annamaria8 Skrevet 27. april 2007 #1 Skrevet 27. april 2007 Det er jo en kjensgjerning at konfirmantene får mye penger. Hvorfor kan vi ikke gi noe nyttig, noe konfirmanten kan bruke og som ikke dirkete reflekterer vårt forbrukssamfunn? Jeg mener en gjenstand, en ting. Jenter er de som oftest får ting i stedet for penger, bunad og smykker (!) inkludert, selv om gutter også ofte får datamaskiner(?). Hvor er kjønnsperspektivet når vi handler, folkens? (Har vi egentlig likestilling?) Hva kan man gi en konfirmant egentlig? Jeg foreslår gryter, servise, bøker kanskje, bestikk, telt, stormkjøkken?, sengetøy. Og ikke minst, ikke teltet forebeholdt poden og gryta jentungen.
Gjest Piper Skrevet 27. april 2007 #2 Skrevet 27. april 2007 Og jeg gir det konfirmanten ønsker seg, for det er ikke min sak å bestemme hva de skal og ikke skal like. Et servise blir for personlig, og jeg hadde nok ikke likt at noen valgte ut mitt servise uten at jeg hadde et ord med i laget. Er heller ikke sikkert de liker telt ol, og da blir det jo helt feil å kjøpe slike ting. Man skal kjenne konfirmanten godt, før man kjøper gaver som du foreslår. og jeg driver med likestilling, for hos oss får alle penger.
ATV Skrevet 27. april 2007 #3 Skrevet 27. april 2007 Jenter er de som oftest får ting i stedet for penger, bunad og smykker (!) inkludert, selv om gutter også ofte får datamaskiner(?). Hvor er kjønnsperspektivet når vi handler, folkens? (Har vi egentlig likestilling?) ← og du har bevis for at det er slik? og at det da ikke kommer av at gutter og jenter ønsker seg forskelige ting? at gutter oftere ønsker seg data i stede for bunad osv
annamaria8 Skrevet 3. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 3. mai 2007 Jeg kjøper ihvertfall ikke noe jeg synes er noe dritt til noen, selv om de ønsker seg det aldri så mye. Vi har tross alt et oppdragelsesansvar overfor vår famile. Er servise personlig? Du drikker og spiser av det, ikke noe mer. For en verden vi lever i når sex er så upesonlig at man utbroderer det i media hver dag, mens et servise er så personlig at man ikke en gang kan kan gi det i gave. ... Jenter og gutter ønsker seg forskjellige gaver, helt klart. Få gutter blir glade av å få dukker som barn likeså de sjelden blir henrykt over bunad og sølvskjeer. Det er ikke bare giveren som kan gjøre seg skyldig i å opprettholde kjønnsdelingen i samfunnet. Poenget er heller det at samfunnet er kjønnsdelt, at det eksisterer store forskjeller i kjønn utover de biologiske. Forskjeller som er konstruerte og som man blir sosialiserte inn i. Når vi gir gaver, særlig til konfirmantene som er på vei inn i voksenverdenen, må vi ikke være med på å opprettholde dette systemet med klare kjønnsskiller. Vi må være gode forbilder rett og slett!
Gjest Piper Skrevet 3. mai 2007 #5 Skrevet 3. mai 2007 Jeg sier igjen, det er ikke min jobb å bestemme hva de skal ønske seg. Greit nok at du bare spiser av servise, men jeg mener det er så personlig at jeg vil velge ut mitt eget. Hva du liker, er det ikek dermed sagt at andre liker. Men ønsker du å gi noe slikt, kan du vel kanskje gi et gavekort på en slik butikk i stedet. Da kan konfirmanten velge det ut selv, noe jeg tror de fleste vilel satt pris på. Selv om jeg tror at konfirmanten heller vil selge et slikt gavekort, for å få penger til det de ønsker seg. Du bestemmer jo helt og holdent hva du vil gi i gave, men jeg bestemmer hva jeg vil gi i gave. Gode forbilder er man i hverdagen, så når gaven skal gies kan jeg fint mene at jeg fortsatt er et godt forbilde selv om jeg velger å gi penger. Og jeg tror ikke det er så stort kjønnskille blant konfirmantene, for her får både gutter og jenter penger i gave av de fleste. Noen av guttene får klokke, og noen av jentene får smykker. Men de fleste får penger.
Hedda-78 Skrevet 3. mai 2007 #6 Skrevet 3. mai 2007 Trådstarter: hvordan kan det å gi en gjenstand, være seg telt eller sengetøy, reflektere mindre vårt forbrukssamfunn enn å gi penger? Når det gjelder servise, er jeg enig i at det er dumt å gi deler til et servise hvis konfirmanten ikke har spesifikt sagt hvilket h*n liker. Jeg fikk både sovepose, smykker, bestikk og penger i min konfirmasjon, og jeg må nok si at jeg ble like glad for alt sammen, og har brukt alt sammen like mye.
Mini_me Skrevet 3. mai 2007 #7 Skrevet 3. mai 2007 Jeg driver med likestilling. Alle de jeg er tante til får kakespade og syltetøyskje i sølv av meg. Dermed bruker jeg ikke like mye penger, men følger prisstigingen....Ganske forutsigbart, men alltid fint å ha......
Tusenfryd Skrevet 3. mai 2007 #8 Skrevet 3. mai 2007 Vi gir bokverk (i praktutgaver) som ethvert hjem "skal ha" - som konfirmanten sikkert ikke ønsker seg på den dagen men som han eller hun kommer til å ha glede av senere. Gir av prinsipp ikke bort penger hverken til bryllup, bursdager eller konfirmasjon.
Gjest Elastica Skrevet 6. mai 2007 #9 Skrevet 6. mai 2007 Jeg er klart over at de fleste konfirmanter ønsker seg penger. Likefullt syns jeg det er best hvis jeg klarer å komme på en gave som konfirmanten virkelig ønsker seg. Som regel ender jeg opp med noe midt i mellom; et gavekort på en sportsforretning eller et annet sted jeg vet mottakeren vil finne noe fint. Jeg ville aldri kjøpt servise eller noe som regnes som så personlig dersom konfirmanten ikke spesifikt ønsker seg det. Imidlertid har jeg kjøpt både tursekk og telt. Da jeg konfirmerte meg for endel år siden, fikk jeg penger som ble brukt til Interrail-tur da jeg fyllte atten. Dette har gitt minner for livet - og var vel anvendte penger.
Chica Skrevet 6. mai 2007 #10 Skrevet 6. mai 2007 Fikk koffertsett i konfirmasjonsgave av noen slektninger, noe jeg aldri hadde tenkt på selv, men det ble flittig brukt. Men fikk også "tusen" sølvsmykker, enda jeg aldri bruker sølvsmykker og sa at jeg ikke ønsker meg smykker. Mange i min familie som ga penger til guttene, for de var det så vanskelig å finne på noe til, men alle jentene fikk en drøss med smykker. Hadde blitt mer glad for en kasseroll enn et sølvsmykke
Titta Skrevet 6. mai 2007 #11 Skrevet 6. mai 2007 Gryter? Seriøst? Det må være av det kjipeste det er mulig å få som 14-åring. Hva i all verden skal en konfirmant med en gryte? Servise synes jeg også er en dårlig ide. De fleste har ett penservise og mange begynner å spare på dette til bryllupet - eller hvertfall når en er godt voksen. At en eller annen tante skulle bestemme for meg i en alder av 14 hva jeg skulle spare på hadde vært helt bortkastet. Oddsen for at det er det sertiset konfirmanten faktisk vil ha er lite trolig. Bestikk litt i samme retning, selv om jeg tror det er lettere å treffe med et tidløst sølvbestikk enn med servise. Telt, stormkjøkken og annet turutstyr synes jeg er kjempegode ideer, så lenge det er en turinteressert konfirmant. Jeg drev mye med slikt på den alderen og hadde blitt kjempeglad for stormkjøkken. Ønsket med det faktisk. Bøker kan også være bra. Dette er gaver som er helt kjønnsuavhengige. Det viktigste er at konfirmanten får noe h*n ønsker seg. Og vel, nå er det faktisk flere jenter som ønsker seg smykker og bunad enn gutter. Skal vi la være å kjøpe slikt bare fordi det er "jentete"? Jeg tror nok det eneste du oppnår med å gi en gryte til en gutt er å bli den kjipe tanten, ikke oppheve kjønnskille.
kycchi Skrevet 6. mai 2007 #12 Skrevet 6. mai 2007 Penger er praktisk, for da kan man samle opp å gjøre noe man har lyst til/kjøpe noe man ønsker seg som kanskje koster litt mye. For eksempel dro søsteren min på språkreise for pengene og lærte mer enn hun ville gjort hvis hun hadde fått en hau med gryter og bestikk. Og å gi gryter og slike ting til en fjortenåringer er vel som å be om at det ikke skal bli brukt. Når jeg flytter har jeg i alle fall planer om å ha litt ting som matcher og få stedet jeg bor på til å se litt kult ut, og hadde jeg fått slike ting er det 1/10 sjans for at det ville blitt tatt i bruk. Da er det bedre å få penger eller bestikk-gavekort som varer fryktelig lenge, slik at man kan kjøpe det man har lyst på når man flytter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå