Gå til innhold

Middag for single?

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg er så lei av å lage mat av og til, men lager likevel. Når jeg har gjester, er det enklere, men det hender ofte jeg bare tar en boks suppe eller steker en biff... eller koker egg, og hopper over middagen.

Jeg har fryser og kan lage store porsjoner av f.eks. gryterett men jeg er lei av det nå. Noen som har forslag til noe sunt med masse grønnsaker og som ikke er alvorlig komplisert å lage?

(Gjerne noe som kan fryses selv om jeg da blir å spise det samme litt for ofte...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

liker du ikke grønnsakssuppe?

ellers er det deilig med wok-grønnsaker (fra fryseren), sausen lager du av cocsmelk og curry. det er godt med ris.

Skrevet

Vi er veldig glade i risotto for øyeblikket. Det er lett å lage små porsjoner, eller spis det samme til lunsj neste dag. Det kan varieres i det uendelige, f.eks med asparges, sopp, tomater, artisjokker, squash, urter og mye annet.

Omeletter kan gjøres mer spennende med å tilsette grønnsaker og urter. Lag en stor pastasaus, og bruk den til pasta en dag, og frys ned restene. De kan bli til pizzafyll, grateng og utgangspunkt for en gryterett senere.

Lag flere pizzabunner når du først baker, og varierer fyllt fra gang til gang.

Prøv noen nye salater, f.eks med couscous og bønner, pasta og grønne bønner eller linser, tomater og persille.

Gjest vimselot
Skrevet

Takk. Jeg skal skjerpe meg. Men jeg er ikke vant til å lage mat til kun en person (men jeg har jo fryser).

Jeg er litt lei stekt mat og kjøkkenet er lite og veldig upraktisk, men jeg har kjøkkenutstyr til det meste. Jeg er veldig glad i fisk, men i stedet for å lage fisk til middag, har jeg det heller på en skive brød til frokost...

Stekt/kokt fisk er vel heller ikke så godt etter at den er blitt dypfryst?

Gjest vimselot
Skrevet

Takk for linken. :)

Har lagt den til favoritter, og ble sulten bare av å lese litt der.

Skrevet

Det hender at jeg er gressenke, og da må jeg jo lage middag til meg selv. Her er et par ting jeg har funnet ut at er OK:

- Frosne fisketing fra Findus. De har nå "fiskepinner med ekstra fiber". Disse føles litt sunnere enn vanlige fiskepinner, og blir klare på en fei. Pleier å lage ris til, og har funnet ut at man kan dampe f.eks. broccoli oppi risvannet. Ellers er det godt med oppskåret avocado ved siden av.

- I stedet for å bruke en wok, har jeg brukt en saute-panne til å "woke" ting. Forrige uke lagde jeg flere varianter av wok med rødkål i strimler, gulrøtter i tynne skiver, cashewnøtter og pinjenøtter og en dæsj med soyasaus. Lagde også med kylling da min kjære kom hjem.

- Hva med quiche? Få tak i små paiformer, lag quiche med det fyllet du vil ha og frys ned. Burde nok kunne tines opp ganske greit. Hvis du ikke før tak i små paiformer (tenker meg ca 10 cm diameter), går det sikkert an å steke den i vanlig paiform, og dele opp og putte i fryseren.

Skrevet

Når det gjelder fisk så er det kanskje ikke så godt å fryse den ferdig tilberedt, men en filet kan du jo bare kutte opp i passelige stykker og fryse den.. Ta den opp kvelden før og legg den i kjøleskapet til neste dag..

mmm fisk...

Skrevet

Enkelt og godt: Wraps med gresk salat og strimlet svinekjøtt!

Jeg lager gresk salat av tomat, paprika, løk, oliven og fetaost. Salaten får en enkel dressing av olivenolje, rødvinseddik, salt og pepper, og står og trekker litt mens jeg steker kjøttet. For meg er dette "latmannsmat", så jeg bruker gjerne ferdig strimlet svinekjøtt fra butikken. Dette krydrer jeg med hva jeg måtte ønske av krydder. (Bruker veldig lite ferdige krydderblandinger, men Black Boy's (?) "gourmetblanding" på metallboks er snadder til dette!) Steker kjøttet i litt olivenolje, varmer store hvetetortillas i micro'n, fyller de med salat og kjøtt og koser meg. (Servietter anbefales...)

(Det går selvsagt fint an å ha i litt mer grønn salat eller andre grønnsaker om man vil, eller man kan bruke grove tortillas for å være ekstra sunn. Jeg pleier ikke det. ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...