Gå til innhold

Hei jeg er plattfot...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt plattfot på mine gamle dager, og etter to graviditeter.

Jeg har skaffet meg noen tilpassede såler med de sitter veldig forskjellig i de ulike skoene.

Jeg lurer på hva annet jeg kan ta til hjelp.

Gummisåler, kan det hjelpe? De er jo ikke tilpasset min fot men gir gjerne litt støtte uansett.

Kan dere som er i samme båt anbefale sko som er gode eller som bør unngås? Føles litt trist at høye hæler ikke er tingen lenger.

Takk for svar. :)

Skrevet

Hei! Jeg var tidligere sammen med en som var plattfot, og jeg var nå og da med han til en spesialist for folk som var plattfotede og bua. Han ble henvist fra legen sin. Og uten de sålene han fikk laget seg hos denne spesialisten klarte han nærmest ikke gå. Det var rett og slett vondt..

Har du informert legen din om det..? Du får i så fall henvisning, og dennen spesialisten lager gode såler som du kan bruke i omtrent alle sko:)

Men vi måtte dra inn til Oslo fra Tønsberg da, vet ikke om det er litt langt for deg eller om det finnes flere spesialister på dette området, men skulle da tro det..:)

Skrevet

Tror det Happyhappy snakker om er en ortopediingeniør. De lager innleggsåler til sko og spesialsko og tilpasser sko. Hvis du får henvisning til en ortopediingeniør, be om å få såler som passer i sko av den typen du har mest av. Hvis du har mange smale sko, og de lager "standard" såler som er litt brede, så får du ikke brukt det så mye.

Ellers har Scholl noen halve såler som bygger opp litt under fotbuen. Fordelen med at de er halve (fra hælen og framover), er at de kan brukes i nette sko.

Jeg ville gått innom en bedre skobutikk eller sportsbutikk. Hvis du er i Oslo, så kan du f.eks. stikke innom Løplabbet. Der har de stort utvalg i løpesko, og regner med at de har såler og sånn også. Ved siden av Løplabbet ligger en butikk som har en del medisinsk utstyr, og jeg tror også at disse har såler.

Gjest Miss_alexandria
Skrevet

Så hvis man nevner det for legen, så gir han en henvisning til en fot lege, eller?

I følge kjæresten min, så er jeg vist tverr plattfot :overrasket:

Jeg får vondt av å gå i vanlige sko og har tenkt mine tanker om at det er bare mine brede pailabber, men har begynt å tenke på at det må være noe mer enn det, men jeg har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal gå frem.... :sjenert:

Skrevet
Her er det litt mer info om hvordan du går frem for å komme til en fotspesialist:

http://spindel.oslonett.no/weblisher/webli...vtaler&aid=6686

Utmerket link som gir gode forklaringer, men dersom det er snakk om at man "bare" er plattfot, så er man desverre ikke å anse som "kvalifisert" til å få dekket fotsenger jfr. Folketrygdlovens §10-7. Fotsenger vil sannsynligvis være det beste alternativet siden disse støpes spesielt tilpasset brukeren, men ved plattfothet må man altså betale dem selv og de koster ca. 1.500 pr. par. (Man trenger dog bare ett eller to par og de varer ganske lenge).

Skrevet

Hva med skomerker? Finnes det merker som er bedre enn andre for oss med plattfot? Jeg tenker på mykhet og oppbygd hæl osv...

Skal visst gå minst mulig på tynn, flat såle. :forvirret:

Skrevet

Det er kanskje litt trist, men ta en titt etter Ara sko. Ara har lenge vært et merke for litt eldre damer med rare føtter, men de siste årene har de også laget en del moderne sko. Fordelen er jo at de har en super såle. Har et par fritidsjoggesko som ser "normale" ut, men de er veldig gode å gå med.

Hvis du er i Oslo-området, ville jeg gått til Sannergaten skotøymagasin. De har mye bra sko, bl.a. Ara.

Ellers mener jeg at Høgl og Ecco har bra lester. (ikke alle modellene, men en del)

Ville egentlig gått i en skobutikk som har en del "trauste" merker og be om hjelp. Jeg innbiller meg at butikker som ikke er i kjeder, og som fører "voksne" merker har bedre utvalg i solide sko.

Har du foresten prøvd MBT-sko? Vet ikke om de er for flate for deg, eller om de vil fungere i det hele tatt, men det er jo noe du kan prøve ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...