Gå til innhold

Forslag til hva lage med svin ytrefilet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt matlei om dagen så kunne tenke meg litt freshe tips til hva jeg kan lage med ytrefilet av svin. Kan være helstekt også (har en stor ytrefilet på 700 g). Lager liksom alltid det samme har jeg følelsen av, så greit med input. Trenger ikke vvære fany, vi skal ikke ha gjester ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til svinefilet synes jeg det er godt med risotto med parmesan. Her er en oppskrift: http://www.nrk.no/programmer/tv/frokost_tv/3178187.html

Jeg bruker tørket sopp, men har du ikke sopp smaker det godt med litt safran også.

Godt tilbehør er Piafs ovnsbakte tomater: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...hl=piaf+tomater

Fileten pleier jeg ikke å gjøre så mye med. Salt og pepper og noe urtekrydder som salvie eller estragon.

Skrevet

Hva med å lage svineschnitzel? Det er noe man ikke har så ofte og det smaker godt. Ikke er det vanskelig å lage heller.

Ellers er svinekjøtt godt sammen med pasta og hvitløkssaus.

Skrevet

Skjær den opp på langs, fyll den med en god smøreost og surr bacon rundt den, stek den hel i ovnen med båtpoteter. (Gjerne brune den først i panna) Lag gjerne sjampinjongstuing vedsiden av. Det er snaddermat!

Skrevet
Skjær den opp på langs, fyll den med en god smøreost og surr bacon rundt den, stek den hel i ovnen med båtpoteter. (Gjerne brune den først i panna) Lag gjerne sjampinjongstuing vedsiden av. Det er snaddermat!

Det hørtes godt ut! Tror jeg dropper baconet siden jeg skal være sunn, men kanskje å fylle den med Philadelfiaost og noen urter hadde vært godt?

Skrevet
Det hørtes godt ut! Tror jeg dropper baconet siden jeg skal være sunn, men kanskje å fylle den med Philadelfiaost og noen urter hadde vært godt?

Det er det helt sikkert, bare å knytte den litt sammen, siden du ikke har bacon for å holde den sammen.

Dersom du surrer den på panna for å få stekeskopre blir den ekstra saftig også. Dersom du ser på matprat sine sider finner du mange lignende oppskrifter og råd om steketemperatur og slikt.

Ellers vil jeg også anbefale de ovnstørkede tomatene, det er kjempegodt til kjøtt generellt. Dersom du gjør som Piaf sin oppskrift sier og behoder kjernen, blir de mer saftige og da trenger du kanskje ikke saus siden du har ost i kjøttet også.

God middag.

Skrevet

Hvor er piaf sin oppskrift på de tomatene?

Skrevet

Hmmm kanskje litt sein å svare nå siden de tomatene tar en del timer å lage, men linken ligger i et av de første innleggene her...

Skrevet
Hvor er piaf sin oppskrift på de tomatene?

Plym har lagt ut lenke til oppskrift/fremgangsmåte i innlegg #2. :)

Skrevet

Skjær fileten i biffer som du banker litt med hånden..vend de i masse hakka urter og brun lett i panne, stek videre i ovn v 160 til 65-68 grader kjernetemp, server med bakte søtpotetbåter, kesam-urtedressing og salat. Det hadde vi igår...for min kjære hadde dårlig fiskelykke og ørreten holdt bare til en liten forrett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...