Gå til innhold

Filmer og spill, TV og data.

Anbefalte innlegg

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Følger dere slavisk aldersgrensen for filmer og playstation-spill for ungene deres?

Vi har en diskusjon gående med 7-åringen (andre klasse) angående filmer han skal få lov til å se. Han forteller at mange i klassen får lov til å se Pirates of Caribbean, Ringenes Herre, Star Wars og Harry Potter. Dette er filmer jeg i utgangspunktet syns er altfor skumle, og nekter han dette. Jeg har også registrert at det er lettere å holde igjen eldstemann, og andre i klassen har kanskje større søsken som drar med seg "eldre" filmer. Et vanskelig område. Selv om det er enkelte ting som han overhodet ikke får lov til å se på (Pirates og Ringenes Herre - herregud jeg syns det er skummelt selv ;) ), er det ikke alltid like lett å kontrollere hva de gjør i andres hus.

Hva syns dere er riktig? Og hvordan skal man kontrollere det?

Endret av Elastica
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger ikke aldergrensene slavisk, og synes også at det er vanskelig. Poden er snart 12 år. Har sett Harry Potter filmene etterhvert som de kom uten å ta skade av det. Har også sett den siste James Bond filmen på kino. Kinofilmgrensene er vel sånn at du kan være 3 år yngre enn oppsatt grense så lenge du er i følge med foresatte, uten at jeg dermed vil si at alle 15 års filmer er ok sammen med voksne.

Helt klart at de med eldre søsken får utvidet grensene fortere, vanskelig å være konsekvent hvis det f. eks. skiller 2 år.

Skrevet

Enig i at dette er en vanskelig problemstilling.

Her har vi valt å ikke følge noe slavisk, men se på modningen hos barna.

Jeg er egentlig av den oppfatningen at fantasy filmer/eventyrfilmer kan være mye sunnere å se på enn mye annet (dårlige tegnefilmer og reality serier) . De kan bidra til å stimulere fantasien hos barna og vise dem en eventyr verden.

Harry Potter syns jeg er fine filmer for barn. Ringenes herre og star wars ville jeg ventet med noen år, det samme med pirates of the carribien.

Ringenes herre har jeg et eget forhold til, så før de blir sett vil jeg introdusere den verden til barna gjennom bøkene før filmen.

Men jeg syns ikke man skal bli for rigid. Som sagt bør man se på hvert enkelts barns modning.

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg er egentlig av den oppfatningen at fantasy filmer/eventyrfilmer kan være mye sunnere å se på enn mye annet (dårlige tegnefilmer og reality serier) . De kan bidra til å stimulere fantasien hos barna og vise dem en eventyr verden.

Veldig enig i dette. Ungene ser på Narnia, og den minste er tre år. Denne filmen liker de godt, og de har ikke gitt uttrykk for redsel når de har sett den. Harry Potter er litt for skummel for de minste, så den venter vi litt med.

Skrevet

Aldersgrensene er der for a reason. Vi følger dem på samme måte det følges på kino; altså alene får h*n se filmen h*n er gammel nok til å se, og sammen med voksen kan hun få se grensen over. Dette kommer vi til å følge uavhengig av "hva alle andre får se", for det er for meg helt uvesentlig!

Gjest Elastica
Skrevet
Aldersgrensene er der for a reason. Vi følger dem på samme måte det følges på kino; altså alene får h*n se filmen h*n er gammel nok til å se, og sammen med voksen kan hun få se grensen over. Dette kommer vi til å følge uavhengig av "hva alle andre får se", for det er for meg helt uvesentlig!

Enig, men veldig vanskelig å ha kontroll på. Hvor gammel er din? Og klarer du ha kontroll over hva barnet får se hos andre.

Jeg skrev dette fordi jeg synes det er sprøtt å vise slike filmer til syv-åringer - er ikke noe tema i mitt hus, men det kan by på visse utfordringer å få poden til å gå hjem hvis de andre kameratene setter seg for å se Star Wars...

Gjest Mayamor
Skrevet

Vi følger det ikke slavisk, men har det som veiledende...

Vi sitter alltid sammen med barna og ser filmer med høyere grense. Nå får 13 åringen se 15 års grense med oss voksne, men ikke de andre på 9,10 og 11 år. De få nå lov å se 11 års grense. Men selv der er det ikke alle de får se uten en voksen... ;)

Skrevet (endret)

Vi følger de ikke slavisk. Ungene våre har sett "Pirates of the Caribbean" 1 og 2 og alle Harry Potter filmene så langt. De har sett filmene sammen med oss hjemme og de ELSKER Captain Jack Sparrow fra "Pirates of the Caribbean". Hos oss er aldersgrensene veiledende og vi ser også an barna. De ble ikke skremt av verken Harry Potter filmene eller "Pirates of the Caribbean" 1 og 2, men de var derimot oppslukt fordi filmene var veldig veldig spennende og gøye.

Endret av Kittykat
Gjest Persille
Skrevet (endret)

Jeg har ikke vært steinhard når det gjelder aldersgrenser. Jeg har sett ann barnet mtt. Jeg vet litt om hva de tåler eller ikke.

Samtidig så er det det de ikke ser hos deg, ser de hos andre. Alltid andre foreldre med andre grenser. Eller mulighet å se filmer/spille spill uten at foreldre vet.

Endret av Persille
Gjest Elastica
Skrevet
Vi følger de ikke slavisk. Ungene våre har sett "Pirates of the Caribbean" 1 og 2 og alle Harry Potter filmene så langt. De har sett filmene sammen med oss hjemme og de ELSKER Captain Jack Sparrow fra "Pirates of the Caribbean". Hos oss er aldersgrensene veiledende og vi ser også an barna. De ble ikke skremt av verken Harry Potter filmene eller "Pirates of the Caribbean" 1 og 2, men de var derimot oppslukt fordi filmene var veldig veldig spennende og gøye.

Hvor gamle er de?

Skrevet
Enig, men veldig vanskelig å ha kontroll på. Hvor gammel er din? Og klarer du ha kontroll over hva barnet får se hos andre.

Foreløpig er min bare 5, og det er derfor relativt enkelt å kontrollere, da h*n stort sett har venner her og ikke omvendt, men jeg ser for meg at det kan bli en større utfordring når h*n begynner på skolen, men da ser jeg for meg at det er noe jeg kan finne på å ta opp på et foreldremøte eller noe, for å få en felles forståelse på det, og i hvertfall få frem min mening og hva jeg synes.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å følge aldersgrensene, ikke så lenge de er små i alle fall. Men praktisere at jeg skal se filmen, lese boka ol. først, og vurdere om den passer for MINE barn.

Samma om andre lar sine barn se filmen, om jeg mener den er for skummel, eller har ett tema som ikke passer barna mine.

Jeg er enig med deg i at Star Wars, Ringenes Herre, Pireates of the Carrabien ol. ikke er filmer for en 7 åring.

Skrevet
Men jeg lurer på, er det ikke slik at 15-årsgrense si større grad settes av hensyn til voldelighetsgrad og scener som man ikke bør se, enn de yngre aldersgrensene som ofte er "forståelsesrelaterte"? Mener å ha lest det en gang, og hvis det er tilfellet vil jeg faktisk være mindre tilbøyelig til å la en 12-åring se en 15-årsfilm enn å la en åtteåring se en 11-årsfilm. Selv om det nok er praktisk mye vanskeligere å kontrollere hva en 12-åring faktisk ser... :ler:

Mener å ha hørt noe sånt jeg og.

Eller at det er det som er forskjellen på 15 og 18.

Tror de på kinoer er mye strengere på 18 års grense enn 15 f.eks.

Her kan du lese om begrunnelsen for de foskjellige aldersgrensene.

Skrevet (endret)
Hvor gamle er de?

3 år, 5 år og 7 år. Kanskje noen mener de er for unge, men vi har selvfølgelig sett filmene på forhånd. Det hadde vært noe helt annet hvis det hadde vært noen som hadde blitt skutt eller drept eller skadet på en forferdelig måte osv. Barnets modenhet, innholdet i filmen og aldersgrensen på filmen blir brukt som veiledning.

Og vi har også sett filmene sammen med dem. De var ikke så begeistret for harry potter ( de var ikke redd eller syntes at filmene var skummel ), jeg tror de syntes litt av filmene var rett og slett kjedelig. Men de elsket som sagt "Pirates of the caribbean". De plasserer Captain Jack Sparrow i samme bås som Kaptein

Sabeltann, for de er begge sjørøvere.

De fikk se "Harry Potter and the goblet of fire" for andre gang i påsken. Da hadde svigerfar tatt på filmen til de. De ble ikke redd eller skremt.

Når jeg sier skremt, så mener da at de gjemte seg ikke bort, krøp opp i fanget mitt, fikk mareritt om natten osv.

Og vår eldste har venner som får lov til å se "X-men" 1, 2 og 3. Våre barn har ikke fått sett de enda og jeg tror jeg venter en stund med det.

Endret av Kittykat
Gjest Elastica
Skrevet

Vi har brukt helgens kveldstimer til en Pirates of the Caribbean-reprise (1 og 2).

Jeg er enda sikrere på at jeg ALDRI ville la mine 3, 5 og 7 årige gutter se disse filmene! Det er de, etter mine begreper, altfor små til.

Her er det vitterlig ganske skremmende scener, og dersom de var for små til å oppfatte det som var skummelt, ville jeg iallefall ikke foret dem med denne type filmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...