*Lollipop* Skrevet 28. april 2007 #1 Del Skrevet 28. april 2007 (endret) .... Endret 14. juli 2007 av Tassie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimselot Skrevet 29. april 2007 #2 Del Skrevet 29. april 2007 Jeg vet ikke, men en gang jobbet jeg uten kontrakt. Jeg likte jobben og kollegaene mine (de hadde heller ikke kontrakt). Det var i en privat barnehage. Jeg forlangte å få kontrakt, men fikk ikke det. Da ringte jeg bydelen, som gir løyve til barnehager, private også. For når jeg ikke heller fikk lønn, satte jeg hardt mot hardt. Jeg fikk lønn, men jeg sa opp og gikk på dagen. Jeg fikk en annen jobb, med kontrakt. Jeg var 19 år og giddet ikke å kaste bort mer tid, (alle snakket om at de ikke hadde kontrakt), men ingen gjorde noe med det. Jeg gjorde en god jobb, og savnet self barna, selv om jeg egentlig ikke hadde så mye med de å gjøre. Jeg jobbet som kokk da, men barn blir man lett glad i. Jeg klarte ikke mer og hensyn til barna som likte meg, gnaget meg, men jeg kunne ikke finne meg i dette. Jobb uten kontrakt betyr at du ikke får sykepenger, kanskje ikke attest, blir du syk, er du ikke ansatt der heller, så da har du ingen krav. Du blir usynliggjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 29. april 2007 #3 Del Skrevet 29. april 2007 Når man jobber uten komtrakt, har man ingen bevis på at man faktisk har jobb, man har ingenting å banke i bordet med når lønna uteblir, man blir sagt opp på dagen, man får lavere lønn enn avtalt, AML brytes på andre måter. I tillegg til at som Vimselot sier, du står på bar bakke dersom du blir syk eller arbeidsledig, da du heller ikke kan være sikker på om areidsgiver betaler inn skattetrekket til myndighetene eller stikker det i egen lomme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurela Skrevet 29. april 2007 #4 Del Skrevet 29. april 2007 Be venninnen din mase etter kontrakten. Jeg har kontrakt nå, men det tok jo søren meg bare noen måneder å få den.. De var vist så opptatte på kontoret.. Turte ikke å spørre i starten, men fikk når jeg spurte for andre gang. Men selv måneder etterpå kom sjefen til meg og spurte om jeg hadde fått kontrakten.. De hadde vist ingen gode rutiner på det sansynligvis=P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 29. april 2007 #5 Del Skrevet 29. april 2007 Jeg hadde fortsatt å mase, mens jeg så meg rundt etter en annen jobb. Og den dagen jeg hadde fått en annen jobb, hadde jeg sluttet på dagen, eller dvs på en lønningsdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 29. april 2007 #6 Del Skrevet 29. april 2007 Ingen kontrakt er det same som ingen rettigheter. Som for eksempel forsikring. Skjer det en arbeidsulykke, så, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Libitina Skrevet 29. april 2007 #7 Del Skrevet 29. april 2007 Arbeidsavtalar skal skrivast snarast og seinast innan ein månad etter at arbeidsforholdet starta. Om det er for kortare arbeidsforhold enn ein månad skal avtalen skrivast umiddelbart. Det er arbeidsmiljølova som regulerer dette, og arbeidsgjevar kan ikkje utsette kontraktane utover ein månad. Ein skal også registrerast i AA-registeret innan fredag i veka etter at det er tilsett ein medarbeidar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 29. april 2007 #8 Del Skrevet 29. april 2007 Nå ble det litt mye krisemaksimering her synes jeg . Selv om man ikke har arbeidskontrakt, så har man nøyaktig de samme rettighetene som alle andre både når det gjelder oppsigelsesvern, sykepenger og rett til arbeidsledighetstrygd. Forutsetningen er selvfølgelig at man kan dokumentere at man faktisk har jobbet i bedriften og har man f.eks. fått penger inn på konto og/eller mottatt lønns- og trekkoppgaver, er dette dokumentasjon god nok. At arbeidsgiver virkelig innbetaler skattetrekket, kan man jo aldri være sikker på og derfor er det viktig at man tar vare på lønns- og trekkoppgavene som er arbeidstakers kvittering for at skattetrekket er betalt. Blir det likevel ikke innbetalt, er det arbeidsgivers ansvar og ikke arbeidstakers. Yrkesskadeforsikring er lovpålagt og tegnes for antall årsverk i bedriften, ikke for hver enkelt arbeidstaker. Så lenge bedriften faktisk har tegnet yrkesskadeforsikring, spiller det ingen rolle om de som utfører disse årsverkene har kontrakt eller ikke. Selv om man selvfølgelig har alle mulige krav på arbeidskontrakt og at det helt klart er noe man bør ha, er det faktisk ingen stor sak om den ikke foreligger så lenge bedriften fungerer m.h.p. lønnsutbetalinger etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 29. april 2007 #9 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Å ikke skrive kontrakt er helt klart et brudd på Arbeidsmiljøloven, som ganske riktig gjelder for alle landets bedrifter. Nå er det imidlertid slik at reglene som følger av denne loven gjelder selv om det ikke er skrevet kontrakt og følgelig har arbeidstaker i prinsippet de samme rettighetene uten kontrakt som med. Endret 29. april 2007 av Leo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 29. april 2007 #10 Del Skrevet 29. april 2007 Det er lovpålagt å skrive en arbeidskontrakt. Den skriftlige arbeidskontrakten bekrefter det den muntlige ansettelsesavtalen beskriver. En skriftlig avtale gir deg en trygghet mot misforståelser mot hva som egentlig ble sagt. I en stor bedrift der det meste ellers er i orden, dvs at man får lønn når man skal og lønnsslippen dokumenterer skattetrekk og lignende, så er det kanskje ikke så viktig med kontrakt på timen. Men det er nå det tryggeste likevel, og en bedrift plikter faktisk å ha rutiner som gjør at arbeidsavtaler skrives i hht lovverket. En bedrift som etter 3 mnd ikke hadde greid dette hadde jeg også følt meg uvel i - også pga egen vond erfaring. I en mindre bedrift der man ikke en gang får lønning som man skal hadde jeg ikke satt mine ben innenfor døren en gang etter en måned hvis kontrakt ikke forelå. Roter de med dette kan man ikke være garantert mot annet rot senere heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 29. april 2007 #11 Del Skrevet 29. april 2007 I en mindre bedrift der man ikke en gang får lønning som man skal hadde jeg ikke satt mine ben innenfor døren en gang etter en måned hvis kontrakt ikke forelå. Roter de med dette kan man ikke være garantert mot annet rot senere heller.← Hadde jeg ikke fått utbetalt lønn når jeg skulle, hadde jeg ikke satt mine ben der mer uansett kontrakt eller ikke. For øvrig er jeg helt enig med Blondie, men vil altså bare poengtere at det ikke er slik at man er totalt uten rettigheter fordi om man ikke har arbeidskontrakt. Faktisk kan man ha bedre oppsigelsesvern uten kontrakt enn med bl.a. fordi bestemmelsene om prøvetid i aml. ikke kan gjøres gjeldene fra arbeidsgivers side dersom det ikke er særskilt avtalt i form av en kontrakt. Har man ikke kontrakt, blir man altså å anse som fast ansatt fra første dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 29. april 2007 #12 Del Skrevet 29. april 2007 Arbeidsgiver SKAL trekke 50% skatt dersom de ikke mottar skattekort - det er ikke lov å ikke trekke skatt. Har man frikort som er levert er det noe annet - men det er altså enten skattekortet, frikortet eller 50% som gjelder. Ikke skattetrekk, ikke kontrakt? Mnja ... skeptisk. Veldig skeptisk. Forøvrig Leo er jeg veldig enig i mye av det du skriver også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 29. april 2007 #13 Del Skrevet 29. april 2007 Nevnes skattetrekk flere ganger og noen har nevnt noe om skattetrekk som tas i arbeidsgivers lomme istedet for der det skal.←At arbeidsgiver putter skattetrekket i egen lomme i stedet for å innbetale det til Skatteetaten forekommer, men det er altså ikke arbeidstakers ansvar så lenge h*n har mottatt lønn som arbeidsgiver har oppgitt at det er trukket skatt fra. så om skattetrekket... jeg fikk beskjed at om jeg ikke leverte skattekortet før midten av mai (begynte 2. mai og lønningsperioden er 1. til siste dag i mnd, lønnsutbetaling dato den 10. i mnd etter), så ble jeg trukket 50% skatt. min venninne leverte ikke skattekort før første lønning, har bare nettopp levert det. husker ikke helt når hun fikk lønn, men hun fikk det og fikk en lønnsslipp i posten. På den lønnsslippen stod det 0,0% forskuddstrekk (som jo betyr skatt, iallefall på min lønnsslipp). Dette kan det sikkert være flere årsaker til (blant annet en sen ansettelse i en lønningsperiode?), men kan dette også bety at for eksempel venninnen min ikke er meldt fra som ny ansatt? (som sjefen også plikter å gjøre...)← Arbeidsgiver plikter å trekke 50% skatt dersom arbeidstaker ikke har levert skattekort. Unntaket er i januar da skattetrekket som fremgår av foregående års skattekort kan benyttes dersom arbeidsgiver har dette. Slik jeg forstår din vennindes lønnsslipp, er det ikke trukket skatt i det hele tatt, men det kan også være at det er trukket ett beløp. Det vil i så fall også fremgå siden det gjerne står oppgitt brutto lønn, forskudstrekk og netto lønn eller utbetalt. Er det forskjell på brutto og netto lønn/utbetalt, er det også trukket skatt. Dersom arbeidsgiver ikke har trukket skatt, er altså dette et brudd på bestemmelsene og din venninde må sørge for å bringe dette i orden hvis hun vil unngå å få restskatt neste år. Om venninnen din er meldt inn i arbeidstakerregisteret, sider lønnslippen uansett ingenting om. Jeg spør mye og sikkert dumme spørsmål, men jeg synes det er bedre å spørre om alt jeg lurer på angående dette uten kontrakt og jobbforholdene rundt det, enn å sitte og troooooo og luuure.... ← Spør man ikke, får man ikke vite særlig mye heller! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 29. april 2007 #14 Del Skrevet 29. april 2007 Ikke skattetrekk, ikke kontrakt? Mnja ... skeptisk. Veldig skeptisk. ← Jeg også, bare så det er sagt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 29. april 2007 #15 Del Skrevet 29. april 2007 Helt enig med deg i at det kan virke som det er ugler i mosen her! Er det vanskelig å finne deltidsjobber i området, kan hun jo gi det en måned til å se om det bedrer seg, men jeg ville nok uansett ha sett meg om etter noe annet! Når det gjelder skatten, så bør hun kontakte ligningskontoret og sørge for å innbetale denne selv evt. trekke litt ekstra resten av året slik at hun unngår restskatt neste år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 29. april 2007 #16 Del Skrevet 29. april 2007 ...så man skal altså få vite alle ansettelsesforhold som lønn og lignende når man begynner iallefall muntlig, også skal den skriftlige være liksom det som 'beviser' dette?← Akkurat! hun har aldri fått vite noenting om arbeidsforholdene, så hva lønnen var når hun fikk lønnsslippen bare ← Det er jo et minimum at man får informasjon om arbeidstid og lønn! I Norge finnes det ingen lovbestemt minimumslønn (Ja, vi har bestemmelser om tarifflønn, men de gjelder strengt tatt bare for de som er fagorganisert), så hadde hun fått 30 kroner timen, så hadde det ikke vært så mye å si på det. Damen bør nok legge dette arbeidsforholdet i bunket for "nyttige erfaringer" og stå litt mer "på krava" i fremtiden! Det hun må huske på er at hun ikke uten videre kan gå på dagen selv om hun ikke har kontrakt og hun bør i så fall sikre seg en bekreftelse fra arbeidsgiver som sier at hun fritas for arbeidsplikt i oppsigelsestiden. Skulle det bli aktuelt å søke om dagpenger fra NAV, må hun huske på at hun vil få åtte ukers karantene i tillegg til den perioden hun velger å ikke jobbe i oppsigelsestiden. Sier hun opp i morgen, vil hun da ikke ha krav på dagpenger før om ca. tre måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 29. april 2007 #17 Del Skrevet 29. april 2007 Jeg tror jeg ville ha funnet meg en ny jobb og spurt pent om jeg kunne få gå omgående. Her er hva arbeidsmiljøloven sier om arbeidskontrakter: § 14-5. Krav om skriftlig arbeidsavtale (1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 14-6. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen. (2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte. (3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale. § 14-6. Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen (1) Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder: a) partenes identitet, b) arbeidsplassen. Dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder, og oppgi forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver, c) en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori, d) tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse, e) forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig, f) eventuelle prøvetidsbestemmelser, jf. § 15-3 sjuende ledd og § 15-6, g) arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet, h) arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister, i) den gjeldende eller avtalte lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, for eksempel pensjonsinnbetalinger og kost- eller nattgodtgjørelse, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling, j) lengde og plassering av den avtalte daglige og ukentlige arbeidstid, k) lengde av pauser, l) avtale om særlig arbeidstidsordning, jf. § 10-2 andre, tredje og fjerde ledd, m) opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet. Dersom avtale er inngått av parter utenfor virksomheten skal arbeidsavtalen inneholde opplysninger om hvem tariffpartene er. (2) Informasjon nevnt i første ledd bokstavene g til k kan gis ved å henvise til lover, forskrifter eller tariffavtaler som regulerer disse forholdene. http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-014.html Og her er det den sier om oppsigelse: § 15-3. Oppsigelsesfrister (1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak. http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-015.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 29. april 2007 #18 Del Skrevet 29. april 2007 Fullstendig korrekt, Blondie! Å gå omgående skal man imidertid være litt forsiktig med med mindre man vet hvor man skal ref. mitt forrige innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå