Gå til innhold

Søvnproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ja, jeg er som vanlig deprimert om våren, men søvnen gjør det verre da siden jeg ikke har tiltakslyst og føler at jeg ikke fungerer slik som ellers. Jeg må tvinge meg til nesten alt. Er begynt på johannesurt og håper det hjelper.

Er lysterapi nødvendig når det er vår og lange dager? Jeg trodde det var mer vanlig å bruke om vinteren. Vet om flere som får vårdepresjoner og i år begynte våren tidlig...

Lysterapi kan ha mange hensikter, og om kroppens rytme ikke er som den skal, (noe det tyder på om man vokner opp tidlig) kan lysterapi hjelpe til med å ordne dette uavhengig av hvilken årstid det er. Lyset er så sterkt at det kikkstarter kroppens rytmer, skal man gjøre dette uten må man passe på å være ute i dirrekte sollys tidlig på dagen og det kan bli vanskelig å få til like godt.

Lysterapi brukes ikke bare til vinterdepresjoner men også for å justere jetlag, og korrigere døgnryttmen for dem som arbeider skiftarbeid. Rett og slett brukes den for å korrigere kroppens rytme, om denne er i ubalanse fororsaket av mørketid, jetlag, skiftarbeid eller generell uregelmessig søvn har liten betydning. Men er jo mest brukt som du sier i mørketiden.

Men om du er deprimert, bør du kanskje også fokusere på å gjøre noe med dette, søke terapi el. Det er klart søvnproblemene forverrer jo, men det er et viktig symptom i seg selv som forsterker grunnen til at man kanskje bør søke terapi.

Men det at du forsøker styre søvnen og ikke bare gir opp er kjempe flott!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er lysterapi den samme som blir brukt mot f.eks. hudproblemer som psoriasis?

En venn ble overømfintlig mot sollys og får nå blemmer i sola etter lysterapi.

Gjest Gjest
Skrevet
Er begynt på johannesurt og håper det hjelper.

Er lysterapi nødvendig når det er vår og lange dager?

Jeg bruker johannesurt selv med godt resultat, men jeg kan ikke kombinere det med lysbehandling. Jeg har blitt mer følsom for lys, så jeg tar ikke sjansen på at slik behandling ikke kan skade synet mitt. Men ikke alle får denne bivirkningen, men en generell advarsel er å unngå skarpt lys så lenge behandlingen med johannesurt pågår.

Skrevet
Er lysterapi den samme som blir brukt mot f.eks. hudproblemer som psoriasis?

En venn ble overømfintlig mot sollys og får nå blemmer i sola etter lysterapi.

Nei lysterapi for søvnregulering/vitnerdepresjon har filter oer seg. Lyset skal treffe øynene så det er hindret at strålene er skadelige. Ingen bivirkninger i det hele tatt av å bruke dette! Lyset pvirker ikke huden, slik som solrier.

Det eneste som er viktig er å bruke det til rett tid, og lenge nok i henhold til de problemene man har, innsovning, oppvåkning, osv. (det varierer når man skal bruken den i henhold til problemene man har) Dette vet de i butikken eller legen om. Jeg leste meg frem til det på interentt.

Gjest MarthaMyDear
Skrevet

nå, klokken 04:50, er jeg våken... jeg får ikke medisiner pga overdose c preparater skrevet ut av båre ahus og fastlege...får absolutt ingen ting.

og..ja. vet ikke om dette var helt on topic. mer en rant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...