er det større sjanse for å få plass til lillebror for i den barnehagen han går, er det søskenprioritet. :-) En dag eller 2 innimellom, og kortere dager. Helt klart. Men ikke hele tiden. Endret 30. april 2007 av Tvilling76
la Flaca Skrevet 30. april 2007 #15 Skrevet 30. april 2007 (endret) Førstemann på 1,5 år var hos dagmamman sin 2-3 dager i uka da jeg var hjemme i permisjon. Nå skal jeg jobbe 50% , og ha de hjemme to dager i uken og tre dager i barnehagen. Endret 30. april 2007 av la Flaca
Lula Skrevet 30. april 2007 #16 Skrevet 30. april 2007 Nå er det riktignok en stund siden jeg hadde små barn - men jeg så ingen grunn til å ta ut eldstemann fra barnehagen - hvor han hadde masse sosial omgang med jevnaldrende - mange utfordinger og leker og ting han trivdes med - for å gå hjemme sammen med meg og babybror. Nå hadde vi barnehage i gangavstand - så vi hadde litt roligere morgener - og han hadde relativt korte dager - og var det noe spesielt var han hjemme - men skulle han vært hjemme på full tid - uten en eneste lekekamerat i nærhekten tror jeg det hadde blitt skrekkelig kjedelig for ham. ← Vi har også barnehagen 5 minutter unna, og jeg tenker på samme måte som LilleBille. Dermed fortsetter storebror i barnehagen når snuppa kommer.
Lizzee Skrevet 1. mai 2007 #17 Skrevet 1. mai 2007 Da nr. 2 ble født gikk nr. 1 i lekepark (fra 10 til 14). Jeg vurderte å ta ham ut av parken men det nyttet ikke å ha ham hjemme. Han grått og sa "leke barna, leke barna" så da var valget enkelt. Han ville ikke være hjemme hele dagen med meg - han ville leke med andre barn!
Meme Skrevet 1. mai 2007 #18 Skrevet 1. mai 2007 Da jeg var hjemme med nr. 2 valgte vi å søke permisjon fra deler av barnehageplassen for storebror. Slik gikk han i barnehage 2 dager pr. uke hele det året jeg var hjemme. For vår del fungerte det bra. Storebror fikk være med på det som skjedde hjemme, samtidig som han fikk lekt seg med venner i barnehagen og jeg fikk tid med bare lillebror.
Klips Skrevet 1. mai 2007 #19 Skrevet 1. mai 2007 (endret) Definitivt barnehage. En baby og en energisk toåring (som jeg hadde da) har vidt forskjellige ønsker til en god dag, det ville bare vært pes. Eldstemann ville fått høre enda mer: "ikke akkurat nå, for minsten må sove ferdig først/spise/skiftes på osv." Og baby måtte blitt dratt med ut i akebrett og snø fra før han kunne sitte, eller ligget i vognen i timesvis hver dag, noe han ikke hadde ro til. Hadde eldste vært en sånn unge som likte å sitte for seg selv og pusle, eller vi ikke hadde hatt tre etasjer trapper for å komme oss inn og ut hadde det vært enklere. Men fremdeles ingen andre barn å bryne seg på. Endret 1. mai 2007 av Klips
mumrik Skrevet 2. mai 2007 #20 Skrevet 2. mai 2007 Jeg vurderer ha Turbo hjemme etter at Skatten er ca 2-3 mnd. Hva med dere? ← Vi fikk lillebror da vesla var 2,5 år. Jeg fikk dele barnehageplassen hennes med en annen som var i samme situasjon. Hun gikk altså 50% i barnehagen. Ganske ofte angret jeg at vi ikke hadde beholdt full plass. Jenta var aktiv, og vi måtte finne på mye hele tiden. Hun slet også med endel sjalusi, noe som ble bedre de dagene hun var i barnehagen. Jeg følte ikke at jeg strakk til alltid når begge var hjemme, vanskelig å fylle begges behov når det var en liten og en litt større. Når det er sagt, så må jeg si at vi hadde veldig mange fine dager sammen alle tre også, da vi gikk tur ut, matet ender, gikk til lekeplassen osv. Men dette hadde vi fått tid til også hvis hun hadde hatt full plass, for selv om man har det så MÅ man jo ikke benytte den hele tiden. Det går fint an å ta ut fridager, levere sent og hente tidlig osv. Barn som er blitt såpass store og er vant til all "action" som barnehagen gir, med lekekamerater og alt, blir fort rastløse hvis de plutselig skal gå hjemme med mor og en baby. Men det er jo forkjell på barn også, f.eks aktivitetsnivået. Gjør det du tror er best. Hadde valget mitt vært i dag, ville jeg valgt full plass (men det er jo meg....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå