Gå til innhold

Hvordan fjerne seljeskog i et område på 25m2

fil

Anbefalte innlegg

Inntil tomten vår ligger et område på ca 25 m2 hvor det kommer opp tett i tett med selje. Seljekvistene har vært kuttet ned en del ganger, og problemet blir da at det spretter det opp enda flere nye skudd. Jeg vil bli kvitt svineriet, de tar så mye av utsikten fra kjøkkenvinduet og jeg er drittlei av å beskjære. Noen som vet hvordan dette kan gjøres på en enkel måte?

Endret av fil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste som fungerer er å bruke rydningssag og kutte alt like over bakken og deretter sprøyte med Roundup. Roundup er plantegift og dreper også alt annet, så området vil se temmelig stusselig ut, men fyller dere på jord slik at det dekker seljestubbenen etterpå og hiver på litt gressfrø, engblanding eller lignende, tar det ikke så alt for lang tid før det er grønt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roundup er et systemisk middel som går via bladverket. Mitt forslag vil da være å sprøyte når trærne har fått godt med blader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roundup er et systemisk middel som går via bladverket.  Mitt forslag vil da være å sprøyte når trærne har fått godt med blader.

Vet du hva? Du har helt rett! Det er jeg som husker feil! Det vi fjernet var spirea, men vi sprøytet ganske riktig først og kuttet ned dritten etterpå!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar damer. Har prøvd Roundup på sånn småtteri i hagen jeg ville bli kvitt (løvetann etc) men ikke på trær. Får spørre på fagbutikken hva de anbefaler. Så må jeg vel høre med grunneier om det er greit at jeg gjør det :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så ivrig du er på å fjerne planter da Leo :hoho:

Alt dør om du sprayer kjøleveske på.... men dette er skikkelig miljø-bad, bare så jeg har sakt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ivrig du er på å fjerne planter da Leo :hoho:

Ikke på langt nær alle. Bare thuja, spirea og potentilla eller hva søren det heter. Og så noen "halvtamme" roser, tre stygge furuer og et par pjuskete grantrær... Var det noen som sa "huset på prærien"? :ler:

Alt dør om du sprayer kjøleveske på.... men dette er skikkelig miljø-bad, bare så jeg har sakt det.

Både glykol (kjølevæske) og diesel dreper vel det meste, men det er nok ikke så lurt verken med tanke på miljøet eller på stedets utseende. Det kan lett bli ganske brunt i mange, mange år kan man si...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...