Gå til innhold

Tispe med innbildt svangerskap

Anbefalte innlegg

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet

Har ei tispe som er plaget med innbildt svangerskap. dette er frustrende både for oss og hunden. Det er melk i puppene, det får hun medisiner for, men hun blir så deprimert og vil ikke tider spise eller gå turer. Jeg vil ikke at hun skal ha det sånn resten av sitt liv. Vet at hun kan steriliseres, men da er jo faren at hun legger på seg har jeg hørt av flere.

Har lyst til å sette valper på henne både for å se om det hjelper mot plagene og for at vi kunne tenkt oss en valp til.

Noen som har opplevd dette med deres hunder og hva har dere gjort for at hunden skulle bli kvitt disse plagene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres kanskje ut som en god ide å sette hvalper på henne om dere har mulighet, tid og energi til det. Hvis ikke er vel det beste for hunden å steriliseres. Heller en litt lubben hund som må trenes litt mer enn en deprimert hund?

Skrevet

Vi hadde en hund (hun ble avlivet i går :grine: ) som hadde innbilt svangerskap hver gang hun hadde hatt løpetid.

Dyrlegen fortalte at grunnen til dette var en "feil" i hjernen, antakelig kommer de til å ha det etter hver løpetid men det kan gå over av seg selv. Det hjelper ikke å la hunden få et kull. Eneste som hjelper ettersom dyrlegen sa var å fjerne livmoren.

Jeg har ingen råd til deg, jeg holdt på å bli smårar hver gang hun hadde innbiltsvangerskap, ingenting av gode råd vi fikk hjalp noe.

Hun ble omtrent som din hund, nektet å gå tur, spiste lite, veldig tunghørt, sur og pep og survet veldig mye.

Dette varte ca 14 dager hvert halvår så det var til å leve med selv om man blir veldig frustrert av det.

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet
Vi hadde en hund (hun ble avlivet i går  :grine: ) som hadde innbilt svangerskap hver gang hun hadde hatt løpetid.

Dyrlegen fortalte at grunnen til dette var en "feil" i hjernen, antakelig kommer de til å ha det etter hver løpetid men det kan gå over av seg selv. Det hjelper ikke å la hunden få et kull. Eneste som hjelper ettersom dyrlegen sa var å fjerne livmoren.

Jeg har ingen råd til deg, jeg holdt på å bli smårar hver gang hun hadde innbiltsvangerskap, ingenting av gode råd vi fikk hjalp noe.

Hun ble omtrent som din hund, nektet å gå tur, spiste lite, veldig tunghørt, sur og pep og survet veldig mye.

Dette varte ca 14 dager hvert halvår så det var til å leve med selv om man blir veldig frustrert av det.

Trist og høre at hun ble avlivet. Føler med deg. :klem:

Det innbilte svangerskapet til hunden min varer lenger enn 14 dager.

jeg vurderer sterkt å sterilisere henne men jeg er redd at hun ikke får den mosjonen hun trenger for at hun ikke skal legge på seg.

Jeg får tenke litt mere på dette.

Takk for råd.

Skrevet

Du kan fore henne mindre, eller bytte til et mindre energirikt for, så slipper du å bekymre deg for at hunden legger på seg etter sterilisering:) Jeg steriliserte min PRT tispe da hun var ca 1 år, og hun la ikke på seg noen ting etterpå. Hun fikk ikke mer mosjon etter inngrepet heller, bare litt mindre mat.

Skrevet

Det høres rart ut at det skal være en "feil" i hjernen, da ulvetisper som får det er med på å ta seg av flokkens valper. Derfor har det en hensikt fra naturens side.

Vår hund har også ofte fått falsk drektighet. Det har ikke gått så langt at hun har fått melk eller tatt til seg en bamse eller lignende, men hun har parkert seg under sofaen dager i strekk, og kommer kun frem for tur og mat (Men det varer ikke så veldig lenge - fantasivalper vokser ganske fort, de er greie sånn ;)).

Det tipset jeg har lest for lenge siden og som jeg alltid har fulgt er å gå tur og aktivisere hunden - om du så må kommandere eller dra den frem fra sofaen. Få den ut og på "andre tanker", det øker sjansen for at det går fortere over.

Sterilisering har vi ikke vurdert, da hennes flytting under sofaen noen dager i året egentlig ikke har gått ut over noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...