Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest miobell
Skrevet (endret)

min beste venninne og kollega har fått en skikkelig baksmell på skatten ..

er så fortvilet,og jeg ønsker selvsagt hjelpe henne og komme med gode råd

Ikke bra ikke...hun forundret seg over at hun betalte så lite skatt i fjor, kontaktet ligningskontoret da, men de sa at dette sikkert stemte og at det ikke var nødvendig gjøre noe med prosenttrekket.

Fått skatteoppgjøret fra i fjor.Nå oppdaget at der står et avdrag på hennes gamle skattekort (2006) på nærmere 100 000, uten å vite hvorfor .... ikke tenkt over dette før nå. (skulle sett det før!)

Hva kan en få avdrag for når en ikke har barn, vært syk eller har lang reisevei til jobb???

Er det noen her som kanskje kan hjelpe litt ??? :forvirret:

(endret)

Endret av miobell
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke hva du mener.

Men poenget er at uansett så har du betalt for lite skatt, og restskatten må du ta. Det er du, og du alene, som har ansvar for at du betaler inn nok forskuddsskatt.

Skrevet

Jeg forstår heller ikke hva du mener.

Som Wadjet sier er restskatten du får nå uansett ditt ansvar. Det du selvfølgelig må sjekke er om alle tallene stemmer og at du ikke har fått oppgitt f.eks. for høy inntekt eller for lite fradrag noe sted.

Når det gjelder betaling av restskatten, så vil du få denne fordelt over to terminer, en med forfall i august og en med forfall i oktober hvis jeg ikke husker feil. Klarer du ikke dette, vil betaling sannsynligvis måtte skje gjennom lønnstrekk. (Så vidt meg bekjent inngår ikke Skatteetaten lenger såkalte frivillige avdragsordninger). Det betyr at arbeidsgiver får beskjed om å holde igjen en andel av din lønn hver måned og sende dette beløpet til Skattefogden inntil kravet er gjort opp. Hvis du får varsel om lønnstrekk, er det viktig at du fyller ut og sender tilbake det skjemaet du mottar vedr. inntekter og utgifter slik at trekket ikke blir urimelig høyt.

Skrevet

Du kan søke ligningsnemda om å få ettergitt hele eller deler av beløpet. Det gjorde jeg for en tid tilbake og fikk ettergitt 1/3.

Skrevet (endret)
Du kan søke ligningsnemda om å få ettergitt hele eller deler av beløpet. Det gjorde jeg for en tid tilbake og fikk ettergitt 1/3.

Det er mulig, men ikke noe jeg ville ha basert meg på. Kravene er strenge og betalingsproblemer i seg selv er ikke tilstrekkelig

For det første må din økonomiske situasjon ha forverret seg i det siste slik at skattekravet er urimelig trykkende eller på andre måter virker særlig ubillig.

For det andre må denne situasjonen være forårsaket av:

Dødsfall

Særlig alvorlig eller langvarig sykdom

Varig invaliditet

Andre årsaker utenfor din kontroll

I tillegg vil det bli foretatt en helhetsvurdering, slik at selv om du innfrir disse vilkårene har du ikke et ubetinget krav på å få ettergitt restskatt. Vurderingen foretas ut i fra om ettergivelse vil kunne svekke den allmenne betalingsviljen.

Endret av Leo
Skrevet

Likevel er det altså en mulighet. La oss ikke avskrekke TS helt.

Andre årsaker utenfor din kontroll
Om TS har en god grunn til at h*n glemte å endre skattekortet, ville jeg søkt.
Skrevet

Nåja, her virker det som om TS rett og slett ikke har sjekket skattekortet godt nok. Så noen ettergivelsesgrunn er det neppe. ;)

Skrevet
Nåja, her virker det som om TS rett og slett ikke har sjekket skattekortet godt nok. Så noen ettergivelsesgrunn er det neppe. ;)

Da jeg fikk baksmell sjekket jeg ikke skattekortet godt nok. Jeg tenkte rett og slett ikke på at alt ikke var som det skulle være. Men jeg var veldig syk da, og fikk legeerklæring på at sykdommen hadde svekket min kapasitet, med det resultat at jeg ikke fikk endret skattekortet/ikke registrerte at noe var galt.

Gjest Elastica
Skrevet

Mener du at de 100 000 kr som står oppført på skattekortet er fradrag? I såfall kan det være fradrag for renteutgifter du har hatt, foreldrefradrag eller sykdomsfradrag? Skattekortet skrives ut på bakgrunn av forrige års likning, så du kan sjekke hva slags fradrag du hadde da. Også er det viktig å sjekke selvangivelsen og se om alt stemmer, om alle fradragene er med etc.

Jeg tror heller ikke det vil være noen "smal sak" å søke om ettergivelse, sånn at det er sagt.

Skrevet

Du kan inngå avtale med skatteoppkrever om å få betale i avdrag. Tror du kan få delt opp i beløpet over seks måneder i alle fall, men da må du kontakte skatteoppkreveren før restskatten forfaller. Ellers kan det jo være lurt og betale inn litt om du klarer senest 30.04, og begynne å legge av penger til restskatten allerede nå.

Gjest Persille
Skrevet (endret)

Ligningskontoret her fullmakt til å avtale nedbetalingstid på inntil et år. Det trekkes automatisk av inntekten.

Endret av Persille

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...