Gjest ElisabethH Skrevet 29. april 2007 #1 Skrevet 29. april 2007 Jeg har pendlet flere ganger i uken i forbindelse med jobb det siste året. har i tillegg hatt en hybel i byen hvor jeg jobber da jeg ikke har orket å reise frem og tilbake hver eneste dag.... Noen som vat hva jeg bør føre av utgifter på selvangivelsen?? Utgiftene på hybel og reise blir ca det samme i mnd... men er det annelsedes regler med hv jeg får tilbake om jeg fører det ene eller det andre?
Pnin Skrevet 30. april 2007 #2 Skrevet 30. april 2007 (endret) Hvis du har pendlerstatus kan du føre opp utgifter til reise til/fra hjemsted, utgifter til bolig på jobbsted (altså leieutgifter til hybel), samt merutgifter for kost (tror det er rundt 160,- pr dag). Men er du singel kan det være vanskeligere å få pendlerstatus, så vær litt obs på det. Det jeg ville gjort var å føre på fradragene, men så lagt ved et vedlegg hvor du forklarer situasjonen og ber ligningsmyndighetene vurdere tilfellet. Da får du fradragene om du har krav på dem, samtidig som du slipper straffeskatt (eller hva det heter) om det skulle vise seg at du ikke har rett på fradragene. Edit: Og hvis du ikke har krav på pendlerfradrag, har du sikkert krav på reisefradrag for reise mellom hjemsted og arbeidssted. Endret 30. april 2007 av Pnin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå