coveraina Skrevet 27. april 2007 #1 Skrevet 27. april 2007 : Er man for ung til og gifte seg når man er 19år?
Antoinette Skrevet 27. april 2007 #2 Skrevet 27. april 2007 Ja det synes jeg absolutt. Når jeg ser så unge bruder så tenker jeg at de enten har blitt gravide eller tilhører en forskrudd sekt.
Gjest baby-E Skrevet 27. april 2007 #3 Skrevet 27. april 2007 Jeg mener man er alt for ung. Når man når 19 år, er men vel akkurat ferdig på videregående?!
Irmelinn Skrevet 27. april 2007 #5 Skrevet 27. april 2007 Jeg er 19 år og jeg skal gifte meg. Jeg er ikke gravid og ikke med i noen forskrudd sekt. Jeg tilhører ingen religion og har ingen religiøs tro. Jeg vil gifte meg med den jeg er sammen med fordi vi ser en fremtid sammen og vi har vært sammen i 4 år. Vi vil gifte oss mens vi er ung og i etablerer fase og ikke når vi er 30 og har vært sammen i 14 år. Dette er noe vi har funnet ut sammen og det er dette vi vil. Vi har ikke hørt noe negativt om dette her hvor vi bor, i familien eller blandt venner. De fleste har ventet på at dette skal skje. Jeg må bare si at et ekteskap kan bli brutt i uansett alder og uansett hvor lenge eller hvor kort tid man har vært sammen så å disse de 19 åringene som skal gifte seg synes jeg bare blir for dumt. Er vi ikke voksne alle sammen her inne da?
Arkana Skrevet 27. april 2007 #6 Skrevet 27. april 2007 Ja, det synes jeg. Man forandrer seg mye i 20-årene, selv om jeg har forståelsen for at man som tenåring tror livet er over ved 30. Dessuten, med de høye skillsmissetallene kan jeg ikke helt forstå at folk ikke ønsker å la forholdet modnes litt før de tar en slik avgjørelse. Ja, jeg vet at mange treffer kjæresten allerede i tenårene, men det er ikke slik at fordi man har vært sammen fra man var 15 til 19 så er all utvikling og modning i forholdet over, på mange måter har man faktisk det "verste" igjen for det er etter myndighetsalder man begynner å ta store valg i livet angående studier og retning, man flytter kanskje pga studieplass, begynner å skulle klare seg selv, treffer mange nye mennesker på studiestedet osv. Jeg synes ikke et forhold fra 15-19 sier like mye om stabilitet som et forhold som fra 25-29 eller 35-39 for den saks skyld, det er nå min mening.
*Emma* Skrevet 27. april 2007 #7 Skrevet 27. april 2007 (endret) Ja det syns jeg!! Jeg hadde en kjæreste fra jeg var 17 til 21 (eller noe sånt) som jeg sikkert kunne giftet meg med på den tida....vi trodde det skulle bli oss...og det trodde alle andre også (venner, familie osv osv) Vi kunne helt sikkert giftet oss...hatt det fint sammen i noen år...men det hadde aldri vart... Vi snakket såvidt om forlovelse men det ble heldigvis ikke noe av.... Jeg tror veldig mange har sånne "vi skal være sammen for alltid" forhold når man er så unge...men de fleste ser jo at det funker slettes ikke..... Endret 27. april 2007 av *Emma*
Gjest Talula Skrevet 27. april 2007 #8 Skrevet 27. april 2007 (endret) Ja, jeg synes man er for ung til å gifte seg når man er 19 år. Synes Arkana hadde mange gode grunner i sitt innlegg. Juridisk sett er man jo ikke for ung, men om det er riktig tidspunkt er noe annet synes jeg. Endret 27. april 2007 av Talula
Gjest ~Alwa~ Skrevet 27. april 2007 #9 Skrevet 27. april 2007 Jeg er 19 år og jeg skal gifte meg. Jeg er ikke gravid og ikke med i noen forskrudd sekt. Jeg tilhører ingen religion og har ingen religiøs tro. Jeg vil gifte meg med den jeg er sammen med fordi vi ser en fremtid sammen og vi har vært sammen i 4 år. Vi vil gifte oss mens vi er ung og i etablerer fase og ikke når vi er 30 og har vært sammen i 14 år. Dette er noe vi har funnet ut sammen og det er dette vi vil. Vi har ikke hørt noe negativt om dette her hvor vi bor, i familien eller blandt venner. De fleste har ventet på at dette skal skje. Jeg må bare si at et ekteskap kan bli brutt i uansett alder og uansett hvor lenge eller hvor kort tid man har vært sammen så å disse de 19 åringene som skal gifte seg synes jeg bare blir for dumt. Er vi ikke voksne alle sammen her inne da? ← Det er stor forskjell på 19 og 30 Irmelinn, og selv om du ikke tror det så har både du og kjæresten din mye dere skal gjennom som kommer til å forandre og forme dere som mennesker. Jeg er "bare" 26 selv, men fytti katta så mye jeg har forandret meg på 7 år!! Så ja, jeg er enig med de fleste andre her at 19 er for ungt.
Irmelinn Skrevet 27. april 2007 #10 Skrevet 27. april 2007 Jeg er enig med dere om mye dere skriver her men vi vil ikke sitte å vente på at forholdet kan bli slutt eller at det kan gå bra. Vi er glade i hverandre nå og satser på forholdet. Det er ingenting som tilsier at det skal bli slutt så hvorfor ikke satse på kjærligheten? Kanskje det er slutt om 2 år eller 5 år eller 20 år.. Det er det jo ingen som vet. Men man kan jo ikke sitte å vente på det. men dere skal bare fortsette å skrive, jeg tror ikke de 19 åringene som er her inne blir å skifte mening om giftemålet selvom dere skriver mye i mot deres valg.
*Emma* Skrevet 27. april 2007 #11 Skrevet 27. april 2007 men dere skal bare fortsette å skrive, jeg tror ikke de 19 åringene som er her inne blir å skifte mening om giftemålet selvom dere skriver mye i mot deres valg. ← Det tror jeg ikke det er noen her som tror de vil heller.... Det er ingen som sier at man skal sitte å vente til det blir slutt....men hvorfor sånt hastverk? Ja dere har vært sammen i 4 år, men å være sammen som 15 åringmens man går på skole og bor hjemme hos mamma og pappa, kan ikke helt sammenliknes m å være sammen i 4 år som feks 25 åring med jobb, hus, regninger og ansvar....
Tiit Skrevet 27. april 2007 #12 Skrevet 27. april 2007 (endret) Det er forskjell på folk, og for noen er det kanskje altfor tidlig å gifte seg 19 år. Andre igjen er ikke moden for forpliktelser om de så er blitt 35! Jeg giftet meg 20 år, og har vært gift i snart 15 år. Det har gått bare flott så langt! Ja, man forandrer seg som årene går. Det som jeg syns er fint, er at man vokser sammen og forandrer seg parallellt. Dersom man gifter seg eller flytter sammen når man er 30+++, er det kanskje mye vanskeligere å tilpasse seg den andre, og utfordringene i samlivet blir større? Mange får barn unge, men vil ikke gifte seg fordi de er for unge. Dette har jeg problemer med å forstå logikken i. Det er en større forpliktelse i å få barn sammen enn å gifte seg. Det mener jeg! Lykke til trådstarter, og gjør det som er rett for deg!!! Endret 27. april 2007 av Tiit
Gjest Olava Skrevet 27. april 2007 #13 Skrevet 27. april 2007 Jeg ville nok ikke vært moden nok til giftemål i en alder av 19, men jeg ville veldig gjerne. Alle er forskjellige, og lykke til med ditt valg! - Men hvorfor spør du? Det ser ut til at du har støtte fra nærpersonene, så du har kanskje en liten tvil?
Arkana Skrevet 27. april 2007 #14 Skrevet 27. april 2007 Dersom man gifter seg eller flytter sammen når man er 30+++, er det kanskje mye vanskeligere å tilpasse seg den andre, og utfordringene i samlivet blir større? ← De fleste som gifter seg når de er 30 har nok vært samboere i mange år før bryllupet.
Kykkelikokos Skrevet 27. april 2007 #15 Skrevet 27. april 2007 Jeg synes det er for ungt om man flytter rett fra mors kjøttkaker. Generelt sett tror jeg det er greid å ha kommet inn i hverdagen før man gifter seg. Da tenker jeg som andre sier; huslån, regninger, jobb og faste rutiner. Selv har jeg snart bodd for meg selv i 5 år. Når jeg gifter meg med mannen min har vi vært samboere i 2 år. Jeg har også vært samboer med en eks, samt bodd for meg selv i halvannet år. Nå skal det sies at jeg mest sannsynlig aldri ville giftet meg med en på 21år, da måtte han være svært spesiell. Jeg har tilgode å møte en gutt som er klar til å gifte seg når han er 21år. Men det er kanskje det samme for mannen min? Generelt sett er det for ungt, men det finnes unntak? Mannen min er forøvrig 26. Han blir 27 år 20 dager etter bryllupet.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 27. april 2007 #16 Skrevet 27. april 2007 Det spørsmålet kan jeg rett å slett ikke svare på... Det er forskjell på 19-åringer, og jeg kan ikke svare på det uten å kjenne deg. Teoretisk sett er 19 år ikke for ungt til å gifte seg, men siden du må spørre om det på nettet så tror jeg nok du er det. Ikke stygt ment altså, bare slik jeg ser det...
Tusenfryd Skrevet 27. april 2007 #17 Skrevet 27. april 2007 Sier som Pia, må du spørre ukjente på nettet, så ja, da er du for ung.
Gjest lillelou Skrevet 27. april 2007 #18 Skrevet 27. april 2007 Ja, jeg syns du er for ung. Da jeg var på din alder hadde jeg kjæreste,og fabulerte nok om giftemål, men fyttikatta så glad jeg er for at jeg ikke satte igang noe bryllupsprosjekt. Jeg er helt enig med dem som sier at mye utvilking vil foregå framover,man forandrer seg ganske så mye, og jeg mener absolutt det er veldig sunt med litt "alenetid" ,og at man ikke flytter rett fra mamma og inn til en ektemann, man bør ha kjent litt på livet ,prøvd seg selv på godt og vondt og vite hvem man selv er før man sier "ja" til noen.
Branna Skrevet 27. april 2007 #19 Skrevet 27. april 2007 Jeg er selv 20 når jeg gifter meg (det vil si, jeg er 19 nå), og jeg mener som mange andre at det er helt opp til den enkelte om man er klar for å gifte seg eller ikke. Og lurer også litt på hvorfor du spør hvis du er sikker på at ekteskap er det riktige. Særlig hvis du får støtte fra dine nærmeste. Hvis du føler deg moden nok til å gifte deg, så synes jeg at du skal gjøre det. Men hvis du tviler på det bør du kanskje utsette det litt og granske følelsene dine.
Ms.Marple Skrevet 27. april 2007 #20 Skrevet 27. april 2007 (endret) Jeg syns 19 år er veldig ungt å gifte seg. Min mor gjorde riktignok det og er fortsatt gift, men dette var for tredve år siden og ting var litt annerledes da. Jeg holdt på å gifte meg som 19-åring selv og var helt i forelskelsens rus og det falt meg aldri inn at det kunne skjære seg - noe det (heldigvis) gjorde før bryllupet. Nå, flere år etter ser jeg at jeg uansett hadde vært skilt i dag om jeg hadde giftet meg da. For jeg forandret meg utrolig mye de neste årene, og var ikke den samme personen som da jeg var nitten. Jeg var nok ingen moden 19-åring, men forandringene jeg gikk gjennom var så store at det er nesten skummelt å tenke tilbake på. Tiden mellom rundt 20 til midten-slutten av tjueårene innebærer store forandringer på mange områder, og jeg tror det er veldig lurt å vente litt og se. Det er ikke det at det er dømt til å mislykkes, for all del, og jeg husker godt hvor brennende lyst jeg selv hadde til å gifte meg den gangen så jeg forstår deg godt, men det er ikke dumt å vente en stund og noen år og se tiden litt an. Ønsker deg uansett lykke til, uansett hva du velger ! Endret 27. april 2007 av Ms.Marple
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå