CherryBlossom Skrevet 27. april 2007 #1 Skrevet 27. april 2007 Hei! Jeg begynte å jogge for en stund siden, har vel vært ute ca 6 ganger kanskje, men det er fremdeles like tungt! Det opplevdes faktisk lettere første gangen jeg var ute... Jeg er normalvektig, og har tidligere trent endel, men vært rolig nå det siste året, gjør endel forebyggende styrkeøvelser da jeg sitter å leser hele dagen, men ellers er det ingen trening. Jeg løper en runde på 3,7 kilometer som jeg bruker ca 20min på, og jeg har løpt den sammenhengende siden dag en. Jeg er like sliten hver gang jeg er ferdig, og har ikke, slik som jeg hadde planlagt, kunnet utvide runden til å bli 5km. Er dette normalt?! Hvor langt tid vil det ta før jeg begynner å føle at dette ikke er et slit? Noen som vet?
Gjest Camillo Skrevet 27. april 2007 #2 Skrevet 27. april 2007 Dette avhenger jo litt av HVOR sliten du er etter den runden da, men hvis du fortsetter å løpe selv om du egentlig tror du ikke klarer mer, så kan det fungere bra. Tenk hvis runden hadde vært 4 km? Da hadde du sikkert klart å løpe de siste hundre meterne. Slik gjorde jeg det da jeg hadde en fast runde ihvertfall - jeg bare tok en runde til, og opplevde at det ikke ble mer slitsomt, bare like slitsomt som den første runden. Du kan jo prøve, ihvertfall, det er ofte viljen som stopper først!
Susannah Skrevet 27. april 2007 #3 Skrevet 27. april 2007 Du kan jo prøve å løpe saktere? Jeg hatet jogging, før jeg fikk et tips om å ikke gi full gass. Nå løper jeg relativt sakte, men føler det er god trening og jeg holder ut lenger.
coveraina Skrevet 27. april 2007 #4 Skrevet 27. april 2007 Hei. det jeg vil anbefale deg er og tøye muskelene dine og ha en go oppvarming før du tar ut på joggetur. Det er viktig og bli god og varm før man legger avgåre. jo varmere muskelene er desto mer får du at av joggeturen. god oppvarming er forebyggende på belastningsskader også! løper du på grus eller asfalt eller tar du en tur i skogen?
CherryBlossom Skrevet 27. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2007 Takk for svar, Jeg løper på asfalt... Har ikke bil for øyeblikket, så jeg må jogge i nærområdet. Jeg ser den med oppvarming, og husker at jeg synes det var MYE lettere å jogge etter en styrketreningsøkt, når jeg holdt på med det. Jeg får vel legge litt mer tid i dette, da, og gjøre noen gode oppvarmingsøvelser først, før jeg går ut. Det hadde jeg gjort første gangen jeg var ute, men de siste gangene har jeg nøyd meg med 7min gange først. Absolutt ikke like effektivt. Når det gjelder tempo, ser jeg nå at jeg nok har "løpt" mye raskere de siste gangene, og vært for ivrig i første del av løypa, slik at når jeg kommer litt over halvveis, og motbakkene setter inn, har jeg et hold fra en annen verden. Jeg skal gjøre et eksperiment i kveld, varme opp, ta noen lounges etc, øvelser som går på de store musklene i kroppen, strekke godt ut, og siden jogge rolig fra start til mål. Jeg vil bruke lenger tid enn jeg egentlig føler at jeg har, men det er verdt det hvis økten blir mer morsom!
CherryBlossom Skrevet 27. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 27. april 2007 Ja, da har jeg gjort som jeg skrev ovenfor. Og det gikk jo relativt bra, det... Litt kjedelig å jogge så sakte, men det var i hvert fall ikke "smertefullt" vanskelig å løpe de siste hundre meterene! Takk for innspill
Susannah Skrevet 28. april 2007 #7 Skrevet 28. april 2007 Ja, da har jeg gjort som jeg skrev ovenfor. Og det gikk jo relativt bra, det... Litt kjedelig å jogge så sakte, men det var i hvert fall ikke "smertefullt" vanskelig å løpe de siste hundre meterene! Takk for innspill ← Ja, sant det virker litt rart å jogge så sakte med en gang? Men etter hvert kjenner en jo at det er god trening og jeg synes det sliter mindre på kroppen.
CherryBlossom Skrevet 29. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 29. april 2007 Enig med deg , Susannah, i at det føles mindre belastende.. Idag gikk det for øvrig enda bedre enn i går, og når jeg var ferdig hadde jeg klart i hvert fall en halv runde til, kanskje en hel, men jeg hadde ikke tid :-( Varmet opp lengre i dag, trente rumpe og lår så svetten silte, og det ser ut til å ha hjulpet. Jeg var litt bekymret for at jeg skulle bli for sliten i bena under turen, men effekten var stikk motsatt.. Så da, så! Er det forresten noen som har noen innvendinger mot at man har joggeøkter flere dager etterhverandre uten hviledag? I mitt tilfelle er det jo bare snakk om 30min i sakte tempo, og jeg trenger så sårt et treningsavbrekk som er umiddelbart tilgjengelig mellom all eksamenlesingen....
Gjest Hilde K S Skrevet 29. april 2007 #9 Skrevet 29. april 2007 Jeg synes å huske at alle trenger en daglig dose på minst 20 minutter trim, så jeg kan ikke tenke meg at det kan skade med en 30 min joggetur hver dag. Bortsett fra at jogging på asfalt er belastende for knær, da. Kjøp gode sko hos noen som KAN sko.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå