kitekatt Skrevet 27. april 2007 #1 Skrevet 27. april 2007 (endret) Jeg har ikke snøring på hva slags blomster og busker det er i hagen min...vet det er syrintre, ripsbusk, solbær, rabarbra, markjordbær og floks...thats it. det er mye mye mer enn dette. er et område i hagen som er godt beplantet, men jeg husker ikke hva som stod der. Plenen har også fått gjennomgå noe da det lå skrot og fløt der i hele høst mens vi pusset opp huset. Igår fikk jeg klippet bort alle gamle tørre vekster fra bed, og ser det kommer opp nye grønne saker som jeg ikke vet hva er :S Men er det noe generelt jeg kan gjøre som er bra for blomster, busker og plen? gjødsling e.l? Skal også plante endel ting: blomkarse i blomsterkasser samt timian, dill og bladpersille. I hagen skal jeg i tillegg plante gladioler og forglemmegei. Der står det noe på posene om hvordan jeg skal plante, må vente til frost er borte. Tar kjempegjerne mot alle mulige hagetips jeg kan få, da jeg ikke vet hvordan jeg holder liv i en gullranke inneplante engang Må jo lære et sted Bor på østlandet. Ps.: jeg turte ikke luke særlig i bedene da jeg ikke vet forskjell på ugress og nye vekster...det er forøvrig mye mose i plenen også... Endret 27. april 2007 av kitekatt
Hu i Svingen Skrevet 27. april 2007 #2 Skrevet 27. april 2007 Fornuftig å ikke luke. Du må merke ting etter hvert som de kommer opp, så slipper du å lure til neste år. For du glemmer hvor de står.
kitekatt Skrevet 27. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 27. april 2007 Fornuftig å ikke luke. Du må merke ting etter hvert som de kommer opp, så slipper du å lure til neste år. For du glemmer hvor de står. ← Smart will do!
dront Skrevet 28. april 2007 #4 Skrevet 28. april 2007 Det er vanskelig å gi generelle tips om gjødsling, kalking osv siden vi ikke vet hvilken stand hagen er i, hvordan jorda er og hvordan den er stelt tidligere. På samme måte som det er lurt å vente med å luke, er det sikkert lurt å vente med å gjødsle o.l til utpå sommern når ting har vokst ut og det er lettere å se behovene utfra plenens tilstand (mose, ugress) og hva slags planter som er i bedene. Stauder skal stort sett ikke ha noe særlig gjødsel, f eks, mens frukttrær og bærbusker sikkert kan få litt i løpet av sommeren. Dersom jorda i bedene er dårlig (ikke smuldrete og mørk) er det kanskje lurt å fylle på med humus og evt kompost. Men dette kan du også ta utover sommeren. Det er ellers lurt å beskjære busker, men mulig det er litt seint for i vår (? Jeg har nettopp beskåret bærbusker hos oss, men våren er noen uker seinere enn på Østlandet) - gamle greiner, døde greiner, greiner som vokser veldig tett, skeivt (ikke opprett) osv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå