mumrik Skrevet 26. april 2007 #1 Skrevet 26. april 2007 Hvor gamle er barna når de begynner med chatting, msn, sms på mobilen etc? Min 8 åring vet enda ikke hva dette er (bortsett fra at hun vet at vi sender meldinger på mobiltelefon, hun har nok ikke tenkt tanken om at det kan hun også gjøre....hun har ikke telefon, da). Hørte om en 9 åring lenger den her som skrev stygge ord på msn. Er ikke det tidlig? 8 åringen min bruker internett til en ting: å spille barbie spill eller se på sidene til My Little Pony. Er så glad hun er liten enda...!
Gjest baby-E Skrevet 26. april 2007 #2 Skrevet 26. april 2007 chatting vet jeg ikke, men min lillebror på 8 har mobiltelefon. Han karer ikke helt å sende sms enda, men han ringer fra den. På datan tror jeg det fortsatt går i spill, og ikke chatting.
Gjest Elastica Skrevet 26. april 2007 #3 Skrevet 26. april 2007 Min syvåring har nettopp oppdaget at det går an å spille på internett. Han har også DS. Mobil kommer ikke på tale før han er ti, helst senere. MSN aner han ikke hva er. Jeg antar at det er lettere å holde igjen førstemann, jeg ser allerede at nummer to er kjappere ute enn eldstemann.
Gjest Ballerina Skrevet 26. april 2007 #4 Skrevet 26. april 2007 Min lillesøster fikk mobil da hun var åtte år... hun fikk fordi mamma skulle være på et lengre behandlingsopphold langt borte og hun måtte da klare seg litt mer alene enn vanlig... så hun brukte mobilen til å ringe mormor og morfar, oss og sin far. Nå er hun ti og hun sender aldri mer enn de gratis meldingene hun har på abonnementet sitt, så det har ikke tatt av enda! (hun er veldig redd for dette da hun er veldig klar over at det koster penger... før hun fikk abonnement brukte hun 150,- (kontantkort) på 6 mnd.) Nå sitter hun også på msn, snakker med vennene sine... i tillegg lager hun og vennene "venne-sider" (hjemmesider), men her har de lukket adgang sånn at kun de som er med får tilgang. Vet ikke jeg om det er annerledes når man er "enebarn" - jeg er jo voksen... Dessuten bor de på et lite sted hvor man helst må avtale på forhånd hvis venner skal komme på besøk (de må ofte kjøres), og da er det en fin måte å kommunisere på hvis de ikke kommer seg noe sted! ...men nå legge til at hun er mye ute også og det kan gå flere dager uten mobil og internett
Lifeline Skrevet 26. april 2007 #5 Skrevet 26. april 2007 Vår nylig fylt 10 åring får lov til å bruke msn en gang i mellom.Jeg ser egentlig ikke at dette skal være så tidlig. Chattesider på nettet får hun ikke bruke, men msn er noe vi kan kontrollere og hun kjenner de hun har der inne. Når det er sagt ser jeg og det positive i msn. Hennes besteveninne flyttet til spania for en tid tilbake siden og hun har på denne måten opprettholdt kontakten med henne. Vi flyttet selv til en ny by for ett år siden og hun holder kontakt med gamle venner gjennom msn. Samtidig er det og et verktøy for å bli bedre i skriving. Men alt med måte. Vi har strengere regler for hva hun får se på på tv. Jeg finner tv titting mer usunt enn msn. Det er en passiv aktivitet, msn krever deltagelse og egne tanker. Jeg tenker det er individuellt og at man må vurdere sine egne barn. Men jeg ser ikke helt det negative i det, og lurer på om noen kan komme med grunner for hvorfor dette er en aktivitet som skal skje over en viss alder? det er jo slik at mange putter 1 åringer foran tv skjermen og lar de apatisk sitte å observere alle de lite utviklende programmene som går på tv kanaler, som feks tegnefilmer dagen lang,reality serier, for å ikke snakke om hotel cæsar. Hvorfor er det ene så tilltatt, mens det andre skal ha aldersgrenser? Sms bryr ikke min 10 åring seg mye om, heller ikke chatting. Men det kan være fordi hun ikke enda har fått lære å manøvrere seg på nettet.
Adonia Skrevet 26. april 2007 #6 Skrevet 26. april 2007 i barnehagen jeg jobber så har noen av de eldste barna mobil, som de har arvet fra eldre søsken. men regner med at de blir brukt mest til spill, og ikke sending av sms..
mumrik Skrevet 26. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 26. april 2007 Men jeg ser ikke helt det negative i det, og lurer på om noen kan komme med grunner for hvorfor dette er en aktivitet som skal skje over en viss alder? det er jo slik at mange putter 1 åringer foran tv skjermen og lar de apatisk sitte å observere alle de lite utviklende programmene som går på tv kanaler, som feks tegnefilmer dagen lang,reality serier, for å ikke snakke om hotel cæsar. Hvorfor er det ene så tilltatt, mens det andre skal ha aldersgrenser? Sms bryr ikke min 10 åring seg mye om, heller ikke chatting. Men det kan være fordi hun ikke enda har fått lære å manøvrere seg på nettet. ←
mumrik Skrevet 26. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. april 2007 i barnehagen jeg jobber så har noen av de eldste barna mobil, som de har arvet fra eldre søsken. men regner med at de blir brukt mest til spill, og ikke sending av sms.. ← I barnehagen....? Hadde min 5 åring fått mobil hadde han ikke vært det minste interessert.....Men det er sikkert forskjell på unger også. Han hadde sikkert bare rotet den bort. Men så liker han ikke elektroniske spill, heller.
mumrik Skrevet 26. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. april 2007 Min lillesøster fikk mobil da hun var åtte år... hun fikk fordi mamma skulle være på et lengre behandlingsopphold langt borte og hun måtte da klare seg litt mer alene enn vanlig... så hun brukte mobilen til å ringe mormor og morfar, oss og sin far. Nå er hun ti og hun sender aldri mer enn de gratis meldingene hun har på abonnementet sitt, så det har ikke tatt av enda! (hun er veldig redd for dette da hun er veldig klar over at det koster penger... før hun fikk abonnement brukte hun 150,- (kontantkort) på 6 mnd.) Nå sitter hun også på msn, snakker med vennene sine... i tillegg lager hun og vennene "venne-sider" (hjemmesider), men her har de lukket adgang sånn at kun de som er med får tilgang. Vet ikke jeg om det er annerledes når man er "enebarn" - jeg er jo voksen... Dessuten bor de på et lite sted hvor man helst må avtale på forhånd hvis venner skal komme på besøk (de må ofte kjøres), og da er det en fin måte å kommunisere på hvis de ikke kommer seg noe sted! ...men nå legge til at hun er mye ute også og det kan gå flere dager uten mobil og internett ← Jeg lurte i grunnen på hvilken alder som er vanlig å begynne å interessere seg for sånt. Har nettopp lest en artikkel om mobbing via dissse kanalene, og det skremmer meg litt. Unger kan være rimelig tøffe mot hverandre, og særlig når de ikke ser offeret sitt "face to face". Jeg ser selvsagt det positive med både msn, mobil etc. Det viktigste må være å lære barna nettvett og at man må være snille mot hverandre....
Gjest Mayamor Skrevet 26. april 2007 #10 Skrevet 26. april 2007 Våre eldste fikk mobil på samme tid da de var henholdsvis 7,8,9 og 11 år. Han som er nesteldst er dn eneste som virkelig er opptatt av mobil og mns. De tre andre (inkludert 13 år gamle jenten!) er lite intressert men har det med da vi bor 6 km fra alle andre venner i klassen etc. Barna sykler til og fra. Da er det godt å kunne få tak i hverandre dersom det skulle skje noe.
tobarnsmamma1 Skrevet 26. april 2007 #11 Skrevet 26. april 2007 Eldstemann fikk mobil til jul.par mnd før han fylte 10.. Veldig praktisk siden meg og barnefaren ikke bor sammen.. Lett å nå ungene..og kjekt å kunne sende en liten sms når han ikke er hjemme.. Msn blir brukt av og til... bare kjente innpå.. Chattesider på internett er ikke aktuelt. jaggu mye rart rundt om!!
Sofia Skrevet 26. april 2007 #12 Skrevet 26. april 2007 Datteren min som er 9 år fikk mobil for snart ett år siden. Hun blir 10 iår. Jeg synes det er greitt å ha kontakt med henne på den måten både ved samtaler og SMS. Hun har et kontantkort på 150.- i evigheter, takk til Netcom family hvor det er gratis å ringe og å sende meldinger. Hun har msn også. Der har hun nesten alle i klassen sin + noen jenter hun traff på ferie ifjor og som hun prater med der. Hun bruker ikke PC'n daglig men går hun hjem fra skolen så ringer hun meg på jobb og spør om hun får lov, og da slarver vi litt på msn også. Bare kos synes jeg. Tror hun og etpar av jentene i klassen bruker det mest til å spille spill sammen. + at hun har kontakt med den ene bestemoren sin der. Nå i det siste har hun begynt å spørre om å få lage seg hjemmeside.. er visstnok etpar i klassen som har det. Men det har jeg sagt nei til foreløpig. Hun sitter i stua når hun er pålogget så jeg har full kontroll. Sønnen min på 13 derimot har PC på rommet, så der må jeg innom for å sjekke med ujevne mellomrom. Nå for tiden går det bare i WoW. Krangle-grunn nr. 1 i dette huset. Jeg synes han spiller altfor mye så det diskuterer vi ofte og heftig... Han får ikke bruke PC'n før lekser og trening er unnagjort så jeg prøver å begrense det på den måten, men i helgene kan det bli mye... for mye...
Myrthel Skrevet 26. april 2007 #13 Skrevet 26. april 2007 Min eldste datter blir 10 i år. Hun har hatt mobil i 3 år. Hun har også MSN og "prater" med sine venninner der. Men jeg følger jo litt med på hva som skjer der....
Myrthel Skrevet 26. april 2007 #14 Skrevet 26. april 2007 Min eldste datter blir 10 i år. Hun har hatt mobil i 3 år. Hun har også MSN og "prater" med sine venninner der. Men jeg følger jo litt med på hva som skjer der.... Mobilen blir brukt ganske mye til venninner nå. (Ringer og sender msn og mms) Jeg lovte mellomsten min at hun skulle få mobil når hun kunne lese og skrive meldinger. Der ble jeg vel "tatt litt på senga" - for hvem andre enn hun leste og kunne skrive meldinger når hun fylte 6 år??? Jo, da mobil ble det. Pappa`s gamle. Men vi har sperret tlf for andre nr enn våre, så vi har "full" kontroll. Hun har aldri "misbrukt" den. Sender sms til oss og familien, og ringer bare når det er viktig. Jeg syntes det er godt at de har egen mobil når de er på trening, på skoleveien og hos venner. Begge to får lov til å bruke internett - men da følger jeg med på hva de holder på med. Like greit å lære det hjemme - og lære de hva de må "passe seg for". Ville vært mye mer redd - hver gang de var hos venner med pc, hvis jeg ikke viste at de hadde lært litt ang. "farer" ute på nettet...
mumrik Skrevet 27. april 2007 Forfatter #15 Skrevet 27. april 2007 Min eldste datter blir 10 i år. Hun har hatt mobil i 3 år. Hun har også MSN og "prater" med sine venninner der. Men jeg følger jo litt med på hva som skjer der.... Mobilen blir brukt ganske mye til venninner nå. (Ringer og sender msn og mms) Jeg lovte mellomsten min at hun skulle få mobil når hun kunne lese og skrive meldinger. Der ble jeg vel "tatt litt på senga" - for hvem andre enn hun leste og kunne skrive meldinger når hun fylte 6 år??? Jo, da mobil ble det. Pappa`s gamle. Men vi har sperret tlf for andre nr enn våre, så vi har "full" kontroll. Hun har aldri "misbrukt" den. Sender sms til oss og familien, og ringer bare når det er viktig. Jeg syntes det er godt at de har egen mobil når de er på trening, på skoleveien og hos venner. Begge to får lov til å bruke internett - men da følger jeg med på hva de holder på med. Like greit å lære det hjemme - og lære de hva de må "passe seg for". Ville vært mye mer redd - hver gang de var hos venner med pc, hvis jeg ikke viste at de hadde lært litt ang. "farer" ute på nettet... ← Det siste du sier der er nok veldig riktig. Jeg har ikke lært min 8 åring om farene på nettet enda. Men foreløpig har hun så godt som ikke brukt det. Men det er nok rett rundt hjørnet nå, så snart må vi ta en prat om dette. Skolen hun går på skal bli en såkaldt "innsiktskole" neste år. Det medfører at ungene skal bruke mye mer data enn tidligere. Før den tid MÅ hun forberedes på hva dette er
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå