Gifteklar:) Skrevet 29. april 2007 #1 Skrevet 29. april 2007 Vi har begynt å se på hus, siden vi har lyst til å bygge etter hvert. Men hvor mye koster det egentlig? Hva får man for eksempel for 1,5 mill? (Sikkert ikke mye...) Vi får gratis tomt, så vi slipper å bruke flere hundre tusen på det. Hvor mye (sånn ca) tror du at et slikt hus vil koste: http://www.vestlandshus.no/catalog.asp?lan...earch=1|0|0|0|0 Er bare nysgjerrig:)
Rosalie Skrevet 29. april 2007 #2 Skrevet 29. april 2007 (endret) Jeg vil anta 2.5-3 mill..? Pluss tilkobling til vann og kloakk og slikt. Endret 29. april 2007 av Wadjet
Helen Skrevet 29. april 2007 #3 Skrevet 29. april 2007 (endret) Jeg har ei svigerinne som skal bygge hus nå. Hun har fått masse rabatter pga at hennes bror har mye kontakter da han er i bransjen. Det er også et sokkel hus med leilighet i kjelleren. Byggekostnadene kommer på ca 1.3 mill. og det er visst veldig billig. Edit: skrev feil sum, mannen rettet meg Endret 29. april 2007 av m@msen
Siona Skrevet 29. april 2007 #4 Skrevet 29. april 2007 Vi skal bygge et hus som minner om huset du linker til, både i form og størrelse. Vi har kontakt med flere leverandører og har enda ikke fått noe endelig tilbud/budsjett. Men det ser ut til at vi ender på rundt 4 millioner for et slikt hus med full kjeller (altså 3 etasjer) inkludert garasje. I tillegg kommer selvfølgelig tomtekostnadene - dere er heldige som får tomt gratis! Her i Bærum må man betale flere millioner for en tomt
Gifteklar:) Skrevet 29. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 29. april 2007 4 millioner har ikke vi anledning til å bruke nei:) Men vi tenkte 2 etasjer vi da... Kanskje det er en del billigere å bygge i Nord-Trøndelag, der vi bor, enn lenger sør? Har en bror som er rørlegger, sparer litt der (arbeider svart + rabatt på deler/innredning osv.), og har mulighet til å få tak i billig tremateriale (nær slekt med skog og gårdssag)...
Leo Skrevet 29. april 2007 #6 Skrevet 29. april 2007 En vanlig tommelfingerregel er å gange katalogprisen på huset med to og legge til tomtekostnader, tilknytningsavgifter etc. Selv om dere får selve tomten gratis, må dere likevel bergne hva det vil koste å opparbeide den osv. Nå vet jeg jo ikke hvor dere har tenkt å bygge, men å bygge hus i utkantstrøk er ikke nødvendigvis så lurt. Det kan nemlig fort bli slik at huset har kostet langt mer å oppføre enn det er verdt i det lokale boligmarkedet og da risikerer man et stort tap hvis man av en eller annen grunn skulle bli nødt til å selge. Nå vet jeg absolutt ikke om dette er en aktuell problemstilling for dere, men er det det, kan det være verdt å tenke litt på.
Gifteklar:) Skrevet 29. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 29. april 2007 Prisene for hus her i området er stigende, området blir mer og mer populært. Så det å bygge et ikke altfor stort/luksuriøst hus er ikke et veldig "risky" prosjekt i så måte. Er klar over at tomta må bearbeides, en må ha vann/kloakk osv, men tror ikke det skal bli altfor kostbart. Kjenner folk som jobber i anleggsbransjen. Gange katalogpris med to ja... Men det er "katalogprisen" jeg ikke vet... På en måte det jeg spør etter. Hva et slikt hus koster med standardløsninger, sånn ca.
Leo Skrevet 29. april 2007 #8 Skrevet 29. april 2007 Er boligprisene stigende og du vet at dere vil få igjen pengene ved et evt. salg, er det naturligvis ingen risiko forbundet med å bygge! Jeg ville ikke ha basert budsjettet mitt på bekjentskaper. Det er ikke alltid at ting blir som man tror og da sitter man der... Budsjettet bør i stedet være basert på at dere betaler full pris og hvis det viser seg at dere får det billigere, så kan dere ta det som en bonus og evt. bruke de pengene til å f.eks. oppgradere standarden på boligen. Å tippe katalogprisen på et hus er vanskelig med mindre noen sitter på prislisten fra den aktuelle husprodusenten. Det beste er nok å ringe husprodusenten i morgen å få oppgitt den eksakte prisen evt. få tilsendt en prisliste.
dront Skrevet 29. april 2007 #9 Skrevet 29. april 2007 Nå vet jeg jo ikke hvor dere har tenkt å bygge, men å bygge hus i utkantstrøk er ikke nødvendigvis så lurt. Det kan nemlig fort bli slik at huset har kostet langt mer å oppføre enn det er verdt i det lokale boligmarkedet og da risikerer man et stort tap hvis man av en eller annen grunn skulle bli nødt til å selge. Nå vet jeg absolutt ikke om dette er en aktuell problemstilling for dere, men er det det, kan det være verdt å tenke litt på. ← Enig i dette - det overrasker meg litt noen ganger at folk bruker 3-4 millioner på å bygge steder hvor husprisene er langt under halvparten. Men har man tenkt å bli boende for livet er det kanskje forsvarlig. En annen ting er selvsagt at det finnes "sentrale" strøk med høye boligpriser i Nord-Trøndelag også. Tror ikke jeg ville gått ut fra at det ble særlig billigere å bygge der, dog.
Gjest Jytte Skrevet 29. april 2007 #10 Skrevet 29. april 2007 Da vi bygde hus så gikk vi til et byggfirma som hadde egne arkitekter tilknyttet firmaet. Jeg sa hva slags rom jeg ville ha, at jeg ville prioritere en stor solrik uteplass, osv ... og selvsagt opplyste jeg ham hvilke budsjett vi hadde. Da fikk vi et arkitekttegnet hus - helt spesielt tilpasset, oss, vårt behov, tomten og ikke minst vår økonomi. Du er kjempeheldig som har gratis tomt - det hadde jeg og .. og her hvor jeg bor går en tomt på 500 kvm for rundt 3 millioner idag Gled deg til byggingen - det er bare helt utrolig kjekt. Og det er så ubeskrivelig deilig å flytte inn i et flunkende nytt hus, hvor ingen har bodd før deg ...
Gifteklar:) Skrevet 29. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 29. april 2007 Dere har rett! Skal spørre etter prisliste... Bare så for meg at da begynner de å legge ut om at det går ikke an å gi eksakt pris, for jeg vil sikkert ha tilpasninger osv, osv... Men de kan sikkert gi meg en omtrentlig sum. Var nettopp og så på tomta sammen med foreldrene mine. Mange muligheter:) Men vi er fremdeles på "drømmestadiet"... Takk for innspill:)
Lourdes Skrevet 30. april 2007 #12 Skrevet 30. april 2007 Det er jo veldig individuelt. Her i området bruker folk flest mellom 1,5 til 2,5 på å bygge hus eksklusiv tomt. Budsjettet sprekker alltid!!
Kayli Skrevet 30. april 2007 #13 Skrevet 30. april 2007 Det er 9 år siden vi bygde hus, så jeg vet ikke hvor relevant dette er, men.... Vi hadde også gratis tomt, men måtte leie maskiner for å opparbeide den. Her måtte vi grave ned egen septiktank, da vi ikke er tilknyttet kommunalt vann- og kloakksystem i vår del av kommunen. Vi bygde hus i en og en halv etasje med kjeller. Vi hadde 100 000 på BSU, og lånte 1,2 mill. Da gjorde vi ferdig hele 1. etasje og stua i 2., samt at egeninnssatsen var stor. Senere har vi spart opp penger og gjort ferdig de andre rommene på loftet, med unntak av badet, som blir det dyreste. Kjelleren fungerer foreløpig kun som lagerplass.... Hva huset kommer til å koste dere er også avhengig av hva slags løsninger dere velger inne. Mange legger f.eks mye penger i bad og kjøkken. For oss var det viktig med stort kjøkken. Da ble det mye innredning og dermed en dyr løsning. Her kunne vi ha spart mye penger hvis vi hadde prioritert annerledes. Da vi skulle bygge så vi også på ferdighus. Vi spurte etter prisliste og fikk det. Der opererte de med to typer priser; "klart for maling" og "nøkkelferdig". Slike lister finnes altså, så det er mulig å få en veiledende pris på det ferdighuset dere har sett på. Så blir det selvfølgelig justeringer dersom dere velger andre løsninger. Lykke til i en spennende og utfordrende tid! Jeg misunner dere litt. Selv om det er strevsomt å bygge, er det jo så gøy!
Pludre Skrevet 30. april 2007 #14 Skrevet 30. april 2007 Jeg fant denne her blandt favorittene mine, kanskje den kan være til hjelp ? http://www.eiendomsagenten.no/Boligkjoperi...gekostnader.htm
Gifteklar:) Skrevet 1. mai 2007 Forfatter #15 Skrevet 1. mai 2007 Takk for svar alle sammen. Har nå funnet et hus som passer perfekt til tomta... Ganske forskjellig fra det første vi så på, men altså, perfekte løsninger for oss. http://www.hellvikhus.no/wsp/hellvik2/fron...id=16&prosjekt= Har ringt og bestilt katalog og prisliste. Mener de sa at huset kostet 1,7 mill klart for maling... Blir spennende å se
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå