Cronos Skrevet 26. april 2007 #1 Skrevet 26. april 2007 Etter å ha svart på spørsmål i data-forumet i all min tid, frister jeg meg utpå med et spørsmål damene kanskje kan svare på. Jeg har en Zamioculas. En slik en som sikkert 90% av alle i Norge har. Den ser sånn ut. See? Jeg tenkt å gi den litt bedre kår etter at den var døden nær, så jeg lurte på hvordan det ligger an med å plante den om. Roten begynner å vokse ut av originalpotten. Den har kanskje 4-5 skudd. * Liker den å få annen jord? I så fall hva slags jord. * Tåler den å bli plantet om? * Hvor stor potte skal jeg ha? (Og hvor får jeg kjøpt denne). HxB. * Må jeg være forsiktig så ikke røttene får luft? * Er det hele en god idé? Cronos
dront Skrevet 26. april 2007 #2 Skrevet 26. april 2007 (endret) * Liker den å få annen jord? I så fall hva slags jord. ← Du kan kjøpe en pose blomsterjord i butikken, de har jord i alt fra matbutikker til gartnerier og hagesentre. Putt gjerne litt grus, lecakuler eller potteskår i bunnen av potta for drenering. * Tåler den å bli plantet om? ← Ja, det er jeg ganske sikker på. * Hvor stor potte skal jeg ha? (Og hvor får jeg kjøpt denne). HxB. ← Kjøp en som er noen (f eks 5) cm større i diameter og høyde enn den du har. Det er sjelden lurt å plante om i en veldig mye større potte, da planten bruker litt tid på å spre røttene sine på nytt, og det kan bli stående mye klam fuktighet i jorda den ikke rekker å bruke (kan gi råte, i hvert fall hos fislete planter). Potter får man i blomsterbutikker og gartnerier/hagesentre. Kjøp potte med hull i bunnen, ikke plant rett i pyntepotta. * Må jeg være forsiktig så ikke røttene får luft? ← Nei, i grunn ikke. * Er det hele en god idé? ← Ja Etter ompotting kan du vente noen uker med å gjødsle planten (bare vann den), det er nok næring i den nye jorda, og planten blir litt stressa av å bli plantet om, så ekstra gjødsel kan gi sviskader o.l. Endret 26. april 2007 av dront
Cronos Skrevet 26. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. april 2007 Se her, se her. Det var bra svar. Jeg kjenner til konseptet med blomsterjord, men er vi helt sikre på at den liker blomsterjord? For den type jord er jo ganske "feit" *briefe med hage-kunnskaper* Det er ikke slik at den trives i litt skrinnere jord? Ja, ja. Dette her får bli et prosjekt. Skaffe både potte og jord og alt kan kreve sitt av både tid og innsats. Får ta tiden til hjelp.
dront Skrevet 26. april 2007 #4 Skrevet 26. april 2007 Tja, angående jorda vet jeg ikke, smugkikk på hva andre like planter står i i blomsterbutikkene. Det finnes sandblandet jord med mindre næring i (såjord/kaktusjord) som kanskje er bedre for denne planten?
Trampe Skrevet 26. april 2007 #5 Skrevet 26. april 2007 Du har fått de tipsene du trenger her Pass på at du ikke får for stor potte. Ei venninne har en plante lik den der, og hun brukte for stor potte. Den råtnet ikke, men den delte seg og ble liten og slapp. Det var ikke helt bra... Bare bruk vanlig blomsterjord. Det går helt fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå