lulle Skrevet 26. april 2007 #1 Skrevet 26. april 2007 Gutten vår konfirmeres nå på lørdag, og som mange gutter gjør, ønsker han seg mest penger. Han får nok også dette fra de fleste. Hørte fra noen av gjestene at når de hadde konfirmasjon, ble pengegavene lagt vek før selskapet, slik at bare kortet sto på bordet. Tanken bak var at ingen skulle vite hva de andre ga, i tillfelle noen ville føle de ga "for lite " i forhold til tilsvarende slekt. Jeg hadde bare tenkt å la gaven ligge i konvorlutten, men nå ble jeg litt i tvil. Må jo være noen med konfirmanter her... så hva gjør dere
Gjest baby-E Skrevet 26. april 2007 #2 Skrevet 26. april 2007 I min konfirmasjon lot vi pengene ligge på bordet sammen med kortene.
Rosalie Skrevet 26. april 2007 #3 Skrevet 26. april 2007 Penger blir lagt vekk, ja. Nå tror jeg faktisk broren min fikk flere gaver enn meg, da... Alle gaver og penger ble jo notert opp i en notatbok når det ble pakket opp, og denne notatboken lå på gavebordet hele tiden. Man kan evt. skrive beløp gitt inne i telegrammet.
Gjest Miss Guided Skrevet 26. april 2007 #4 Skrevet 26. april 2007 Jeg la vekk pengen og lot kortet stå på gavebordet, men jeg lagde en gaveliste som også lå der så alle som ville kunne jo se hva de andre ga likevel. Det var vel heller andre årsaker til at jeg fjernet pengene. Og jeg bryr meg ikke om gjestene ser hva de andre gir, jeg regner med at alle gir etter lommeboken.
Kaffekoppen Skrevet 26. april 2007 #5 Skrevet 26. april 2007 Jeg synes det er en uting å fokusere på beløpene. Det er greit nok å notere det for seg selv for å beholde oversikten, men jeg synes ikke beløpene er noe de andre gjestene har noe med.
Donpedro Skrevet 26. april 2007 #6 Skrevet 26. april 2007 Jeg er vant til at de legges bort, så de ikke forsvinner i konvolutter man kaster og evt gavepapir. Synes heller ikke andre gjester har noe med summen.
Gjest Elfrida Skrevet 26. april 2007 #7 Skrevet 26. april 2007 Like lite som prislappen bør stå på gaven bør pengene legges fram til allmenn beskuelse. Syns jeg.
Karamell Skrevet 26. april 2007 #8 Skrevet 26. april 2007 Jeg ville tatt bort pengene og laget en liste over pengegavene UTEN beløp og lagt på gavebordet. For så å lage en liste MED beløp for deres egen del som dere legger sammen med pengene så kan dere se på det etterpå. Å fokusere på hvem som gir mest eller minst er bare med på å lage ekkel stemning i en slik setting, for det er ALLTID noen som ønsker å heve seg over noen andre...
Gjest Mayamor Skrevet 26. april 2007 #9 Skrevet 26. april 2007 Ville lagt bort pengene av grunner nevnt i tråden.
Skravla Skrevet 26. april 2007 #10 Skrevet 26. april 2007 Vi la vekk pengene, og skrev penger (ikke beløpet) inne i kortet som fulgte med.
Kykkelikokos Skrevet 26. april 2007 #11 Skrevet 26. april 2007 Jeg samlet pengene i en konvolutt og lot kortene stå. Dette er konfirmantens jobb, og ikke mor
Gjest _Leela_ Skrevet 26. april 2007 #12 Skrevet 26. april 2007 I min familie har pengene blitt lagt bort (lett de forsvinner i konvolutter og det er ofte mye penger det er snakk om), mens kortet er blitt stående. Inne i kortet skrev vi at det var gitt penger og jeg tror også summen sto der. Gjorde det samme for gavene, dvs gavene ble liggende på bordet, men disse ble også skrevet opp i kortet (lett for at kortet legges et annet sted osv + at det var kjekt i ettertid da takkekort skulle skrives og som et minne). En gaveliste vil jo så klart fungerer på samme måten.
Gjest Frysepulver Skrevet 28. april 2007 #13 Skrevet 28. april 2007 Dette har jeg ikke tenkt på før, men det tror jeg foreldrene mine bør gjøre i min søsters konfirmasjon. Husker i konfirmasjonen til en fetter i fjor, da ga vi 1000, men guttens morfar (som sliter økonomisk) ga langt mindre. Det kan jo ha vært ubehagelig for han...
Kittykat Skrevet 29. april 2007 #14 Skrevet 29. april 2007 Vi var i konfirmasjon i fjor og da tror jeg at kortet ble tatt ut og plassert oppå konvolutten/gaven. Vi ga kun 500,- for vi hadde ikke råd til mer. Neste søndag skal vi i konfirmasjon til to stykker og da blir det 500,- til hver av dem. Og 500,- synes jeg er mer enn nok når man ikke har så mye å gå på. Å ligge pengebeløpene fram til beskuelse for alle sammen synes jeg ingenting om. Det vil kanskje være flaut for de som ikke kan gi så forferdelig mye.
*sussebass* Skrevet 29. april 2007 #15 Skrevet 29. april 2007 vi har pleid å ha penger & kort på samme bord! samtidig som vi har skrevet opp i blokk hva gaven var!
Helen Skrevet 29. april 2007 #16 Skrevet 29. april 2007 I vår familie er det vanlig at man fjerner pengene og skriver beløpet i kortet. Synes det er helt greit å gjøre det slik så det kommer vi til å gjøre nå når min datter skal konfirmeres også.
lulle Skrevet 30. april 2007 Forfatter #17 Skrevet 30. april 2007 Det ble til av vi tok ut pengene og la dem i en egen konvorlutt som faren passet på. Beløpet ble ført i en egen bok, av hensyn til gjestene. Som en annen over her sier, ingen har noe med hva andre gir, og det står heller ikke prislapp når vi gir gaver. Når jeg så alle konvorluttene og kortene og alle folkene, er jeg veldig glad for at det ble valget. Ser at ting lett kunne forsvinne i så store selskaper.... Takk for innspill. Konfirmanten er strålende fornøyd
ashera Skrevet 2. mai 2007 #18 Skrevet 2. mai 2007 Vi la vekk pengene, og skrev penger (ikke beløpet) inne i kortet som fulgte med. ← God ide! Noen givere snor seg likevel for å unngå dette. i en konfirmasjon jeg var i, hadde det ene besteforeldreparet rammet inn gaven på fem tusen kroner. Snakk om show-off, dette er omtrent som å la prislappen stå på en gave.
Pastor Knut Skrevet 2. mai 2007 #19 Skrevet 2. mai 2007 Gutten vår konfirmeres nå på lørdag, og som mange gutter gjør, ønsker han seg mest penger. Han får nok også dette fra de fleste. Hørte fra noen av gjestene at når de hadde konfirmasjon, ble pengegavene lagt vek før selskapet, slik at bare kortet sto på bordet. Tanken bak var at ingen skulle vite hva de andre ga, i tillfelle noen ville føle de ga "for lite " i forhold til tilsvarende slekt. Jeg hadde bare tenkt å la gaven ligge i konvorlutten, men nå ble jeg litt i tvil. Må jo være noen med konfirmanter her... så hva gjør dere ← Var i en konfirmasjon der man hadde en glassbolle (en sånn gullfiskbolle) og så la man alle pengene oppe i den. Da visste ingen hvor mye den enkelte hadde gitt, men alle så hvor mye som ble gitt samlet.
*Pus* Skrevet 2. mai 2007 #20 Skrevet 2. mai 2007 Jeg la vekk pengen og lot kortet stå på gavebordet, men jeg lagde en gaveliste som også lå der så alle som ville kunne jo se hva de andre ga likevel. Det var vel heller andre årsaker til at jeg fjernet pengene. Og jeg bryr meg ikke om gjestene ser hva de andre gir, jeg regner med at alle gir etter lommeboken. ← samme her, og slik har det vært i alle konfirmasjoner jeg har vært i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå