Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fulgt med på to leiligheter lagt ut for salg like ved der jeg bor. Leilighetene er like og ble lagt ut til samme pris.

Den ene ble solgt for ca 160.000 over takst. Da jeg skulle sjekke om den andre var solgt, var prisen gått opp 100.000. Ringte megler, og de sa det skulle være ny visningsrunde over helgen.

Hvordan tenker meglere/eier?

Er prisen gått opp siden den andre gikk over takst? var det andre en lokkepris?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takst er ingen eksakt vitenskap, og prisen er alltid det noen er villige til å betale. Når man beregner pris ser man typisk på hva andre leiligheter i nærheten går for, og lik naboleilighet er jo det beste datagrunnlaget man kan få. Naturligvis er prisantydning nå mer lik det den andre leiligheten ble solgt for, men det trenger ikke bety at den endelige prisen blir lik eller høyere.

Skrevet

Selgers prisforventning har gått opp siden naboen har solgt dyrere. Siden de tydeligvis IKKE bruker lokkepriser har de skrudd opp prisantydning. Lokkepris er om de beholdt gammel og lav prisantydning for å få deg interessert, mens forventningen egentlig var å få mer. Syns dette høres realt ut jeg...

Prisen er ikke gått opp, for prisen er ikke fast. Men det minste selger vil akseptere har nok gått opp. Prisen avhenger av budgivere og selgers forvetning. Kanskje var det den ene som ville betale mye som valgte naboleiligheten og at det nå ikke er noen interessenter i markedet. Da får han jo ikke noe i det hele tatt.

Er det noe som IKKE er vitenskap, er det boligsalg. Nå er det så mye til salgs i Oslo at meglerne melder i avisen i dag at det ikke er folk på visning og få interessenter pr eiendom. Ikke noe godt tegn for selgerne det, men det går nok over.

Skrevet

Takk for svar. Kan lite om denne "vitenskapen".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...