Gå til innhold

Søvnproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg har sovet dårlig og er ute av rytme igjen. Sover noen timer men våkner midt på natta. Jeg er så lei, for det tapper meg for energi. Jeg har forsøkt å tviholde på døgnrytmen og ikke sove på dagen, men det virker som om det bare gjør meg enda mer søvnløs.

Jeg har en imovane liggende (som jeg fikk av en venninne), men jeg har prøvd det før og da sover jeg fire, fem timer og våkner igjen. (Jeg sovner ikke, jeg svimer av...)

En jeg kjenner, som har søvnproblemer, sier at legen har sagt til henne at det er det samme når hun sover, bare hun får sove (hun er trygdet, så hun har muligheten, men hun liker ikke å snu natt til dag likevel, og hvem gjør vel det)

Jeg har prøvd å gå tur og forbruke energi, men det hjelper ikke. Jeg får sove, men jeg våkner igjen. Noen netter våkner jeg omtrent hver time.

Jeg grubler kanskje litt for mye, men det har jeg alltid gjort. Har allergitabletter (zyrtex) og de slår meg ut så jeg sover lenge. Men jeg er ikke allergisk mot pollen (mot katter ja, men har ikke katt nå). Har lite lyst til å ta allergimedisin bare for å få sove, men kanskje jeg bør gjøre det?

Nå er jeg selvfølgelig trett, men det er midt på dagen og legger jeg meg nå, snur jeg døgnet...

Nå har jeg hatt problemer med denne oppvåkningen og dårlig søvn i flere mnd. En venninne ga meg urtete som hun påstår hjelper, men jeg er ikke sikker. Når jeg er på besøk hos henne, sover jeg uavbrutt etter å ha drukket teen, men her hjemme våkner jeg.

Noen som har gode råd? Er så lei nå, og bestemmer meg snart for å gjøre som legen sa til venninnen min (sove når jeg er trett og ikke bry meg om døgnrytmen, men jeg kan ikke det i lengda...)

Skrevet

Jeg er sånn som deg (som du sikkert så i andre tråden min), nå har jeg i hvert fall midlertidig snudd døgnet igjen, men jeg våkner veldig ofte på natta (og dagen for den saks skyld.) Allergimedisin er ikke det verste du kan ta, men går jo ann å høre med legen.

Hmmm...Er ikke melatonin noe veldig mange får mot søvnproblemer? Jeg mener å ha lest noe om det et sted så det går jo alltids ann å høre med legen.

Jeg gikk til legen med søvnproblemer for en månedstid siden og eneste jeg fikk råd om var noen pusteøvelser og avslapningsøvelser jeg skulle ta når jeg la meg siden jeg er en liten "grubler"...Og det fikk meg til å sove, men jeg våkner jo like ofte uansett :forvirret:

Var ikke så mange råd å få fra meg kanskje alikevel..hehe...Men altså, melatonin er vel kanskje noe å tenke på. Også fikk tips om Omega 3-6-9..Det gjorde visst et eller annet med hjernen så kroppen slappet av mer. (Tror det var noe sånt :ler: )

Skrevet

Huff, jeg har det samme problemet. Naturligvis har jeg kuttet ut te, kaffe eller fysiske anstrengelser før jeg legger meg, og passer jeg så jeg ikke er for mett eller for sulten.

MEN hvis du er en grubletype (det er jeg også), kan det være lurt å avslutte dagen med å notere ting du tenker på. Ha en liten bok på nattbordet, kanskje skrive litt om dagen du har hatt, hvordan du håper dagen din blir imorgen og andre tanker som kan surre i hodet ditt i våkenperiodene.

Kanskje det kan hjelpe litt ? :)

Gjest Gjest
Skrevet

Siden du nevner urtete, har du forsøkt valeria?

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg har forsøkt valerina, men det hjelper ikke. Om jeg tar par ibux eller paracet, sover jeg, men jeg kan jo ikke ta det hver kveld. Men det har hendt jeg har tatt det, når jeg har følt at jeg har fått nok av å være våken...

Nå er jeg våken igjen, og det er søndag...

Takk for gode råd. Legen vil ikke gi meg sovetabletter. Min fastlege er ganske restriktiv når det gjelder piller, og det er vel en av grunnene til at jeg fortsatt går fast der...

Vet ikke helt hvorfor jeg er våken nå, men sov på ettermiddagen i går før jeg fikk besøk av en venninne. Føler meg ikke søvnløs, men ikke helt smart som våkner kl. 06 på en søndag....

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Har selv hatt en del søvnproblemer, så jeg vet hvordan du har det.

Legen min ga meg melatonin. Det er fakstisk helsekostprodukt, men siden de ikke selger det her i Norge, fikk jeg det på en resept. Det er fra Amerika.

Helt ufarlig, og virket veldig bra på meg :)

Skrevet (endret)
Er ikke melatonin noe veldig mange får mot søvnproblemer? Jeg mener å ha lest noe om det et sted så det går jo alltids ann å høre med legen.

Melatonin er noe som mange får mot søvnproblemer ja... Det er fordi melatonin er kroppens normale innsovningshormon! Så melatonin medisinen gjør at kroppen produserer mer melatonin, slik jeg har forstått det :) Dette er også mye brukt av folk som jobber skift, som for eksempel sykepleiere...

Endret av Veslejenta
Gjest vimselot
Skrevet

Takk for tips om melatonin. Jeg skal spørre legen om det. Er det ingen bivirkninger?

Våknet seks i dag, men la meg igjen og sov noen timer. Jeg har begynt å sove mer nå, men våkner tidlig (sikkert fordi jeg er begynt å sove på dagen eller ettermiddagen bare for å få søvn). Blir jeg overtrett, sover jeg mindre, får innsovningsproblemer og har det gående igjen...

Skrevet

Jeg sliter med søvnen, men har hatt det verre.

For det første anbefaler jeg ikke sove-/innsovningstabletter, det forskyver problemet OG gjør det verre.

De to viktigste rådene når man har søvnproblemer er:

1. fast døgnrytme (stå opp og legg deg til samme tid)

2. ikke sov på dagen

Jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men jeg holder på med det, og det fungerer. Når jeg blir veldig trøtt sier jeg til meg selv at, ok, om noen timer kan jeg legge meg. Også gjør jeg et eller annet som holder meg våken.

Så ikke gjør som legen til venninna di sa... :riste:

Vi har på en måte en "søvnkonto". Den må fylles opp av tretthet. Sover du litt på dagen, så nullstilles alt.

Skrevet

Tråden er ryddet.

Veslejenta - moderator

Gjest Gjest
Skrevet
Er det ingen bivirkninger?

Som jeg skrev tidligere, det er et par bivirkninger (om du ser på drugs.com så er det en liste der. Minner litt om felleskatalogen, men vet ikke om den er like seriøs). Unngår det selv pga at jeg har litt betenkeligheter med å tilføre kroppen hormoner og hormonliknende stoffer utenfra. Er tross alt ikke så lenge siden p-piller ol ble ansett for trygt.

Gjest vimselot
Skrevet

I natt har jeg igjen våknet noen ganger, men ikke hver time. Jeg vet ikke om det virker for meg å ikke sove på ettermiddagen. Har jeg sovet nok, klarer jeg meg uten, men jeg blir overtrett istedet for bare trett om jeg "holder ut", og da surrer tankene enda mer...

Jeg vet at jeg må komme inn i en fast rutine, men det er ekstra vanskelig når det kan gå flere døgn og jeg bare har sovet 3-4 timer per natt. Å skrive ned ting høres ok ut, men har jeg mye å gjøre lager jeg alltid huskelister.

Det verste med å ikke være uthvilt, er at jeg får dårlig samvittighet fordi jeg ikke orker/klarer å være med på alt jeg ønsker eller burde...

Tror kanskje folk er ulike når det gjelder søvnmønster? Det er etter at jeg begynte å tvinge meg til å unngå å sove om ettermiddagen (etter behov, ikke daglig) at alt startet...

Jeg vil ikke ha imovane av legen (kan jo gå til en som ikke er så restriktiv og få resept), fordi jeg ikke sover men bare blir slått ut og våkner etter 4 timer.

Skal prøve å ha mindre fokus på søvn, men forventningen fra samfunnet er også noe som spiller inn. I mange land tar de seg en siesta. Jeg klarer fint å stå opp tidlig, men da må jeg ha sovet noen timer først...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har forsøkt valerina, men det hjelper ikke.

Kun forsøkt et merke? Det jeg har erfart med en del naturpreparater er at det kan være forskjell på de ulike merkene. Sannsynligvis er det pga renhetsgraden, dyrkningsforholdene og behandlingen etter tørkning. Magnesium er også noe jeg bruker iblant, men pga at det forstyrrer kalkbalansen med store doser magnesium så tar jeg det svært sjelden.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hatt det som deg. Sovnet greit når jeg har lagt meg sovet et par timer for så å våkne uten å få sove skikkelig igjen. Værst er det når jeg ser at det er en halv time igjen til jeg skal stå opp og faller i dyp søvn, men jeg har funnet løsningen på hele problemet!

AKUPUNKTUR!!

Etter to behandlinger sover jeg tvers gjennom hele natten.

Gjest SuperMoo
Skrevet (endret)

Spiser du regelmessig?

Hvis blodsukkeret ditt blir for lavt i løpet av natten vil kroppen starte å produserer hormoner for å regulere dette, noe som også gjør deg mer våken og kan få deg til å våkne.

Du kan prøve å få i deg litt langsomme karbohydrater før du legger deg og drikke litt juice f.eks hvis du våkner om natten.

Har lest dette flere steder.

Nå vet jo ikke jeg hvorfor du våkner opp, men det kan jo være verdt å prøve.

Samboeren min sliter med det samme i perioder, våkner opp i 3-4 tiden om natten og sovner igjen bare for å våkne opp igjen. Sist gang det skjedde drakk han litt juice og spiste noen rosiner og sovnet kjapt og sov helt til han normalt står opp. :)

Endret av SuperMoo
Skrevet

Jeg vil som andre påpeke at du bør prøve melatonin. Melatonin gjør at du setter i gang kroppens egen naturlige rytme som hos deg er helt ute og kjører. Melatonin er ikke sovetabletter, og skal eller ikke brukes fast hele tiden, men i en periode slik at du kommer inn i en ryttme igjen. Etter det behøver du ikke tablettene mer for da produserer kroppen det den skal selv til rett tid før du skal legge deg.Men det er da vitkig at du er flink til å følge en fast søvnrytme selv, slik at det ikke settes ut av spill igjen.

Dersom du prøverdette er det viktig at du får skikkelig info av legen om hvordan du skal bruke dem. En del missforstår og bruker derm som sovetabletter hvor man tar en av og til, men melatonin bør tas over en lengre periode fast til samme tid hver dag.

Ellers kan du også forsøke lysterapi. Dersom du bruker lysterapi om morgenern i 8 tiden(eller når du har mulighet) i en liten time, vil dette kunne korrigere melatonin i kroppen din slik at det sluttes å prodiuseres på dagen, og så starter du denne naturlige ryttmen da produksjonen i gjen startes etter så og så mange timer etter lyserapien. For meg har dette hjulpet veldig. Jeg har aldri sovet så godt som når jeg bruker lyslampe om vinteren.

Gjest regine ii
Skrevet

Jeg har slitt MYE med soving.

Å ikke sove på dagtid er forsåvidt greit, men når en ikke har sovet mer enn 3-4 timer om natta i ukesvis, MÅ man sove når man er trøtt. Hvis det er mulig da, er jo ikke alltid helt forenelig med jobb og sånt..... For meg er det iallfall helt håpløst å skulle "holde meg" til kvelden med å sove, resultatet av det er garantert en søvnløs natt (igjen).

Jeg har også fått melatonin og syns jeg hjelper litt, særlig i kombinasjon med rødvin..... (sikkert ikke helt sunt, men er man desperat så tyr man til desperate midler).

Men - det som virkelig HAR hjulpet meg er soneterapi. Ser at en gjest skriver om akupunktur som hjelp, og soneterapi er noe av det samme (uten nåler). Etter første gang med soneterapi sov jeg som en stein. Har nå gått i hele vinter (har en del andre plager også) og nå sover jeg stort sett greit. Dessuten er ikke en natt med dårlig/lite søvn noen katastrofe lenger, ikke leder det til en ny runde med ikke-soving, og ikke gjør det at dagen blir helt ødelagt, rett og slett fordi jeg har et søvn"overskudd" - eller iallfall er ajour med soving.

Så jeg ville definitivt anbefalt noe sånt - det er ikke medisin på noe vis, og sånn sett også helt ufarlig.

Gjest vimselot
Skrevet

Takk. Jeg skal vurdere å prøve noe alternativt, akupunktur eller soneterapi. Det er ikke noe problem for meg om jeg sover lite en natt eller to, men hvis det fortsetter får jeg problemer, særlig hvis jeg ikke sover på ettermiddagene. Jeg har forsøkt å spise regelmessig og ikke være for trett eller sulten når jeg legger meg. Er jeg sulten når jeg våkner, spiser jeg alltid litt, men det er ikke sultfølelelse som er problemet.

Rødvin tør jeg ikke bruke som innsovningsmiddel. Har lest at man sover bedre inn når man legger seg, men at man sover dårlig og kan våkne igjen etter noen timer. Hvis jeg har drukket alkohol, legger jeg meg nesten aldri på stigende rus, men drikker vann, spiser, ser på tv eller leser osv. før jeg legger meg.

Det er kaldt i leiligheten og jeg fryser lett så jeg har ligget med t-skjorte på. I går var jeg i boden og hentet en ekstra dyne og lå uten t-skjorte og jeg sov uten å våkne. Kanskje det er t-skjorta som forstyrrer meg. Nå er jeg singel og jeg liker ikke sove med klær hvis det ikke er kaldt (må ikke være for varmt heller), men nå har jeg hentet en ekstra dyne så jeg kan sove uten "nattklær".

Skrevet

Er du forresten deprimert? De problemene du beskriver er vanlige søvnproblemer ved depresjoner.

Det er bra at du ikke bruker alkohol for å sove, for som du sier det kan hjelpe innsovningsprosessen men forstyrrere resten av søvnen, og vil bare forsterke problemet med oppvåkning/tretthet.

Vil igjen anbefale å vurdere, om ikke annet, lysterapi. En lampe er ganske dyrt( rundt 2000) men det er virkelig verdt invisteringen. Lysterpai har vist seg effektivt ved regulering av kroppens biologiske rytme slik at man får søvnhormonene produsert til rett tid, og gjennom hele natten slik det skal. Lysterapi benyttes i størt grad ved vinterdeprejon, men er også effektivt (i stedet for melatonintabletter) for å kikkstarte kroppens egen rytme.

Du kan høre med legen om det er søvnsentre i nærheten der du bor hvor du kan få henvisning og be om råd.

Gjest vimselot
Skrevet

Ja, jeg er som vanlig deprimert om våren, men søvnen gjør det verre da siden jeg ikke har tiltakslyst og føler at jeg ikke fungerer slik som ellers. Jeg må tvinge meg til nesten alt. Er begynt på johannesurt og håper det hjelper.

Er lysterapi nødvendig når det er vår og lange dager? Jeg trodde det var mer vanlig å bruke om vinteren. Vet om flere som får vårdepresjoner og i år begynte våren tidlig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...