Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man ble konfirmert borgelig, kan man da gifte seg i kirka (hvis man er døpt)? Eller hvordan er "reglene" rundt det? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge man er medlem av statskirken kan man vel det? Man må aktivt melde seg ut for å ikke være medlem. Det holder at en av dere er medlem.

Skrevet (endret)
Hvis man ble konfirmert borgelig, kan man da gifte seg i kirka (hvis man er døpt)? Eller hvordan er "reglene" rundt det? :sjenert:

Ja, du kan gifte deg i Den norske kirke. Det spiller ingen som helst rolle om du er konfirmert eller ikke, eller konfirmert andre steder. Selve vigselshandlingen er egentlig ingen kirkelig handling. Det som er kirkelig handlig ved slike bryllup, er forbønnshandlingen og velsignelsen som kirken gir.

Hvis ingen av dere er medlemmer av Den norske kirke sier reglene at presten kan nekte å vie dere. Men presten kan også vie dere hvis vedkommende ønsker det. Dette sagt, det vanlige er at minst én av dere er medlem. Men dette er ikke en absolutt regel. Dere må diskutere saken med presten. Hadde dere kommet til meg den gangen jeg var prest i Den norske kirke, da ville jeg ha sagt som så at det er hyggelig at dere vil gifte dere - og så hadde jeg viet dere.

Endret av Pastor Knut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...