såpedispenser Skrevet 26. april 2007 #1 Skrevet 26. april 2007 Reagerer du på gjærbakst som er fersk? Det gjør jeg, desverre må jeg jo si, for det er jo så godt !! Det som skjer er at magen eser opp, luftsmerter oppstår og avføringen lukter ikke mye godt... Dette gjelder ferske gjærmat sånn som brød,boller, pizza osv. Ja rett og slett alt med gjær som er ferskt samme dag. Hvis jeg spiser dette dagen etter, så er det ikke fullt så ille. Det er akkurat som om det eser i magen på meg.. Lurer også på om noen har oppskrifter på brød o.l. uten gjær? Ferskt brød er nå uansett best...
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2007 #2 Skrevet 27. april 2007 Det er visst noen oppskriter på Heiko Santelmanns sider og på candidaklubben. Men jeg selv har droppet alt brød, alt sammen. Kanskje du også budre droppe det i noen måneder og så ta olivenbladekstrakt i tillegg for å bli kvitt candida. Jeg har gått gjær-og glutenfri i noen mnd men jeg merker at kløen i ørene/hodebunn kommer tilbake hvis noen serverer meg visse typer frukt (meloner) . Jeg selv spiser ikke frukt hjemme. er for mye mugg i det. Og, det fins noe helt annet, fruktsukkerintoleranse eller hva det heter at man tåler bare litt. (det fins noen som havner på sykehus bare de får i seg littegrann men det er ikke det jeg mener)
Gjest Alou Skrevet 27. april 2007 #3 Skrevet 27. april 2007 Reagerer du på gjærbakst som er fersk? Det gjør jeg, desverre må jeg jo si, for det er jo så godt !! Det som skjer er at magen eser opp, luftsmerter oppstår og avføringen lukter ikke mye godt.Det er akkurat som om det eser i magen på meg.. Huff, dette er veldig kjent. Jeg føler med deg. Mye(fersk) gjærbakts er jo kjempe godt, men jeg reagerer nesten akkurat som deg, og kan derfor ikke spise noe. Reagerer du bare på fersk gjærbakst? Jeg kan ikke ha gjær i det hele tatt, og spiser mye knekkebrød og scones(med bakepulver). Det finnes sikkert mange scones oppskrifter på nettet, jeg har ikke min favoritt foran meg akkuart nå. Det er super raskt å lage, og da kan man jo få fersk om morgenen også, hvis man vil.
såpedispenser Skrevet 28. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. april 2007 Jeg reagerer mest på ferskt brød ja, men merker det også av det som ikke er fullt så ferskt.Men ikke så ille da... Takk for tipset om scones bakt med hvetemel! Er ikke noe særlig glad i knekkebrød jeg, så det var fint å høre. Vet du/dere om mere bakst som lages uten gjær, som erstatning for vanlig brød? Håper jeg får vite mere. Ellers så er det jo gjær i mye, så da er det jo mye man må ligge unna.. desverre...
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2007 #5 Skrevet 28. april 2007 Jeg kjenner meg litt igjen, men det gjelder mest finbakst med gjær og fint hvetemel. Dessuten tror jeg kanskje det blir ekstra ille om ikke deigen har vært forhevet lenge nok, og kanskje hvis steketiden er kort - men er egentlig usikker på hvordan det henger sammen. Det er jo også mye fokus på at mange ikke tåler fint hvetemel, så jeg har også tenkt at det kan være det jeg reagerer på. Eller kombinasjonen... En annen ting jeg lurer på er sammenheng mellom gjær og candida, for gjærsoppen vil vel faktisk dø under oppvarmingen. Men om ikke hevingen/gjæringen har skjedd fullstendig, vil det dannes stoffer som man kanskje kan reagere på? Er det like ille om du bruker hovedsaklig grovt mel, evt speltmel? Surdeigsbakst? Søk på muffinsoppskrifter, det går an å lage grove muffins med bakepulver, kutt ned på (eller kutt ut) sukkeret, så er det ganske sunt.
såpedispenser Skrevet 7. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 7. mai 2007 Tjaa..... jeg eksperimenterer uten gjær for tiden for å finne ut av dette. Ikke helt sikker på det med grovt mel o.l. Har ikke merket så mye endring ennå, men er nå i en spesiell situasjon siden jeg har sluttet å røyke.... Da blir jo forbrenningen satt ned, slik at jeg ikke kommer meg så ofte på do. Er dermed oppblåst hele tiden.... kanskje litt dumt å kutte ut gjær akkurat nå... men men...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå