Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det kommer til utseende. En universell sannhet om hva som er pent, eller er det kun øyet som ser?

Nå snakker jeg ikke om utstråling, sjarm osv, kun utseende, som når du får utdelt et fotografi av en mann eller kvinne og skal plassere vedkommende på en skala fra 1 til 10 uten å ha møtt dem.

Kan du plassere utseendet ditt på en skala? Det kan jeg. og kompisene mine også. Vi plasserer dere også feks når vi sitter på trikken og kjeder oss. Likevel, når jeg feks chatter med en jente og spør henne "er du pen" får jeg HVER gang svaret "er vel øyet som ser, det" eller "vet ikke jeg vel" osv.

Så er dette en gutte/jentegreie, eller har bare de jeg har spurt misforstått hva jeg har ment?

Peace

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok mange beskjedne, pene jenter der ute. Og tilsvarende mange ubeskjedne, vemmelige gutter.

Skrevet

Ja en objektiv "sannhet" finnes generelt sett. Studier har vist at de fleste mennesker generelt er enige i hva som er pent, og det er særlig symmetriske ansikter som skårer høyt. (nei jeg har ikke referanser, men har lest mye faglitteratur på dette)

Men det er klart individuelle forskjeller forekommer, noen syntes det symmetriske ansiktet med blondt hår var penere enn det med brunt, og gir forskjellige skåre her kanskje med 1-2 i forskjell (dette er ikke noe jeg har lest men tenker meg til) Og større forskjeller forekommer nok også, men forskningen snakker om gjennomsnittet av meningene, så om en er veldig uenig med de andre gjør dette lite utslag på gjennomsnittet. Selv om det statistisk sett forekommer relativt stor enighet, vil det altså være noen også her som skiller seg ut i hva de mener er pent.

Siden jeg logget meg ut er du vel kanskje ikke interessert i å høre min mening og mine tall...

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er ikke bare symmetri som er pent, for man kan ha et symmetrisk ansikt og like fullt være stygg som juling.

Et ungdommelig utseende blir ofte foretrukket.

I tillegg har man funnet ut er at jo mer gjennomsnittlig en person ser ut, jo mer attraktiv blir man oppfattet å være. Man tok og blanda masse bilder av forskjellige kvinner og viste dem til menn, og jo flere kvinner ansiktet var en blanding av, jo penere syns de bildet var. Og vise versa for kvinner. Hvor søren var det jeg leste dette?

Skrevet

Gjenomsnittlig ca 6-7, ca 8 på kropp men ikke mer enn 5-6 på ansikt. Men de er ikke så lett å angi seg selv, for man liker generellt det man har sett mye (har studier vist) samtidig som man ser hver minste feil med seg selv og overanalyserer viktigheten av disse...

Skrevet
Det er ikke bare symmetri som er pent, for man kan ha et symmetrisk ansikt og like fullt være stygg som juling.

Det er klart, men symmetriske ansikter skårer ofte hyere likevel. Særlig dersom man har tatt en side av ansiktet og speilvendt det, slik at ansiktete egentlig bare består av den ene siden. På denne måten er disse ansiktene 100% symmetriske og ble også rangert som penere...

Men det er klart at det ikke bare er dette som spiller inn, men det ser ut som mennesker har en tendens til å oppfatte det symmetriske som pent likevel.

Gjest Viktor
Skrevet

Jeg tror nok at synet på hva som er vakkert og ikke i stor grad er kulturelt betinget. Mennesker lar seg påvirke av andre enten de vil eller ikke. Når det gjelder meningsdannelse så vil venner, familie, media og alle andre deler av samfunnet tegne opp linjene blant annet for hva som er rett og galt og pent og stygt. Kanskje er dette en bærende forutsetning for at det finnes så mange ulike etniske folkegrupper også.

Man skal ikke gå langt tilbake i tid før både manns- og kvinneidealet når det gjelder skjønnhet var helt annerledes enn i dag. Hva vi oppfatter som vakkert har altså endret seg ganske mye opp igjennom historien. Globaliseringen fører også til at vestlige skjønnhetsidealer spres til andre deler av verden og hvor de egentlig ikke hører hjemme. Jeg leste et eller annet sted at asiatiske kvinner i dag foretar smertefulle operasjoner for å forlenge bena sine, samt gjennomgår en rekke plastiske operasjoner for å kunne leve opp til det vestlige skjønnhetsidealet.

Noen allmenne, uforandelige regler gjelder sikkert likevel. Det som oppfattes som vakkert er ofte også symmetrisk. Asymmetri i ansikt og kropp, selvsagt avhengig av alvorlighetsgrad, tror jeg er noe vi instinktivt ser på som sykelig, abnormalt og skremmende.

At skjønnhet bestemmes av øyet som ser finnes det sikkert en viss sannhet i. Muligens bygger dette uttrykket mer på det faktum at man i enkelte tilfeller er i stand til å se forbi det ytre og verdsette andre egenskaper ved en person høyere.

Skrevet
Noen allmenne, uforandelige regler gjelder sikkert likevel. Det som oppfattes som vakkert er ofte også symmetrisk. Asymmetri i ansikt og kropp, selvsagt avhengig av alvorlighetsgrad, tror jeg er noe vi instinktivt ser på som sykelig, abnormalt og skremmende.

Jeg er enig i det du sier om kulturellt betinget. Men dette med asymmetri. Alle ansikter er asymmetriske uten at de er sykelige, abnormale ec. Ingen øyenbrn er helt, like, ingen to øyne i et ansikt er helt like, muskelaturen på begge side av ansiktet er ikke helt like slik at formen er litt forskjellig på begge sider, munnen er ikke lik på begge sider osv. Dette er snakk om pittesmå avvik som vi ikke bevisst legger mekre til, men som studier har vist at vi likevel tar med i betraktningen av hva vi mener er vakkert. I alle fall innen den kulturen man selv er del av.

Gjest Viktor
Skrevet
Jeg er enig i det du sier om kulturellt betinget. Men dette med asymmetri. Alle ansikter er asymmetriske uten at de er sykelige, abnormale ec. Ingen øyenbrn er helt, like, ingen to øyne i et ansikt er helt like, muskelaturen på begge side av ansiktet er ikke helt like slik at formen er litt forskjellig på begge sider, munnen er ikke lik på begge sider osv. Dette er snakk om pittesmå avvik som vi ikke bevisst legger mekre til, men som studier har vist at vi likevel tar med i betraktningen av hva vi mener er vakkert. I alle fall innen den kulturen man selv er del av.

Selvsagt behøver de ikke være sykelige. Ingen ansikter er heller ikke helt symmetriske. Mitt poeng var bare at symmetri er idealet, og assymmetri er noe alle mennesker vil legge merke til. Dette er også noe av det som du vil henge deg mest opp i når du ser deg selv i speilet: De ene øyet er litt større en det andre, nesa er litt skjev mot høyre, den ene puppen er litt slappere enn den andre, osv. Man kan tillegge dette større eller mindre vekt, men store avvik tror jeg ikke vil tale til noens fordel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...