Sun Mei Skrevet 27. april 2007 #1 Skrevet 27. april 2007 Vi skal pusse opp kjøkken og i den forbindelse tenker vi veldig på om vi skal slå ned veggen mellom stua og kjøkkenet. Så - hva er for og hva er imot?
ehu Skrevet 27. april 2007 #2 Skrevet 27. april 2007 Det blir jo dere selv som må bestemme hva dere foretrekker, men personlig liker jeg at det er adskilt. Leste her om dagen at åpen løsning mellom stue og kjøkken nå var "ut". Folk valgte nå vegg/dør mellom kjøkken og stue..........................
Gjenglemt sykkellås Skrevet 27. april 2007 #3 Skrevet 27. april 2007 Selv om det vil virke større og mer åpent tror jeg nok jeg hadde valgt å ha disse rommene atskilt. Spesielt om det er nok størrelse på kjøkken og stue fra før av. Men det er jo en smakssak. Her jeg bor er det nesten-åpen kjøkkenløsning og jeg har blitt litt lei av det.
Hobgoblin Skrevet 27. april 2007 #4 Skrevet 27. april 2007 Jeg måtte stemme ja, fordi vi har gjort det selv. Men det var fordi det var usedvanlig dårlig planløsning - kjøkkenet var en smal tarm og halvåpent mot stuen fra før. Veldig fornøyd med å ha tatt ned veggen!
Thomas Andrè Skrevet 27. april 2007 #5 Skrevet 27. april 2007 Ditt kjøkken vil definitivt bli veldig bra om du tar ned veggen. Eventuellt vil det bli enda bedre om du velger å få noen proffe til å gjøre det. Jeg stemmer altså ja.
Sun Mei Skrevet 27. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 27. april 2007 Vårt kjøkken er vel ikke av de største. Heller ganske smått. Ved å åpne får vi muligheten til å ha flere skuffer og skap. Og en øy skal gi oss sitteplasser. Men jeg er ikke helt sikker på om å rive veggen er det beste
Sun Mei Skrevet 27. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 27. april 2007 Ditt kjøkken vil definitivt bli veldig bra om du tar ned veggen. Eventuellt vil det bli enda bedre om du velger å få noen proffe til å gjøre det. Jeg stemmer altså ja. ← Vi skal helt klart ha folk til å gjøre det for oss. Vi er ikke kvalifisert til en slik jobb og vil det skal se ordentlig ut
Thomas Andrè Skrevet 27. april 2007 #8 Skrevet 27. april 2007 Og ikke minst får du langt bedre utnyttelse av peisen din, du får bedre oversikt over eventuelle smårollinger på stua mens du lager mat og desuten vi kljøkkenet ditt bli veldig luftig og lekkert.
Sun Mei Skrevet 27. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 27. april 2007 Og ikke minst får du langt bedre utnyttelse av peisen din, du får bedre oversikt over eventuelle smårollinger på stua mens du lager mat og desuten vi kljøkkenet ditt bli veldig luftig og lekkert. ← Det er argumenetne mine. Mer lys og bedre oversikt
Ms.Marple Skrevet 27. april 2007 #10 Skrevet 27. april 2007 Jeg har åpen løsning og syns det er greit nok, men hadde nok ikke valgt dette om jeg hadde bygd Her hos meg blir dette litt bar-preget, og det er egentlig bare fargeforskjellene i gulvet som forteller at det er to separate rom.
Thomas Andrè Skrevet 27. april 2007 #11 Skrevet 27. april 2007 Men det kommer altså veldig an på kjøkkenet, jeg ønsket ikke åpen løsning selv, så vi satte opp vegg med skyvedør. Men hjemme hos Sun MEi tror jeg det vil bli veldig bra med åpen løsning.
Hobgoblin Skrevet 27. april 2007 #12 Skrevet 27. april 2007 Vi skal helt klart ha folk til å gjøre det for oss. Vi er ikke kvalifisert til en slik jobb og vil det skal se ordentlig ut ← Det er faktisk veldig enkelt å rive vegg! Men det er ikke fullt så enkelt å få det pent etterpå, så der er det sikkert lurt med fagfolk. Hvis man gjør rivingen selv, kan man spare litt på det. Man må jo gjerne pusse og male taket, og legge nytt gulv (dersom veggen ikke står på gulvet). Men åpen løsning kan være veldig bra for å få mer skapplass. Bare husk å kjøpe en god kjøkkenvifte som er dimensjonert for allrommet...
Sun Mei Skrevet 27. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 27. april 2007 Jo altså - vi blir sikkert å rive veggen selv, male taket og tapetsere, men alt det andre skal fagfolk få ta seg av
Sun Mei Skrevet 27. april 2007 Forfatter #14 Skrevet 27. april 2007 Jeg har åpen løsning og syns det er greit nok, men hadde nok ikke valgt dette om jeg hadde bygd Her hos meg blir dette litt bar-preget, og det er egentlig bare fargeforskjellene i gulvet som forteller at det er to separate rom. ← Hvorfor ville du ikke valgt det om igjen?
Ms.Marple Skrevet 27. april 2007 #15 Skrevet 27. april 2007 Som nevnt blir det her hos meg litt bar-preget og jeg syns det hadde gjort seg bedre å hatt to rom istedenfor et, fordi jeg syns overgangen mellom kjøkken/stue i en åpen løsning fort blir litt rotete.
Sun Mei Skrevet 27. april 2007 Forfatter #16 Skrevet 27. april 2007 Okaj..... hmmm, vi har fått tegninger både med vegg og med åpen løsning. Vi heller mest mot åpen løsning, men jeg vil være helt sikker før vi gjør noe så drastisk
Gjest bada Skrevet 27. april 2007 #17 Skrevet 27. april 2007 Åpen kjøkkenløsning har jo vært den store hypen i noen år nå, og interiørmagasinene har vært fulle av slike kjøkken. Dessuten har de fleste leilighetene i nybygg (i hvertfall blant de minste leilighetene) en slik løsning. Imidlertid viser det seg (til stor forundring for redaktører i interiørmagasiner) at de fleste foretrekker separat kjøkken. Det som er viktig er å ikke bli for revet med av slike hyper, og heller tenke gjennom hva man ønsker selv. Jeg foretrekker åpen kjøkkenløsning, av følgende grunner: - Vi bruker mye tid på kjøkkenet, og da er det hyggelig å ikke være helt isolert fra de andre i huset, og at man har kontakt med de som er i stua - Huset/leiligheten føles større - man får mer "romfølelse" - Det er hyggelig at kjøkkenet er i tilknytning til spisestua når man har gjester (selvfølgelig ikke noe problem hvis man har et gigantisk kjøkken med spisestue i tillegg til stue) For oss er det ikke noe problem at kjøkkenrot vises fra stua. For det første er sjelden at kjøkkenet vårt er virkelig rotete, for det andre synes jeg ikke at det er krise hvis f.eks. gjester ser litt oppvask eller annet rot. Jeg har imidlertid ikke særlig sans for måten åpne kjøkkenløsninger er designet på i leiligheter i mange nybygg hvor det ser ut som man bare har slengt en kjøkkeninnredning i en krok eller langs en vegg. Jeg synes det er viktig at det finnes en form for avdeling mellom kjøkken og stue - enten det består i en halvvegg, en øy, eller at kjøkken/stue er vinkelformet, med kjøkken og stue i hver sin "arm". Det å bruke gulvkledning som avdeling synes jeg ofte er en dårlig idé, da rommet kan se "oppstykket" og rotete ut. Det som er viktig hvis man skal ha åpen kjøkkenløsning er at man har en effektiv ventilator, og at oppvaskmaskinen er forholdsvis stillegående (noe de fleste vel er i dag).
Gjest -eline- Skrevet 27. april 2007 #18 Skrevet 27. april 2007 Det kommer an på hvor kjøkkenet ligger i forhold til stue og ikke minst størrelse på kjøkken/spisestue/stue. Vi har en liten tre-roms (ca 62 kvm) og har valgt å rive veggen mellom kjøkkenet fordi den eksisterende planløsningen ikke lot oss ha nok skap og benk. Rommet var under 8 kvm, virket lite og trangt (hjalp ikke at det hadde grønne vegger og mørk eikeinnredning fra før) og ved å rive mesteparten av veggen inn mot "spisestuen" (er egentlig samme rommet som stuen, men det er bittelitt mindre og "delt" av med en drager i taket) fikk vi et stort rom i L-form. Kjøkkenet virker fremdeles som en egen sone, vi har fått plass til en U-løsning hvor deler av benken deler av mot "spisestuen". Vi har fått mye mer lys, kjøkkenet er mer praktisk, vi har mye mer lagringsplass og det virker veldig mye luftigere nå enn tidligere. Ikke ser man selve kjøkkenet fra stuedelen heller, kun benken i mellom og deler av vinduet. Åpen løsning på kjøkkenet i form av å plassere kjøkkenet i en krok i stua derimot synes jeg ikke er spesielt praktisk eller pent. Ser heller ikke spesielt gjennomtenkt ut.
Gjest vimselot Skrevet 28. april 2007 #19 Skrevet 28. april 2007 Jeg stemte nei. Jeg liker å ha forskjellige rom der jeg gjør forskjellige ting. Og å lage mat mens folk sitter i sofaen og kan se på, gjør meg stresset og maten blir dårligere... Jeg har bodd med både åpen løsning (det hatet jeg så mye at jeg brukte noen bokhyller til å gjemme kjøkkenet...) og kjøkken som et eget rom. Det var fantastisk, mens gjestene slappet av i stua, kunne jeg lage mat i fred og ro. Jeg elsker kjøkken og spesielt der det er plass til både bord og stoler. Når jeg har gjester sitter vi på "det jeg kaller kjøkkenavdelingen", men nå har jeg ikke så stor leilighet. Jeg må tenke på hver millimeter for å utnytte plassen, og jeg er så rotete at jeg hadde vært mer ryddig i ett større hus... (lettere å gjemme rotet og større plass å fordele det på) En annen ting med åpen løsning, er at (selv om du har oppvaskmaskin) rotet vises og kan ikke så lett glemmes. Men folk er forskjellige. Jeg liker best ett rom til kjøkken (helst litt stort), stue, soverom, arbeidsrom, bad, helst to boder, gjesterom osv...
Brunhilde Skrevet 28. april 2007 #20 Skrevet 28. april 2007 Jeg ville valgt å ha to rom, men nå har jeg liten stue og stort kjøkken med spiseplass. Jeg har aldri hatt åpen kjøkkenløsning, men syns ofte det kan gjøre at begge rommene virker mindre snarere enn større. På den annen side så har vi alle forskjellig smak, og det som passer for den ene passer ikke nødvendigvis for den andre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå