Gå til innhold

SODD


Jinx

Anbefalte innlegg

Trår varsomt inn i bryllups forumets hurlumhei...

...trallalalala....

Er ikke sodd i bryllup litt avleggs ??

Det er jo den billigste løsningen, men det er jo

ikke noe særlig godt engang ...

Blir ikke det litt sånn..

"Eh..hadde ikke råd til noe annet vi skjønner du"

Jeg mener at man skal jo gifte seg bare en gang

(forhåpentligvis), så da kan en vel servere en skikkelig middag !?

Jeg vet flere som har servert sodd nettopp fordi det er så billig..

Å nesten alle jeg har snakket med sier at de spiser sodd på

tilstelninger, men at de er ikke noe glad i det...

(det gjelder vel meg også :oops: )

Det kan jo tenkes jeg tar feil...

Kanskje brudeparet elsker sodd ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg synes faktisk at sodd er veldig god mat. Men ikke all sodd er god. Her i Trøndelag er det mange gode soddmerker, og med hjemmebakt flatbrød er det en veldig god festmiddag. Og billig ikke minst.

Men selvfølgelig hvis man ønsker noe ekstra så bør man ta noe annet.

Vi hadde koldtbord i vårt bryllup og var veldig godt fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Bananmannen skal ha sodd fordi vi synes det er en fin fest-mat, og vi begge liker det kjempegodt.

Da er det jo bare et + at det er billig, og da får vi "råd" til å bruke penger på noe annet, som å betale deler av overnatting på hotell for gjestene, f.eks.

Vi synes sodd er en "skikkelig middag", og derfor skal vi ha det. :wink:

Det er jo litt hyggelig å vite at det er en tradisjons-bundet ferst-middag vi skal ha også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som østlands fru så synes jeg "suppelapskaus" er snodig festmat. Men det er jo veldig godt, har bodd i Tr heim, så jeg har spist endel sodd.

Det som er morsomt er at dette er tradisjon, slik som småmat er det i enkelte deler i Hallingdal. Vi bysniper har ikke tilsvarende tradisjoner.

Og tradisjoner kan være viktige å holde på, men jeg håper det er grunnen til at det servers sodd og ikke prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha sodd!

Vi liker det veldig godt, og jeg har vært på så mange tilstelninger med det... Vet ikke helt hvordan det blir tatt imot fra de som ikke er fra trøndelag, men... :-? Det driter jeg egentlig i, for det er vi som bestemmer, og mat er ikke alt!! Vi skal sørge for at det blir flott uansett!

Prisen er en viktig grunn til at vi har det, faktisk, for med treretters middag hadde vi måttet vente til 2006 med å gifte oss!

JEG synes det er helt greit å servere sodd, for jeg synes ikke maten er det viktigste, så lenge den smaker bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men, sodd er da ikke noe godt...

Og "suppelapskaus" skal iallefall ikke bli servert i vårt bryllup selv om vi bor i trøndelag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det kommer helt ann på hvor du bor i landet, og tradisjoner.

Jeg skal nok ikke ha sodd i bryllupet mitt, for meg er det ikke festmat. Eller, kanskje til nattmat? Synes sodd høres bra ut som nattmat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg er fra Trøndelag og skal holde bryllup i Namsos..

Vi kunne aldri ha tenkt oss å servere det som festmat.....spiser sodd litt for ofte til det..

Men som nattmat derimot, duger det :D

Godt med noe salt etter kaker og alkohol.....

For all del, dømmer ingen som skal ha det som festmåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sodd er godt, men jeg har en mann ikke er så glad i suppe. Så sodd blir ikke servert som hovedrett i vårt bryllup. Vi kommer nok kanskje til å ha det som nattmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sodd som nattmat hørtes litt upraktisk ut..

Ihvertfall hvis man er "godt i kakken"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sodd som nattmat er genialt når man er "litt i farta"! Det bidrar nemlig til å forhindre fyllesyke fordi man får påfyll av salt og veske som alkoholen tar med seg ut. Sodd "dagen derpå" fungerer enda bedre.

Trøndere har peiling på sånt, de :blunke:

Jeg synes også "suppelapskaus" som festmat er litt snodig, men noen steder er dette en tradisjon og da synes jeg det er greit hvis det for øvrig passer inn i "settingen". (Det gjør jo ingenting om noe er billig :kul: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sodd som nattmat hørtes litt upraktisk ut..

Ihvertfall hvis man er "godt i kakken"...

He,he.......du må huske det at det skal noe til for å bikke en trønder over :ler:

Skal nok gå bra å treffe munnen......hvis ikke, har vi jo servietter som kan brukes som smekke :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he.......du må huske det at det skal noe til for å bikke en trønder over :ler:

Skal nok gå bra å treffe munnen......hvis ikke, har vi jo servietter som kan brukes som smekke :wink:

V trøndere er stødige når det kommer til sodd og fyllefest.... :ler:

Vi skal ikke servere sodd til middagen heller. Ikke fordi vi ikke kunne tenkt oss det, men fordi småsteik er hakket bedre.... :D Vi snakka også om det til nattmat, men selv om det ikke er bestemt er det ikke umulig. Hvor mye sodd trengs til 110 personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har forstått det slik at for trøndere er sodd festmat, mens folk fra andre byer oppfatter dette som snodig. jeg kunne aldri servert sodd til fest, fordi det er mer sånn "borettslaget-fest"-mat i mine øyne, men det er jo slik med det meste. har hatt en dansk stefar som lo av at vi spiste komler, for ham var det som å spise gråstein, like delikat. :ler:

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eeeelsker sodd, men så spiser jeg det bare en gang i året også da, nemlig på 17. mai. Ser ikke noe galt i å ha sodd som mat i bryllup dersom det passer med settinge ellers, man gifter seg i bunad, har røtter i Trøndelag og har skikkelig bondebryllup med mange gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri i livet tenkt på å gifte meg i bunad, og ikke skal jeg ha noe bonde-bryllup heller! Men sodd skal vi ha og røtter i trøndelag har jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...