Rakel Skrevet 29. april 2007 #1 Skrevet 29. april 2007 Er kjempefortvilet nå. Jeg er gravid i 4 mnd. og var trett og kvalm de første månedene. Som følge av det ble jeg også irritabel og tålte mindre krav. Er alene med datter på snart er 10 år når mannen er på reisejobb. Den siste tiden har hun endret helt atferd. Fra å være harmonisk er hun nå blitt irritabel og aggressiv. Alt er nå blitt problematisk. Hun lager et styr når hun skal legge seg. Når hun skal stå opp, spise, kle på seg. ALT lager hun bråk av for tiden. Jeg forsøker etter beste evne å være tålmodig, samtidig som å ha grenser. Men den siste uken har hun også begynt å slå meg når hun ikke får gjøre som hun vil. Hun har også flere ganger sagt at hun ønsker at babyen skal dø når hun er sint på meg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og kjenner at dette sliter meg ut. Er det noen som kjenner dette igjen?
Gjest Mayamor Skrevet 29. april 2007 #2 Skrevet 29. april 2007 Det er ikke det at hun kan være litt sjalu da? Hun ser at mamman er redusert pga en baby og at det "går utover" henne (sett i et barns perspektiv)? Kanskje du skal sette deg ned å snakke med henne og spørre om det er noe spesielt som har skjedd? Om det er noe hun er lei seg for (blir mobbet el) og kanskje det ikke har noe med din graviditet å gjøre? Hva med å inkludere henne i hvor heldig du er som har en så stor flink jente som skal få en lillesøster? Inkludere henne på eks ultralyd? Finne på noe med henne som er så stor? Fortelle hvor heldig babyen er som får en så grei storesøster? Lykke til.
Gjest Mayamor Skrevet 29. april 2007 #3 Skrevet 29. april 2007 Er kjempefortvilet nå. Jeg er gravid i 4 mnd. og var trett og kvalm de første månedene. Som følge av det ble jeg også irritabel og tålte mindre krav. Er alene med datter på snart er 10 år når mannen er på reisejobb. Den siste tiden har hun endret helt atferd. Fra å være harmonisk er hun nå blitt irritabel og aggressiv. Alt er nå blitt problematisk. Hun lager et styr når hun skal legge seg. Når hun skal stå opp, spise, kle på seg. ALT lager hun bråk av for tiden. Jeg forsøker etter beste evne å være tålmodig, samtidig som å ha grenser. Men den siste uken har hun også begynt å slå meg når hun ikke får gjøre som hun vil. Hun har også flere ganger sagt at hun ønsker at babyen skal dø når hun er sint på meg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og kjenner at dette sliter meg ut. Er det noen som kjenner dette igjen? ← Har en venninne hvor datteren (da 11 år) sa akkurat det samme. Da babyen ble født endret alt seg og nå er hun så omtenksom og glad i lillesøsteren sin. Så jeg ville gjort det helt klart at slikt språk aksepteres ikke, foreslå for henne at hun ikke mener det og ta ordene med en stor klype salt. Det er hennes måte å såre deg og få oppmerksomhet på.
fil Skrevet 29. april 2007 #4 Skrevet 29. april 2007 (endret) Kan godt hende hun føler sjalusi. Kanskje hun er redd for at du skal bli mer glad i den søte lille babyen enn i henne. Tror jeg ville snakket med henne og prøvd og lirket ut av henne om de er det hun føler. Si at du forstår hvordan det føles og at det ikke er så uvanlig reaksjon når man føler at en inntrenger skal komme å ta hennes plass. Husker da gutten vår var 6 og han skulle få en ny lillesøster: "Mamma, jeg er så redd for at du ikke skal være glad i meg lenger når lillesøster kommer ut." Endret 29. april 2007 av fil
Gjest care Skrevet 29. april 2007 #5 Skrevet 29. april 2007 Det er ikke det at hun kan være litt sjalu da? Hun ser at mamman er redusert pga en baby og at det "går utover" henne (sett i et barns perspektiv)? Kanskje du skal sette deg ned å snakke med henne og spørre om det er noe spesielt som har skjedd? Om det er noe hun er lei seg for (blir mobbet el) og kanskje det ikke har noe med din graviditet å gjøre? Hva med å inkludere henne i hvor heldig du er som har en så stor flink jente som skal få en lillesøster? Inkludere henne på eks ultralyd? Finne på noe med henne som er så stor? Fortelle hvor heldig babyen er som får en så grei storesøster? Lykke til. ← Enig i dette med å inkludere henne. Hun føler seg nok tilsidesatt. Ser at noen andre tar fra henne kvalitestid med moren sin. Jeg skjønner dette må være kjempetøft for deg, men klarer du å sette av koselige aktivitet til dere i uken. Gå på Kino, gå ut å kjøpe is, sitte på benken og kravle osv. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå