Gjest Alou Skrevet 26. april 2007 #1 Skrevet 26. april 2007 Hvordan er en sjekk hos en tannpleier ift hos tannlegen? Hvor ofte bør man gå til tannlege? Hva er det en tannpleier ikke kan oppdage som en tannlege kan? Oh hvordan er timeprisen hos tannpleier ift til tannleger?
Aurela Skrevet 26. april 2007 #2 Skrevet 26. april 2007 Jeg plerier å gå til tannpleier. Tror de kan oppdage det sammen, men ikke alltid utføre det som skal til for å rette feilene.. Når jeg har vært hos tannpleier og trengte skulle fylle gikk hun og hentet en ledig tannlege som gjorde det.. Lykke til hos tannpleier/lege da=D
Latsekken Skrevet 26. april 2007 #3 Skrevet 26. april 2007 Når jeg ble kunde hos tannlegen min for to år siden var det han (tannlegen) som undersøkte meg og opprettet min "kundeprofil". Siden han fant null hull, sa han at neste gang kunne tannpleieren se på meg. Nå har det gått ett år og jeg har vært hos tannpleieren og hun gjorde alle de tingene han hadde gjort (røntgen, tannkjøttundersøkelse, rens...). Null hull denne gangen også, men jeg har fått visdomstenner som jeg ikke vil trekke, og da mente hun at om ett år skal tannlegen se på meg. Prøvde å spørre henne forsiktig om forskjellen, men fikk ikke noen svar som jeg kunne ta med meg. Prisen var like stiv i begge tilfeller, forresten.
happyhappy Skrevet 26. april 2007 #4 Skrevet 26. april 2007 (endret) Tannpleieren kan ta vanlig US (sjekk) akkurat som tannlegen, MEN hun har ikke lov til å ta hull, fikse fyllinger etc, da dette er en tannlegeutdanning. Tannpleieren har en 3årig utdannelse som sier at hun ikke er "egnet" / "lært" til dette.. Men det har vært store diskusjoner ang dette..For et lite hull skal hun absolutt klare. Når det gjelder priser, så pleier det å koste det samme fordi det er en kontroll. Tannpleieren kan bare se over etter operasjon, og ta kontroller, akkurat som tannlegen kunne gjort. Derfor denne prisen, og forskjellige tittler. Altså tannpleieren driver med kontroll og sjekk, mens tannlegen gjør det meste:)</p> Endret 2. desember 2012 av Kosemose
Gjest Alou Skrevet 27. april 2007 #6 Skrevet 27. april 2007 Takk for svar, alle sammen. Prisen var like stiv i begge tilfeller, forresten. Hmm...dette må jeg sjekke på mine nærmeste kontor. Hvis det er samme prisen, kan jeg jo like godt gå til tannlegen.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #7 Skrevet 2. mars 2009 Tannpleierens oppgave ligger i stor grad på å forebygge og opprettholde en god tannhelse i samfunnet. Tannlegens oppgave ligger mer på å reparere de skader som allerede har skjedd. Tannpleieren undersøker på samme måte som tannlegen; tar røntgen, finner hull, fjerner tannsten,utfører profesjonell tannrengjøring, behandler periodontitt/gingivitt (sykdom i tannkjøtt), kan legge midlertidige fyllinger, pusse fyllinger ( som tannlegen har lagt), bleker tenner, setter på tannsmykker, tar avtrykk til proteser/regulering m.m Om du har hull som må behandles sender tannpleieren deg videre til en tannlege. Samme gjelder om du har alvorlig tannkjøttbetennelse, trenger regulering, rotfylling, trekking, kronterapi, eller operere:) Tannlegen utfører selvfølgelig også de ovennevnte tingene en tannpleier gjør. Det er som regel litt billigere å gå til tannpleieren, så dette anbefales om du har en munn med lite hull og problemer generelt. Det er viktig å vedlikeholde en god tannhelse, og da er det å oppsøke en tannpleier det riktige valget!
Eve Luna Skrevet 3. mars 2009 #8 Skrevet 3. mars 2009 Jeg har sett disse reklamer for å besøke tannpleier isteden for tannlege på t-banen. Må si at jeg skjønner ikke helt vitsen med den utdannelsen. Hva er vitsen med å studere i 3 år for å bare kunne sjekke sunne tenner? Når tannlege kan gjøre akkurat det samme og i tillegg fikse de som ikke er sunne? Vanligvis når man drar til tannlegen er det fordi man har mistanke om at noe ikke helt ok. Og hvis det i tillegg koster det samme å bli undersøkt av tannpleier som av tannlege, da skjønner jeg virkelig ikke vitsen.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #9 Skrevet 3. mars 2009 Tenk deg helsevesenet; Burde alle som jobber på sykehus være leger? Eller ser du poenget med ha vi har sykepleiere også? Men at det er en viss prisforskjell på tannlege og tannpleier vil jeg forvente, antar at tannlege tjener mer (lengre utdannelse). Tannpleiere jobber også med kontroll av tennene til barn i skolepliktig alder.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #10 Skrevet 3. mars 2009 Jeg har sett disse reklamer for å besøke tannpleier isteden for tannlege på t-banen. Må si at jeg skjønner ikke helt vitsen med den utdannelsen. Hva er vitsen med å studere i 3 år for å bare kunne sjekke sunne tenner? Når tannlege kan gjøre akkurat det samme og i tillegg fikse de som ikke er sunne? Vanligvis når man drar til tannlegen er det fordi man har mistanke om at noe ikke helt ok. Og hvis det i tillegg koster det samme å bli undersøkt av tannpleier som av tannlege, da skjønner jeg virkelig ikke vitsen. Vanligvis drar man til tannlegen for å forebygge problemer Grunnen til at det anbefales årlig sjekk, er for at man skal fange opp ting før det blir til et problem. F.eks kan tannstein føre til hull over tid. Det er derfor lurt å få fjernet tannstein ofte, noe en tannpleier kan gjøre. Tannpleiere kan fjerne tannsteinen, og dermed redusere faren for at du får hull. Om du leser innleggene over, så ser du at tennpleierne gjør mye annet enn å bare "sjekke sunne tenner". Det er like mye vits i å være tannpleier i forhold til tannlege som det er å være sykepleier i forhold til lege, og dyrepleier i forhold til dyrlege.
Gjest helene Skrevet 2. desember 2012 #11 Skrevet 2. desember 2012 Takk for nyttige svar, det hjalp. Jeg skal selv utdanne meg tannpleier!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå